فائزون|۲۱ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15333 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۱۴

تاریخ شمسی

21 اسفند 1357

تاریخ قمری

13 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

12 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- اخراج 1200 تن از مستشاران تأسیسات هلی‌کوپترسازی‌‌ ایران و توقف کلیه قراردادهای مربوط به شرکت "بل" به دستور وزیر دفاع‌‌ ایران.

- ادعای شانمن مبنی‌بر وجود توطئه‌‌ای برای به دست‌گیری قدرت در ارتش توسط یک سرهنگ‌‌ ایرانی که در حمایت آمریکا و انگلیس است و تقاضا از دولت که یک کمیتة تحقیق از کارگران صنعت نفت، مجاهدین، فداییان، نویسندگان و روشنفکران برای بررسی‌‌این مورد تشکیل شود.

- نظر جلال طالبانی (دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان) درباره خودمختاری کردستان‌‌ ایران؛ چشم‌انداز اتحاد کردستان‌‌ ایران و عراق؛ نزدیکی عراق به سعودی؛ در فشار قرار گرفتن کمونیست‌ها در عراق و مقایسه البکر با صدام‌حسین.

- تجاوز هوایی عراق به وسیله چهار فروند هلی‌کوپتر به آبادی "کانی" ‌‌ایران و حوزه پاسگاه "باشه" (مرزبانی مریوان) و اعتراض‌‌ ایران به عراق در سطح مرزبانی منطقه مریوان.

- دعوت گروه‌های موسوم به "خلق ترکمن" به ادامه اعتصاب‌ها در ترکمن‌صحرا علی‌رغم آرامش ناشی از توافق روحانیان شیعه و سنی مبنی‌بر تشکیل کمیته با اکثریت ترکمن‌ها در آن؛ اطلاعیه کانونی فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن: تا به دست آوردن آزادی فرهنگی - سیاسی و اقتصادی به مبارزه ادامه می‌دهیم.

- تحرک قومی‌ در بلوچستان؛ اجتماع در یک مدرسه دینی و طرح خواسته‌های زیر: 1- مشارکت فقهای اهل تسنن در تدوین قانون اساسی 2- حفظ و اجرای حق حاکمیت فرهنگی - سیاسی - اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان 3- حفظ حقوق مساوی تسنن و تشیع در قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران.

- اعلام مواضع سازمان چریک‌های فدایی خلق درباره خلع سلاح عمومی، رفراندوم و … خلع سلاح سازمان‌های مترقی و انقلابی خیانت به انقلاب است. ما در شرایط رژیم گذشته توانستیم مسأله مسلح بودن را برای خودمان حل کنیم؛ در حال حاضر‌‌ این مشکل برایمان سهل‌تر از سابق است. در مورد رفراندوم بعدا اعلام موضع خواهیم کرد، اما‌‌ این حرف که مردم فقط باید به جمهوری اسلامی‌ رأی بدهند یک نظر غیردمکراتیک است.

- روزنامۀ کیهان با اعتراض به جلوگیری از انتشار کتاب "کارگر به پیش" سازمان پیکار و نمایش فیلم زندگی لنین، نوشت: سانسور جدید را چه کسانی اعمال می‌کنند؟ آیا سازمان دیگری شبیه ساواک جهنمی‌ در شرف تکوین است؟

- گشایش دفتر ثبت‌نام حزب جمهوری خلق مسلمان در تبریز و گزارش روزنامه اطلاعات از ثبت‌نام پنجاه هزار نفر در آن ظرف 24 ساعت.

- تحرک‌‌ ایران در چارچوب سازمان ملل علیه اسرائیل: درخواست نماینده‌‌ ایران در سازمان ملل از شورای امنیت مبنی‌بر مجازات اقتصادی اسرائیل و اعلام همکاری با تلاش‌های بین‌المللی همراه با کشورهای اسلامی‌ عضو سازمان ملل بر ضد اسرائیل.

- گزارش خیلی محرمانه سفارت آمریکا به وزارت امور‌خارجه آن کشور درباره تشدید روزافزون احساسات ضدآمریکایی در‌‌ ایران، علی‌رغم نویدهای خصوص مقام‌های دولت موقت. انتقاد از جیمز بیل که یزدی و انتظام را طرفداران آمریکا نامیده و آنان مجبور شده‌اند واکنش ضدآمریکایی نشان دهند. راه‌های بهبود مناسبات‌‌ ایران و آمریکا از نظر جیمز بیل.

- اظهارات والتر ماندیل (معاون رئیس‌جمهور آمریکا)، رئیس کمیسیون انرژی سنای آمریکا و سناتور جکسون دربارة حضور نظامی‌ آن کشور در خلیج‌فارس و مسألۀ نفت.

- اظهارات رئیس امارات متحده عربی درباره ساختار امنیتی خلیج‌فارس و سیاست منطقه‌‌ای رژیم جدید‌‌ ایران که مبتنی‌بر همکاری با کشورهای همسایه است.

- پاکستان رسماً از پیمان سنتو خارج شد. ‌‌ایران نیز اعلام کرد بزودی از پیمان سنتو کناره‌گیری می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- بازتاب انقلاب اسلامی‌: اجویت (نخست‌وزیر ترکیه): سازش کاملی که بین مقام‌های دولت و روحانیان اسلامی‌ وجود دارد مانع بروز حوادثی نظیر‌‌ ایران در ترکیه است.

ارسال نظر






captcha
ارسال