فائزون|۱۳ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15300 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۳:۰۱

تاریخ شمسی

13 اسفند 1357

تاریخ قمری

5 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

4 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- چگونگی تشکیل و اهداف و برنامه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله لاهوتی (نماینده امام در سپاه): ماموریت سپاه حفظ انقلاب و مقابله با ضدانقلاب است. عناصر سپاه از میان افراد مسلمان و معتقد به نهضت اسلامی‌ به رهبری امام‌خمینی انتخاب می‌شوند. مارکسیست‌ها و فداییان جایی در سپاه ندارند. تعارضی بین سپاه و ارتش وجود نخواهد داشت.

- ویژگی یک ارتش اسلامی‌ از نظر دکتر یزدی: با‌‌ ایجاد یک انقلاب فرهنگی در ارتش می‌توان یک ارتش‌‌ ایده‌آل برای حکومت اسلامی‌ تدارک دید.

- اخبار نیروهای مسلح: احضار سربازان گارد جاویدان و مراکز آموزشی گارد شاهنشاهی به دستور ستاد کل ارتش. اعلام بازنشستگی 39 سرتیپ و 13 سرهنگ ارتش و شهربانی.

- قدردانی پرسنل لشکر 77 خراسان از مهندس بازرگان به دلیل حمایت وی از حفظ ارتش و اعلام آمادگی برای جانبازی در راه اهداف دولت اسلامی‌ به رهبری امام‌خمینی. اعتراض گروهی از درجه‌داران و همافران پایگاه یکم شکاری مهرآباد به ارائه یک برنامه در تلویزیون که در آن برای موجه جلوه‌دادن انتصاب اخیر، تلویحاً امرا و افسران ارتش لایق فرماندهی قلمداد شده و به درجه‌داران نسبت کوته‌نظری و … داده شده بود.

- اعلامیه گروهی از پرسنل پادگان بانه در حمایت از انحلال کامل اطلاعات و ضداطلاعات ؛ اخراج کلیه مستشاران خارجی؛ خدمت نیروهای کادر و وظیفه در زادگاه خود؛ انتخاب فرماندهان توسط شوراهای درجه‌داران و افسران.

- موضع دولت دربارة اوضاع کردستان؛ امیر‌انتظام (سخنگوی دولت): از نظر دولت مسأله کردستان هیچ مسأله بغرنجی نیست. کردها مثل دیگر استان‌ها می‌خواهند در کارهای محلی نقش مستمری داشته باشند؛ دولت در‌‌ این مورد هنوز تصمیمی‌ نگرفته است.

- بازتاب مرگ ملامصطفی بارزانی در‌‌ ایران و عراق: شورای انقلاب اشنویه سه روز عزای عمومی‌ اعلام کرد. خبرگزاری عراق: بغداد آماده است که ترتیب به خاک سپردن جنازه ملامصطفی بارزانی را در هر گوشة عراق بدهد. خبرگزاری فرانسه: عراق بارها برای به چنگ آوردن زنده یا مرده ملامصطفی بارزانی ده‌ها هزار دلار تعیین کرده بود.

- تحرک‌های نظامی‌ عراق در مرزهای غرب کشور و واکنش نیروهای خودی به گزارش رکن دوم ژاندارمری کل کشور.

- اعلام مخالفت سازمان مجاهدین خلق با خلع سلاح هواداران تازة خود که در مراکز جدید‌‌ این سازمان گرد آورده است و تهدید ضمنی به مقابله مسلحانه: در صورت هرگونه حمله به مراکز جنبش، مسؤولیت هیچ برخورد و حادثه‌‌ای متوجه مجاهدین خلق‌‌ ایران که مجبور به دفاع از خود هستند، نخواهد بود.

- سخنان احمد صدرحاج‌‌سیدجوادی (وزیر کشور) درباره تلاش‌های انجام شده برای میانجی‌گری بین بختیار و امام‌خمینی در اوج انقلاب به منظور انتقال بدون خشونت قدرت و جلوگیری از فروپاشی ارتش و نیروهای انتظامی‌. ارائه متن نهایی امضا‌نشدة استعفای بختیار.

- سیاست منطقه‌‌ای‌‌ ایران را وزارت خارجه و ستاد کل ارتش اعلام کردند که مبنی است بر بازگر‌داندن نیروهای‌‌ ایرانی از جولان و عمان و نیز تاکید بر‌‌ این‌که‌‌ ایران دیگر نقش ژاندارم منطقه را‌‌ایفاء‌ نخواهد‌کرد.

- گزارش خیلی محرمانه سفارت آمریکا در تهران از مواضع گروه‌های چپ و میانه‌رو درباره مبانی حکومت اسلامی؛ سپاه پاسداران انقلاب؛ ارتش و پاکسازی آن.‌

- بازتاب انقلاب اسلامی‌ در نشریه‌های اخوان‌المسلمین و سخنان‌ هانی‌الحسن (رئیس دفتر ساف در تهران) و منتظر داجانی (نماینده ساف در تهران).

ارسال نظر






captcha
ارسال