فائزون|۲۱ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15332 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۱۲

تاریخ شمسی

21 اسفند 1361

تاریخ قمری

26 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

12 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- دوازده مجروح در گلوله‌باران شهرهای آبادان و خرمشهر؛ 4 هواپیمای عراقی که 6 مرتبه قصد حمله به آبادان را داشتند با آتش سلاح‌های پدافند هوایی مجبور به ترک منطقه شدند؛ حملات توپخانه‌ای عراق به شهر مهران در چندین نوبت.

- اعزام نیروهای بسیجی از سراسر کشور به جبهه‌های جنگ.

- حمله عناصر مسلح غیرقانونی به نیروهای تأمین جاده ژاندارمری در محور موسی‌الآن - کچل‌آباد در شمال سردشت؛ در حمله افراد مسلح غیر قانونی به دو روستا در جنوب مهاباد، یک بسیجی بومی شهید شد؛ حمله مهاجمان به پایگاه ماویان در شمال‏غربی کامیاران، موجب شهادت و مجروح‏شدن 2 سرباز شد؛ شهادت یک پاسدار در اقدام تروریستی افراد مسلح ضدانقلاب در مهاباد؛ برخورد نیروهای خودی با مین در شمال میاندوآب و جنوب‏شرقی ارومیه، 2 شهید و مجروح برجای گذاشت؛ حمله عوامل حزب دمکرات به روستای دلزی در جنوب سلماس و گروگان‌گیری چند تن از روستاییان؛ اعدام 2 تن از اعضای سازمان کمونیستی پیکار و یک تن از فعالان سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و یک تن از اعضای تشکیلات اتحادیه کمونیست‌ها در کردستان، مشهد و اهواز؛ یکی از وابستگان سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) به 20 سال حبس محکوم شد. یکی از افراد فعال سازمان مجاهدین خلق (منافقین) خود را به سپاه معرفی و از عملکرد گذشته‌اش اظهار ندامت کرد.

- پایان‏‌یافتن هفتمین نشست سران جنبش عدم‏‌تعهد بدون موضع‌گیری رسمی درباره جنگ ایران و عراق در بیانیه پایانی و واگذاری تعیین میزبان اجلاس هشتم به نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش در سال 1985؛ خبرگزاری فرانسه: ایران و عراق درمورد بخشی از بیانیه نهایی که مربوط به جنگ میان دو کشور بود به توافق نرسیدند و نخست‌وزیر هند سرانجام اعلام کرد که بیانیه نهایی اجلاسیه درمورد این جنگ نظری نخواهد داد؛ رادیو امریکا: اجلاس سران غیرمتعهدها در دهلی‌‌نو تصمیم گرفته است از انتشار بیانیه درمورد دو مسئله مهم (جنگ ایران و عراق و محل برگزاری اجلاس آینده) که مانع پایان کار اجلاس شد، خودداری کند.

- رئیس‏‌جمهور یوگسلاوی، رهبر کوبا، نایب‏‌رئیس شورای صلح جهانی، وزیر امور خارجه کویت و رهبر سازمان آزادی‏‌بخش فلسطین، در اظهاراتی خواستار خاتمه‏‌یافتن جنگ ایران و عراق شدند.

- میرحسین موسوی نخست‌وزیر، در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی به تشریح نتایج سفر خود به دهلی‌نو و پیروزی به‏‌دست‏‌آمده براثر برخورد قاطع ایران پرداخت. موسوی در دیدار با قائم‌مقام وزارت خارجه و رؤسای ادارات سیاسی این وزارتخانه این پیروزی را نتیجه حضور مردم در صحنه‌های انقلاب دانست.

- قاطعیت دربرابر متجاوز، ایستادگی در مقابل پیشنهادهای صلح تحمیلی، اصرار مقامات ایرانی برای برآورده‏‌شدن شرایط اعلام‌شده به‏‌عنوان مقدمه‌ای برای صلح، شرایط مطلوب ایران ازنظر نیروی انسانی و اقتصادی برای ادامه جنگ، چشم‌انداز آتی ایران و پیامدهای احتمالی آن، موضوعاتی است که خبرگزاری فرانسه در تحلیل خود درباره ایران و جنگ تحمیلی، به آنها پرداخته است.

- وزیر نفت ایران در مصاحبه با واحد مرکزی خبر لندن آخرین اقدامات خود برای خروج گفت‏‌وگوها از بن‌بست فعلی و فشارهای جانبی بر سازمان اوپک را تشریح کرد و گفت: پایین‏‌آوردن قیمت نفت و بالابردن میزان تولید هرگز به نفع مصرف‌کننده نبوده، ولی این سیاستی است که فعلاً با فشار امریکا بر اوپک تحمیل می‌شود؛ نشریه خبرنامه به نقل از خبرگزاری‌ها به مشکلات پیش روی کشورهای صادرکننده نفت و نقش عربستان در به‏‌وجودآوردن این مشکلات و احتمال دستیابی به توافق در میان وزرای نفت شرکت‌کننده در نشست اوپک در لندن پرداخته است.

- بازدید صدام حسین از نیروهای عراقی در منطقه عملیاتی سپاه چهارم؛ نامه دولت عراق به سه کشور عربستان، کویت و امارات متحده عربی و درخواست کمک‏‌های نقدی فوری از آنها.

- نشریه المجله وابسته به دربار عربستان سعودی از کمک‌های تسلیحاتی امریکا به عراق و آمادگی امریکا برای برقراری روابط سیاسی با عراق خبر داد.

- بانک انگلیسی وست مینستر در گزارش وضعیت کلی اقتصاد ایران از بازیابی ثبات و بهبود نسبی و رشد شاخص‌های مهم و حیاتی اقتصادی ایران خبر داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال