فائزون|۲۲ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15335 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۱۷

تاریخ شمسی

22 اسفند 1361

تاریخ قمری

27 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

13 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- سرنگونی یک هواپیمای عراقی براثر اصابت گلوله‌های پدافند ضدهوایی و دستگیری خلبان آن در منطقه عملیاتی والفجر؛ بیانیه فرماندهی ارتش عراق دراین‏‌باره.

- تخریب 4 منزل مسکونی و بخشی از یک بیمارستان در گلوله‌باران آبادان؛ آتش‌سوزی در قسمتی از گمرک خرمشهر براثر اصابت گلوله‌های توپخانه ارتش عراق؛ بمباران ایلام به‏‌وسیله هواپیماهای عراقی تلفاتی درپی نداشت.

- حمله نیروهای اتحادیه میهنی کردستان (طالبانی‌ها) به یک پایگاه ارتش عراق در منطقه گرمیان استان سلیمانیه و کشته‏‌شدن 6 سرباز عراقی؛ پیوستن 70 تن از نیروهای ژاندارمری عراق به نیروهای مسلمان کرد عراقی.

- ترور یکی از اهالی متعهد نقده به‏‌دست عوامل حزب دمکرات و زخمی‌شدن وی؛ ترور یک بسیجی اعزامی از مشکین‌شهر در مهاباد به زخمی‌شدن وی انجامید؛ مجروح‌شدن یک سرباز و یکی از اهالی بومی براثر برخورد با مین در پایگاه اختتر مهاباد و محور سقز - بانه؛ پاک‌سازی روستای نرژآباد در جنوب‏‌شرقی اشنویه به‏‌دست نیروهای پیش‏‌مرگ مسلمان کرد؛ 4 تن از افراد گروه کومه‌له و یک تن از افراد حزب دمکرات خود را به سپاه سنندج تسلیم کردند.

- ترور ناموفق یکی از اهالی رشت به‏‌دست عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین)؛ اقدام افراد این سازمان در پرتاب یک بمب آتش‌زا به منزل شخصی در شیراز خسارتی درپی نداشت؛ اعدام 7 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در خرم‌آباد.

- تکذیب گزارش بی‌بی‌سی درمورد اختلاف‏‌نظر بنی‌صدر، رجوی و سایر اعضای شورای ملی مقاومت درخصوص ملاقات رجوی و طارق‌عزیز.

- اظهار نارضایتی صدام حسین از ضعف آموزش و ضعف سیاسی - ایدئولوژیکی سپاه چهارم عراق در مراسم اهدای مدال شجاعت به برگزیدگان این سپاه.

- خبرگزاری رویتر: عراق برای خرید 100 فروند از پیشرفته‌ترین هواپیماهای ساخت انگلیس به نام "تورنادو" که قابلیت استفاده در شرایط جوی مختلف را دارد مذاکرات محرمانه‌ای انجام می‌دهد.

- تشریح عملکرد ستاد بازسازی وزارت کشور در سخنان احمد آخوندی مشاور وزیر کشور در امر بازسازی و نوسازی مناطق جنگی.

- مهم‌ترین محورهای بیانات امام خمینی در حضور جمعی از بانوان عضو مؤسسه خیریه 12 فروردین قم و تهران و اعضای انجمن اسلامی پرستاران چنین است: تقدیر از حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی خصوصاً فعالیت درزمینه تأمین مایحتاج جبهه‌ها، تأکید بر پایبندی به استقلال فرهنگی و عدم گرایش به مکاتب شرقی و غربی، ارزیابی جنبش عدم‏‌تعهد و یادآوری لزوم پاک‌سازی این جنبش از عناصر وابسته، تأکید بر گسترش جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی عدم‏‌تعهد و خطرناک‌تر خواندن وابستگی فرهنگی از وابستگی نظامی.

- ولایتی در بازگشت از دهلی‌نو در گفت‏‌وگو با خبرنگاران نتایج به‏‌دست‏‌آمده در هفتمین اجلاس غیرمتعهدها در دهلی‌نو را یک پیروزی برای ایران خواند و این اجلاس را تریبونی برای بیان افکار و دفاع از مواضع برحق ایران به‏‌منظور آگاهی افکار عمومی جهان دانست.

- رئیس‌جمهورالجزایر: میانجیگری بین دو کشور ایران و عراق همچنان ادامه دارد؛ وزیر خارجه سوئد: رسیدن دو کشور ایران و عراق به صلح دور از دسترس است؛ رؤسای جمهور پاکستان، کنیا و یمن شمالی نیز پایان‏‌یافتن جنگ بین ایران و عراق را خواستار شدند.

- رادیو بی‏‌بی‏‌سی در تفسیر تصمیمات اجلاس هفتم غیرمتعهدها به نقل از فرد هالیدی مفسر انگلیسی و صاحب‌نظر مسائل سیاسی، به پیروزی ایران در صحنه سیاسی این اجلاس اشاره کرد؛ بازتاب مسکوت‏‌ماندن پایان جنگ ایران و عراق در بیانیه پایانی غیرمتعهدها در رسانه‌های خارجی: رادیو امریکا: مسئله جنگ ایران و عراق همچنان لاینحل باقی مانده است؛ روزنامه سوئدی داگنز ماینز: از همان آغاز اجلاس به‏‌وضوح مشخص بود که ایران هرگز از مواضع سرسخت خود دست برنخواهد داشت.

- خبرگزاری جمهوری اسلامی: وزیران نفت اوپک موفق شدند پس از 15 روز به یک توافق نسبی درمورد کاهش بها و نحوه سهمیه‌بندی تولید دست یابند.

ارسال نظر






captcha
ارسال