فائزون|۲۳ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15337 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۲۵

تاریخ شمسی

23 اسفند 1366

تاریخ قمری

24 رجب 1408

تاریخ میلادی

13 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- مرحله‌ی اول عملیات والفجر10 در منطقه‌ی دشت زور استان سلیمانیه آغاز شد. در این مرحله، 3 قرارگاه قدس در شمال، قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) در قسمت میانی و قرارگاه فتح در جنوب ارتفاعات این منطقه وارد عمل شدند. هدف عملیات اجرای یک مانور احاطه‌یی، محاصره‌ی دشت زور و تصرف شهرهای حلبچه، خرمال، دوجیله و سایر بخش‌ها و روستاهای منطقه می‌باشد.

- در اجرای مرحله‌ی اول عملیات والفجر10 یگان‌های قرارگاه قدس تمامی اهداف خود را که شامل ارتفاعات غرب کوه سورن در سلسله‌جبال زاگرس بود، تا قبل از روشن شدن هوا تصرف کردند. در محور قرارگاه فتح و ثامن‌الائمه(ع) همه‌ی اهداف تصرف شد؛ فقط ارتفاعات شاخ شمیران و شاخ سومر و مواضع ضد انقلاب در منطقه‌ی بیاره و "دره تفی" تا صبح سقوط نکرد.

- یک ساعت پس از شروع عملیات والفجر10 به نیروهای جهاد سازندگی و مهندسی ابلاغ شد فعالیت خود را برای احداث و تکمیل جاده‌های محور قرارگاه‌های قدس، فتح و ثامن‌الائمه(ع) ـ که سه جاده‌ی اصلی دست‌رسی به منطقه‌ی عملیات بودند ـ شروع کنند. پیشرفت جاده‌سازی در محور قرارگاه فتح خوب بود و در محور قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) به دلیل مشکلات با نصب 2 پل تعجیلی روی رودخانه‌ی آب سیروان نیازهای اولیه‌ی یگان‌ها تأمین شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- در ادامه‌ی مرحله‌ی اول عملیات والفجر10، در محور قرارگاه قدس با تصرف تپه شرام در ساعت 8 صبح، تصرف اهداف عملیات تکمیل شد و یگان‌های این قرارگاه بر ارتفاعات مشرف بر شهر خرمال مسلط شدند. در محور قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) درگیری‌ها برای تکمیل تصرف ارتفاع شیندروی ادامه داشت. در محور قرارگاه فتح نیز قسمت شمالی ارتفاعات تمورژنان و دارزین فتح شد.

- دشمن در برابر عملیات والفجر10 تحلیل نادرست دارد. عراق در محور جنوبی عملیات حساسیت نشان داد و بخشی از نیروهای احتیاط نزدیک خود را در محور قرارگاه فتح و محور قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) به کار گرفت، اما به محور قرارگاه قدس حساسیتی نشان نداد. تا پایان روز اول تعداد اسرای دشمن 200 نفر گزارش شد.

- تا ظهر روز اول عملیات والفجر10، سامان‌دهی آتش توپ‌خانه و ادوات؛ هماهنگ کردن نیروی هوایی و هوانیروز ارتش برای پشتیبانی از عملیات و پشتیبانی از نیروهای در خط مهم‌ترین اقدامات فرماندهان و رزمندگان است. مرحله‌ی اول عملیات والفجر10 تا پایان روز اول با بهره‌گیری از 33 گردان با تصرف 90 درصد اهداف به اتمام رسید.

- برای اجرای مرحله‌ی دوم عملیات والفجر10 به 5 یگان قرارگاه قدس دستور داده شد هر کدام 5 تا 6 گردان را به نزدیکی منطقه‌ی عملیات منتقل کنند. همچنین با توجه به احتمال تشدید حمله‌ی عراق به شهرها، به یگان موشکی سپاه پاسداران آماده‌باش داده شد.

- آخرین اقدامات برای اجرای عملیات بیت‌المقدس3 در شب جاری با هدف تصرف ارتفاع گوجار در منطقه‌ی عمومی ماووت در استان سلیمانیه‌ی عراق در حال انجام است. هماهنگی با واحدهای ادوات، توپ‌خانه، زرهی و هوانیروز انجام شد. یگان‌های شرکت‌کننده در عملیات از ظهر امروز نیروهای خود را وارد منطقه‌ی عملیات کرده، به سوی خط راهی کردند.

- از ساعت 17، چهار یگان قرارگاه نجف نیروهای خود را با هدف تصرف ارتفاع گوجار روانه کردند. وجود مه غلیظ و تاریکی هوا نیروها را در یافتن مسیر و هدف دچار مشکل کرده است. یگان‌ها برای اجرای عملیات در نیمه‌شب اعلام آمادگی کردند. فقط لشکر5 نصر به دلیل تأخیر در ورود به منطقه مهلت بیش‌تری خواسته است.

- هم‌زمان با اجرای عملیات والفجر10، تیپ مسلم بن عقیل از یگان‌های تابعه‌ی سپاه چهارم بعثت باختران (کرمانشاه) عملیات ایذایی را در محور عملیاتی گیلان‌غرب اجرا کرد که به کشته یا زخمی شدن 200 عراقی انجامید و 9 نفر از افراد دشمن نیز اسیر شدند.

- با شروع عملیات والفجر10، صدام حسین در مرکز استان سلیمانیه حضور یافت و با فرماندهان سپاه اول ارتش عراق وضعیت درگیری‌ها را بررسی کرد.

- پس از سه روز وقفه در جنگ شهرها، عراق امروز یک موشک به تهران شلیک کرد و هواپیماهای دشمن برخی مناطق شمال غرب و جنوب کشور را بمب‌باران کردند. حمله به روستاهای مرزی شهرهای پاوه و سردشت شهادت 17 نفر و مجروح شدن 61 نفر را در پی داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- حمله‌ی هواپیماهای عراقی به کشتی تجاری "ایران سفیر" در مسیر بندر امام خمینی ـ بوشهر. حمله‌ی هوایی به تأسیسات نفتی جزیره‌ی سیری و بندر گناوه ناکام ماند.

- در 4 عملیات جداگانه‌ی نیروهای سپاه پاسداران در کردستان، آذربایجان غربی و کرمان، 5 نفر از عناصر حزب دمکرات کردستان ایران کشته، 15 نفر مجروح و 15 تن از نیروهای دمکرات، کومه‌له و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دست‌گیر شدند.

- حزب دمکرات ایران با هماهنگی ارتش عراق حدود 700 تا 800 نفر از عناصر عملیاتی خود را به منطقه‌ی دره تفی در خاک عراق، رو به روی شهر مرزی نوسود ایران متمرکز کرده است.

- نماینده‌ی عراق در سازمان ملل در دو نامه به دبیرکل ادعا کرد ایران حلبچه و دربندیخان را بمب‌باران کرده است.

- هفته‌نامه‌ی اقتصادی مید در مطلبی درباره‌ی اقتصاد جنگی ایران به اعلام نظر امام خمینی درباره‌ی حدود اختیارات حکومت اسلامی و تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و این دو عامل را سبب توسعه‌ی اختیارات دولت در طراحی یک نظام اقتصادی تازه برای برگرداندن نظم به اقتصاد کشور و کنترل تورم ذکر کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال