فائزون|۲۲ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15336 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۱۹

تاریخ شمسی

22 اسفند 1357

تاریخ قمری

14 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

13 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- عفو عمومی، قراردادهای نظامی‌ خارجی، وضعیت فعلی و آتی نیروهای مسلح، چگونگی کاهش خدمت سربازی بدون لطمه زدن به امور جاری و … در مصاحبه مطبوعاتی مدنی (وزیر دفاع).

- پشتیبانی گروهی از افسران، درجه‌داران و سربازان واحد هواپیمایی ژاندارمری از فرمانده موقت‌‌ این واحد و طرح خواسته‌هایی چون: انتقال کلیه افسران ارشد که در رژیم فاسد در مسند بوده‌اند؛ انحلال ضداطلاعات؛ اخراج کلیه کارکنان خارجی؛ آزادی شرکت در انتخابات؛ رعایت تساوی بین درجه‌داران و افسران در استفاده از غذا و باشگاه؛ تاسیس نمازخانه و کتابخانه و برپایی آموزش دینی در پادگان‌ها.

- اطلاعیه ستاد ارتش دربارۀ مراحل و چگونگی بازگرداندن نیروها و تجهیزات نظامی‌ ایران از عمان و جولان به کشور.

- گزارشی از وضعیت پادگان جلدیان و حمله‌های مشکوک شبانه به‌‌این پادگان و بررسی عوامل و اهداف آن از نظر مطبوعات و شخصیت‌های درگیر در مسأله.

- اجتماع 135 نفر از روحانیان مهاباد، نقده، اشنویه، پیرانشهر، سردشت و مناطق کردنشین ارومیه در مسجد شافعی پیرانشهر و انتشار قطعنامه‌‌ای در 15 ماده شامل خواسته‌هایی از جمله: انتشار برنامه جمهوری اسلامی‌قبل از رفراندوم؛ خودمختاری برای کردستان؛ رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی؛ انحلال شهربانی و ژاندارمری در کردستان و تأیید شیخ‌عزالدین حسینی به عنوان رئیس هیأت نمایندگی کردستان …

- تغییر نام بندر شاه به بندر ترکمن با نظر کمیته ‌‌این شهر و عده‌‌ای از روحانیون؛ تشدید فعالیت‌های سیاسی، تبلیغی کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن با مظلوم‌نمایی و تحریک احساسات از طریق گزارش درگیری‌های گذشته؛ اجتماع برنامه‌ریزی شده کانون در گنبدکاووس برای حمایت از: 1- رفع ستم ملی و فرهنگی و اقتصادی خلق ترکمن؛ 2- نابودی ارتش و‌‌ایجاد ارتش خلقی؛ 3- شرکت نمایندگان زحمتکشان در شوراهای انقلابی؛ 4- محکومیت درگیری بندر ترکمن و درخواست از دولت موقت به تسریع در دستگیری و محاکمه عوامل درگیری.

- انتشار مرامنامه حزب جمهوری خلق مسلمان و حمایت آیت‌الله شریعتمداری از تشکیل‌‌ این حزب. برخی از اصول مرامنامه حزب:‌‌ایجاد ارتش مجاهد و بدون وابستگی به غرب یا شرق؛ حفظ استقلال سیاسی - اقتصادی؛ عدم تعهد در قبال شرق و غرب؛ انترناسیونالیسم اسلامی‌. آیت‌الله شریعتمداری: عضویت در حزب جمهوری اسلامی‌ خلق مسلمان‌‌ ایران که مورد تأیید کامل‌‌ اینجانب می‌باشد و دیگر احزاب اسلامی‌ که زیر نظر جامعه روحانیت فعالیت دارند، یک وظیفه اسلامی‌ و ملی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- گزارش سخنگوی دولت از انحلال پیمان سنتو، قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا و انگلیس و مشکلات ناشی از کاهش مدت سربازی.

- آمریکا و صلح مصر با اسرائیل و واکنش منطقه‌‌ای؛ کارتر: پیمان صلح مصر و اسرائیل سنگ بنای صلح در سراسر منطقه آشوب‌زده خاورمیانه خواهد بود. آمریکا تضمین می‌کند نفت مورد نیاز اسرائیل را در هر وضعیتی تأمین کند. فرانس‌پرس: دیدار کارتر از مصر و اسرائیل با تظاهرات دامنه‌داری در کشورهای خاورمیانه بویژه مناطق اشغالی روبه‌رو شده است.

- تفسیر روزنامه پراودا از غارت نفت‌‌ایران: در 25 سال گذشته کنسرسیوم بین‌المللی بیش از 2/5 میلیارد تن نفت از‌‌ایران خارج کرده است.

- بازتاب انقلاب اسلامی‌: موسسه چیس اکونومتریک وابسته به چیس مانهاتان بانک آمریکا: پیامد حوادث‌‌ ایران برای موازنه بازرگانی آمریکا پنج میلیارد دلار تمام خواهد شد. واردات‌‌ ایران از آمریکا در سال 1979 از 22 میلیارد دلار مقرر شده به 13 میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

ارسال نظر






captcha
ارسال