فائزون|۲۰ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15330 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸|۱۲:۱۶

تاریخ شمسی

20 اسفند 1357

تاریخ قمری

12 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

11 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- برنامه‌های دولت موقت برای نهادهای مسلح انقلاب؛ امیر‌انتظام: با آغاز به کار سپاه پاسداران انقلاب، به سوی آرامش می‌رویم. دکتر یزدی: با تأیید صلاحیت کمیته‌ها، آنها در سپاه پاسداران انقلاب ادغام می‌شوند.

- ادامه بازسازی ارتش. تعیین ضرب‌الاجل ستاد کل ارتش برای افسران، درجه‌داران و سربازانی که تاکنون به سر خدمت خود حاضر نشده‌اند. انتصاب‌های جدید در نیروهای مسلح؛ چهار سرهنگ پیاده به نام‌های ظهیرنژاد، نورانی، بیرنگ و مظفر آئینه به سمت سرپرست موقت چهار یگان مختلف برگزیده شدند.

- مصاحبه مطبوعاتی احمد مفتی‌زاده برای اعلام موجودیت حزب مساوات اسلامی‌ و توضیح دربارة مرامنامه‌‌ این حزب. چهار اصل حزب: اشتراک دو فرقه شیعه و سنی؛ تساوی حقوق ملی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تمام ملت مسلمان؛ تعیین حدود اسلامی‌خودمختاری برای اقلیت‌های مذهبی؛ اجرای نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام.

- درخواست علماء و روحانیان سردشت و حومه از امام و دولت موقت: 1- هرچه زودتر موضع خود را نسبت به سرنوشت ملت کرد معلوم کنند. 2- نسبت به خودمختاری قوم کرد کتباً و رسماً اعلام نظر کنند. 3- شیخ عزالدین حسینی نماینده قوم کرد در گفتگو درباره امور کردستان است.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از سفر هیأت نمایندگی حزب دمکرات‌‌ ایران به سرپرستی کریم حسامی‌ به بیروت برای تبادل‌نظر با رهبران ساف درباره آینده روابط منطقه کردنشین و دولت مرکزی.

- سازمان دهی چندین حرکت مسالمت‌آمیز قومی‌ در ترکمن‌صحرا: تظاهرات ترکمن‌ها در بندر ترکمن و صدور قطعنامه در سیزده ماده از جمله در حمایت از حق تعیین سرنوشت؛ اصلاحات ارضی؛ اداره سیستم‌های اداری و انتظامی‌ منطقه به دست ترکمن‌ها؛ تشکیل دادگاه‌های انقلاب خلق؛ ‌‌ایجاد کانون‌های فرهنگی و حمایت از خلق کرد؛ بهبود زندگی صیادان و زحمتکشان و … در‌‌این راهپیمایی‌ها آقایان نورمقیدی، امید و رضایی از روحانیان اعزامی‌ به بندر برای حل اختلافات شرکت داشتند. تظاهرات ترکمن‌ها در گنبدکاووس به دعوت کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن و صدور قطعنامه در هفده‌ ماده از جمله محکومیت انحصارطلبی؛ اعتراض به کشتار در بندر ترکمن؛ طرفداری از‌‌ایجاد ارتش خلقی؛ پادگان‌ها را شوراهای انقلابی اداره کنند؛ تشکیل دادگاه‌های خلقی؛ آزادی فرهنگی و مذهبی؛ تشکیل سیستم اداری ترکمن‌ها با مرکزیت گنبد و … مطبوعات: به هنگام راهپیمایی، یک فروند فانتوم بالای سر راهپیمایان پرواز کرد.

- اعتصاب غذای دو تن از وابستگان سازمان مجاهدین خلق که در حال حمل و نقل مهمات در تهران به دست کمیته سعدآباد دستگیر و پس از ضبط محموله آزاد شده بودند در محل کمیته‌‌ای که آنها را دستگیرکرده‌بود و اعتراض سازمان به دولت بازرگان با درخواست اعلام مواضع دربارۀ این اقدام کمیته.

- مخالفت سازمان چریک‌های فدایی خلق با شکل اجرای رفراندوم؛ سخنگوی سازمان: طرح سؤال رفراندوم (موافقت یا مخالفت با جمهوری اسلامی‌) به مردم فرصت رأی دادن به حکومت مورد نظرشان را نمی‌دهد. انتشار اولین شماره نشریه " کار" ارگان‌‌ این سازمان.

- دستور نخست‌وزیر به وزیر کشور مبنی‌ بر اجرای رفراندوم در دهم فروردین ماه 1358.

- اعلام مواضع دولت در سیاست خارجی توسط سنجابی (وزیرخارجه ‌‌ایران): با وجود خروج از سنتو، ‌‌ایران در گروه کشورهای عمران منطقه‌‌ای (آر. سی. دی) باقی خواهد ماند. با وجود خروج سربازان از ظفار، بازگشت از سه جزیره مشرف به تنگه‌هرمز مطرح نیست. سه‌جزیره، ‌‌ایرانی خواهد ماند.

- گزارش محرمانه سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور‌خارجه آن کشور درباره مسائل امنیتی سفارت و سفر شاه به آمریکا: اگر سفر پیشنهادی شاه به امریکا تحقق یابد، احتمال بروز خشونت بر‌ضد پرسنل سفارت و بخصوص سفیر (سولیوان) بسیار زیاد خواهد شد.

- سفر کارتر به اسرائیل جهت پیگیری مذاکره صلح خاورمیانه.

- جرج حبش (رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین): انقلاب‌‌ ایران پایه‌های استراتژی امپریالیستی را به لزره در آورد.

ارسال نظر






captcha
ارسال