فائزون|۱۳ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15299 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۳:۰۰

تاریخ شمسی

13 اسفند 1361

تاریخ قمری

18 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

4 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- یک شهید و 16 زخمی در گلوله‌باران دیروز و امروز آبادان و خرمشهر.گلوله باران شهرهای خرمشهر و آبادان و زخمی شدن 8 نفر

- براثر پرتاب نارنجک به‏سوی نمازگزاران در پایان نمازجمعه در اشنویه، 3 تن از نیروهای سپاه شهید و 13 تن دیگر زخمی شدند؛ شهادت یک نیروی بسیجی به‏دست افراد مسلح غیرقانونی در مهاباد؛ یکی از نیروهای بسیجی در شهرستان خوی به‏دست افراد مسلح ناشناس به شهادت رسید؛ حمله عوامل حزب دمکرات به روستای شیعه‌نشین علی‌کندی در شمال ارومیه.

- دستگیری یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) درپی انفجاری در یک منزل در تهران؛ دستگیری 5 نفر از سازمان چریک‌های فدایی خلق، رنجبران و کومه‌له در گنبد و اصفهان.

- هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه امروز تهران با اشاره به اجلاس آتی سران جنبش عدم‏تعهد: امیدواریم که هیئت ایرانی بتواند در کنفرانس، منشأ اثر باشد.

- نقش اصلی وحدت مردم در پایداری حکومت، کارکرد اساسی غیرمتعهدها درصورت داشتن استقلال رأی و عمل در حیطه نظام بین‌الملل، بحران قیمت نفت، بررسی مشکلات اقتصادی ایران و... از محورهای سخنان نخست‌وزیر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه بود.

- موضوعات سخنان وزیر کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیویی در شهرکرد: تغییر شرایط ایران برای صلح با عراق و گرفتن خسارت از آن کشور درصورت پیروزی عملیات آتی والفجر، آخرین وضعیت گروه‌های مسلح غیرقانونی به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سطح کشور و تدابیر وزارت کشور برای مقابله با اقدامات این گروه‌ها در کردستان.

- دکتر ولایتی در گفت‏وگو با خبرنگاران ایرانی در دهلی‌نو: جمهوری اسلامی ایران در تصمیم خود برای برگزارنشدن هشتمین اجلاس سران در بغداد پافشاری و دیدگاه‌های خود را درخصوص مسئله فلسطین و جنگ تحمیلی عراق اعلام می‌کند و درضمن ایران بر تأسیس صندوق یا بانکی برای جنبش عدم‏تعهد تأکید دارد؛ اعلام پشتیبانی ایران از میزبانی لیبی برای برگزاری اجلاس هشتم.

- حضورنیافتن صدام در دهلی‌نو برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد باوجود تمهیدات عراق برای حفاظت از وی. به عقیده کارشناسان سیاسی شرکت‏نکردن صدام در این اجلاس نوعی پیروزی برای ایران است. نماینده عراق در جلسه کارشناسان اجلاس غیرمتعهدها: هیئت نمایندگی عراق پیشنهاد خواهد کرد که به 3 ماده حمله اسرائیل به رآکتور اتمی عراق، قطعنامه‌های صادرشده سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق و محل برگزاری اجلاس هشتم، مواردی اضافه شود.

- تصمیم کشورهای عربی شرکت‌کننده در اجلاس غیرمتعهدها درمورد ارائه پیش‌نویس قطعنامه‏ای مشترک درباره جنگ ایران و عراق به این اجلاس؛ گفت‏وگوی خانم گاندی رئیس هفتمین اجلاس سران جنبش عدم‏تعهد با خبرگزاری الجزایر درباره جنگ ایران و عراق و تأثیر تداوم جنگ بر این جنبش؛ درخواست رئیس گروه طرف‌دار صلح از خانم گاندی برای کوشش بیشتر به‏منظور پایان‏بخشیدن به جنگ ایران و عراق.

- رؤسای جمهور پاکستان، نیجریه و قبرس خواستار پایان جنگ ایران و عراق شدند.

- بی‌بی‌سی: وزیر نفت امارات اعلام کرد که به دلایلی کشورهای صادرکننده به یک توافق کلی بر سر قیمت و میزان تولید نفت خواهند رسید؛ خبرگزاری فرانسه: به گفته برخی هیئت‌های نمایندگی، قرار است یک سقف تولید روزانه 17 میلیون و 500 هزار بشکه‏ای برای همه کشورها در نظر گرفته شود. ... ایران اطلاع داده که با کاهش قیمت‌های تعیین‌شده نفت خام مخالف است؛ روزنامه لوماتن: هشت کشوری که در لندن گرد هم آمده‌اند می‌کوشند 5 کشور دیگر را نیز وادار به نوعی سازش کنند، ولی معلوم نیست که آیا ایران با آنها موافق خواهد بود یا نه.

- درپی وخامت اوضاع اقتصادی عراق، خبرگزاری فرانسه از اقدام دولت عراق برای دریافت وام به‏منظور افزایش صدور نفت خبر داد.

- به‏دنبال درگیری امروز در لبنان و ادعای چند رادیو منطقه‌ای و بین‌المللی درمورد دخالت نیروهای ایرانی در این حادثه، فرمانده نیروهای سپاه و بسیج مستقر در لبنان، این ادعاها را تکذیب کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال