فائزون|۱۹ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15327 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸|۱۲:۰۵

تاریخ شمسی

19 اسفند 1357

تاریخ قمری

11 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

10 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- سخنان مدنی (وزیر دفاع) درباره توقف کلیه قراردادهای داخلی و خارجی وزارت دفاع به منظور بررسی میزان سوء استفاده‌های انجام‌شده در رژیم گذشته.

- در اجرای فرمان امام خمینی، وزارت دفاع از کارمندان، افسران و درجه‌داران‌‌ این وزارتخانه دعوت کرد که به محل خدمت خود بازگردند. تهیه طومار دویست متری با امضای مردم جنوب شهر به کوشش کمیته شماره 2 (مهدیه تهران) و ابراز نگرانی از توطئه انحلال ارتش.

- ناخدا خوشنام (فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر): براساس تصمیم اتخاذ شده در ملاقات با آیت‌الله شبیرخاقانی، وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی، ‌‌این پایگاه به بزرگترین پایگاه دریایی‌‌ ایران تبدیل خواهد شد.

- گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌های نظامیان و اعلام خواسته‌های صنفی و سیاسی خودشان.

- تحرک‌ها و اغتشاش‌های قومی‌ در گنبد و ترکمن‌صحرا: آتش‌سوزی و درگیری در بندر شاه بر سر نام جدید [بندر اسلام یا بندر ترکمن] بین ترکمن‌ها و غیرترکمن‌ها. تلاش روحانیان شیعه و سنی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز قضایا. تبلیغات و تحرک‌های شدید قومی‌ در گنبد از دفاتر و تشکل‌های موسوم به "خلق ترکمن" و دعوت کانون فرهنگی و سیاسی خلق ترکمن به راهپیمایی در روز بعد.

- گزارش از وضعیت سیاسی و امنیتی سردشت.

- عراق پناهگاه عناصر فراری رژیم گذشته؛ سخنگوی اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق: 22 نفر از جمله سرلشکر علیزاده (استاندار سابق کردستان) و سرتیپ خاکسار (فرماندار سابق بانه) به عراق فرار کرده‌اند.

- اطلاعیه سازمان چریک‌های فدایی خلق به مناسبت طرح مسأله حجاب اسلامی‌: ارتجاع داخلی می کوشد با بندهای پوسیده سنتی زنان را از شرکت در مبارزات اجتماعی دور نگه دارد.

- آغاز فعالیت علنی حزب توده‌‌ ایران و سخنان کیانوری (دبیر‌کل حزب) درباره چگونگی آغاز فعالیت مجدد.

- حضور گسترده نظامی‌ و کمک‌های تسلیحاتی به کشورهای منطقه؛ اطمینان از عرضه نفت به غرب؛ پرکردن خلاء قدرت ناشی از سقوط شاه به عنوان بخشی از سیاست جدید منطقه‌‌ای آمریکا در سخنان مقام‌های‌‌این کشور از جمله جیمی‌کارتر (رئیس‌جمهور)، سخنگوی وزارت دفاع، معاون وزارت خارجه و نیز گزارش‌های خبری و تحلیل خبرگزاری‌های رویتر، یونایتدپرس و آسوشیتدپرس در این‌باره.

- محکومیت اعزام ناوهای آمریکا به خلیج‌فارس؛ یمن جنوبی: اعزام ناو کانستیلیشن به آب‌های خاورمیانه نشانه روشنی از سیاست تجاوزکارانه آمریکا بر‌ضد کشورها و مردم منطقه است. مطبوعات سعودی:‌‌ این اقدام آمریکا ممکن است منطقه را در اختیار چپ‌ها قرار دهد. ما با سیاستی که دولت‌های منطقه را ژاندارم قرار دهد مخالفیم. النهار: رژیم جدید‌‌ ایران با اقدام آمریکا در تحمیل یک پیمان نظامی‌ جدید به کشورهای خلیج‌فارس بدشت مخالف است.

- تحلیل روزنامه‌های پراودا و‌‌ایزوستیا از سیاست‌ آمریکا در خاورمیانه؛ پراودا: کارتر تلاش دارد ضایعات ناشی از سقوط شاه را از طریق تشویق‌ مصر و اسرائیل به امضای معاهده صلح جبران کند. ‌‌ایزوستیا: انقلاب‌‌ ایران مقاومت در مقابل معاهده‌ صلح مصر و اسرائیل را در جهان‌ عرب افزایش داده است.

- اثرهای پیروزی انقلاب اسلامی‌ بر توازن بین‌المللی. فرانسیس پم (سخنگوی حزب محافظه‌کار انگلیس): با توجه به اوضاع افغانستان، ترکیه و حضور نیروهای کوبایی در اتیوپی و یمن جنوبی، شوروی بدون‌شک از خروج‌‌ ایران از تعهدهای دفاعی خلیج‌فارس به سود خود استفاده خواهد کرد.

- دولت سوئیس دارایی‌های بانک مرکزی‌‌ ایران با به منظور حفظ سرمایه‌گذاری چهارصد میلیون دلاری این کشور در‌‌ایران مسدود نخواهد کرد.

- آسوشیتدپرس: به دلیل روابط سادات و شاه سابق، کمک‌های‌‌ ایران به مصر قطع شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال