فائزون|۱۸ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15324 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸|۱۱:۵۴

تاریخ شمسی

18 اسفند 1357

تاریخ قمری

10 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

9 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- تحرک گرایش‌های قومی‌ در خرمشهر؛ اجتماع اعراب‌‌ ایرانی در مسجد امام‌صادق ( ع ) خرمشهر در حمایت از: به رسمیت شناخته شدن زبان عربی به عنوان زبان اول اعراب‌‌ایرانی؛ آزادی چاپ نشریه به زبان عربی؛ مشارکت در مجلس مؤسسان؛ تشکیل مجلس عربی در خوزستان؛ تشکیل دادگاه‌های عربی؛ تولید و پخش برنامه‌های عربی؛ تعیین وزیر از میان عرب‌زبانان. بعد از سخنرانی آیت‌الله شبیرخاقانی در محکومیت تجزیه‌طلبی، ملاقات و گفتگوی یک هیأت اعزامی‌ به خرمشهر با آیت‌الله شبیرخاقانی و یکی از تشکل‌ها موسوم به "خلق عرب" در خرمشهر.

- ناآرامی‌ در ترکمن‌ صحرا: بروز درگیری بر سر تغییر نام بندر شاه سابق به بندر ترکمن یا بندر اسلام. راهپیمایی در بندر ترکمن به طرفداری از اصلاحات ارضی؛ حق تعیین سرنوشت خلق ترکمن و حفظ مذهب، زبان و فرهنگ ملی ترکمن‌ها.

- گزارش فرمانده لشکر 28 سنندج به ستاد ارتش از نحوه فعالیت پیشمرگ‌های جلال طالبانی در اطراف پاوه، جوانرود، نوسود و نیز نحوه فعالیت محمدصدیق جاف در منطقه سقز و سپهبد پالیزبان و سرهنگ‌‌ایوبی و تیمسار علیزاده (استاندار سابق کردستان) در اطراف مریوان.

- هشدارها و تاکید مجدد امام‌خمینی درباره عنوان و ماهیت نظام جدید و ‌‌اینکه باید به دولت کمک شود تا امر رفراندوم و قانون‌‌اساسی را جلو ببرد و دیگر‌‌ این‌که ضدانقلاب می‌خواهد در جمهوری اسلامی‌ خلل واقع بشود؛ به‌‌این صورت که یا جمهوری مطلق باشد یا جمهوری دمکراتیک یا جمهوری اسلامی‌ دمکراتیک که به نظر امام همه‌‌ این‌ها غلط است و امام به جمهوری اسلامی‌ رأی می‌دهند؛ نه یک حرف زیاد نه یک حرف کم.

ارسال نظر






captcha
ارسال