فائزون|۲۰ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15329 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸|۱۲:۱۴

تاریخ شمسی

20 اسفند 1361

تاریخ قمری

25 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

11 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- بمباران ایوان غرب  به وسیله هواپیماهای عراقی؛ زخمی‏شدن 5 تن از عشایر و تلف‏شدن تعداد فراوانی دام در حمله هواپیماهای عراقی به ایلام؛ زخمی‏شدن 4 نفر و تخریب 5 منزل مسکونی و ازبین‏رفتن 700 اصله درخت خرما در گلوله‌باران دیروز و امروز شهرهای آبادان و خرمشهر.

- ادامه پناهندگی نیروهای نظامی و مردم عراق به جمهوری اسلامی ایران.

- یازده شهید و زخمی براثر حمله افراد حزب دمکرات کردستان به نیروهای تأمین جاده فرودگاه سنندج، از تلفات مهاجمان آماری اعلام نشده است؛ حمله افراد مسلح غیرقانونی به دو خودرو در روستای چناره در جنوب سنندج و شهادت 2 تن از نیروهای خودی؛ حمله افراد حزب دمکرات کردستان به پایگاه حسین‌آباد در محور سنندج - دیواندره؛ زخمی‏شدن یک روستایی براثر حمله عناصر مسلح غیرقانونی به روستای رش‌نش در جنوب‏غربی سنندج.

- افراد مسلح غیرقانونی 10 تن از نیروهای سپاه را در بوکان به گروگان گرفتند؛ حمله ناموفق عوامل مسلح برانداز به پایگاه اختتر در محور بوکان - مهاباد؛ در غرب نقده، انفجار مین‌هایی که افراد مسلح غیرقانونی کار گذاشته بودند به یک خودرو شخصی و بلدوزر وزارت راه آسیب رساند، یکی از مین‌ها کشف و خنثی شد؛ ناکامی عوامل مسلح غیرقانونی در پرتاب خمپاره به تأسیسات برق نقده؛ یک سرباز براثر برخورد با مین در روستای برده‌رش در شمال ارومیه، زخمی شد؛ آزادی 3 تن از نیروهای جهاد سازندگی که در بند افراد مسلح غیرقانونی بودند در پیرانشهر؛ اقدام افراد حزب دمکرات به تهدید بسیجیان بومی شهرک ربط سردشت برای خروج از عضویت بسیج.

- پیوستن 200 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به حزب دمکرات ازطریق شهرهای شمالی؛ دستگیری و زخمی‏شدن یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شیراز با تلاش نیروهای کمیته انقلاب اسلامی؛ سرقت عوامل سازمان کمونیستی طوفان از اداره بهزیستی بجنورد.

- تلاش عراق برای گنجاندن متنی مبنی‏بر موضع‌گیری جنبش عدم‏تعهد درباره جنگ ایران و عراق در قطعنامه پایانی اجلاس بی‌نتیجه ماند؛ نشست کارگروه سیاسی به‏منظور تصمیم‌گیری برای تعیین میزبان هشتمین اجلاس سران عدم‏تعهد، تلاش مصرانه عراق برای برگزاری اجلاس هشتم در بغداد و مخالفت‌های ایران، سوریه، لیبی و کره شمالی با آن و سخنان رجایی خراسانی نماینده هیئت ایرانی دراین‏خصوص؛ خبرگزاری فرانسه موکول‏شدن انتخاب میزبان اجلاس هشتم به گردهمایی وزرای خارجه جنبش در سال 1985 را ضربه‏ای دیگر به عراق خواند.

- دکتر ولایتی تصمیم کارگروه سیاسی اجلاس عدم‏تعهد را یک پیروزی بزرگ برای ایران خواند و گفت: عراق نه‏تنها برای میزبانی اجلاس سران بلکه برای عضویت جنبش هم شایستگی نداشته و ندارد. وی سپس به تشریح روند این موفقیت پرداخت.

- بازگشت میرحسین موسوی به تهران پس از کسب موفقیت در جلوگیری از برگزاری اجلاس هشتم در بغداد؛ ولایتی در دهلی‌نو ضمن گفت‏وگو با سفیر هند در تهران، خاطرنشان کرد: ایران در نظر داشت درصورت علاقه‌مندی هند برای میانجی‌گری بین ایران و عراق، از فعالیت هیئت اعزامی غیرمتعهدها جلوگیری نکند، اما با انتخاب بغداد (برای میزبانی اجلاس آتی) دراین‏خصوص تغییر عقیده خواهیم داد.

- عمر محمد الطیب معاون رئیس‌جمهور سودان، در یک نشست کنفرانس مطبوعاتی ضمن دفاع از میزبانی عراق برای هشتمین اجلاس سران عدم‏تعهد، اعزام نیروهای سودانی به عراق را فقط برای حفاظت از حاکمیت عراق خواند؛ معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه مصر ضمن اعلام آمادگی کشورش برای میانجیگری بین عراق و ایران به‏منظور خاتمه جنگ بی‌طرف نبودن کشورش در جنگ را رد کرد.

- پیام سازمان کنفرانس اسلامی به ایران و عراق برای اجرای آتش‌بس فوری، آغاز مذاکرات برای صلح و استفاده از تمام امکانات دو کشور و سایر کشورهای اسلامی جهت آزادی فلسطین و قدس شریف؛ درخواست وزیر امور خارجه اتریش از دو کشور ایران و عراق برای خاتمه جنگ به طریق مسالمت‌آمیز.

- یونایتدپرس اقدام مشترک ایران و لیبی در اعتراض به طرح عربستان درمورد میزان نفت صادراتی اعضای اوپک را بحران تازه مذاکرات این سازمان نامید؛ رادیو امریکا: برخی کشورهای عضو اوپک می‌کوشند عربستان سعودی را که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت اوپک است، قانع‌ کنند که به‏دلیل پایین‏آمدن تقاضای جهانی برای نفت، میزان تولیدات نفتی خود را کاهش دهد.

- رویتر از انعقاد قرارداد 70 میلیون دلاری توسعه خط لوله عراق به ترکیه و میزان مبادلات اقتصادی این دو کشور خبر داد؛ روزنامه جمهوریت اوضاع کلی و فرازونشیب‌های اقتصادی عراق قبل و بعد از هجوم به ایران را مورد بررسی قرار داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال