فائزون|۱۱ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15291 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۱:۱۹

تاریخ شمسی

11 اسفند 1357

تاریخ قمری

3 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

2 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- لایحه لغو نظام وظیفه عمومی‌ زنان و کاهش دوره نظام وظیفه مردان به یک سال، پس از تصویب هیأت دولت تقدیم شورای انقلاب شد.

- دولت موقت و تلاش برای سازماندهی کمیته‌ها و سپاه پاسداران انقلاب؛ دکتر یزدی: کمیته‌ها شناسایی [خواهند شد] و صلاحیت آنها بررسی می‌شود. ماموران کمیته‌ها و نیروهای انتظامی‌ به عضویت سپاه درمی‌آیند .

- گزارش مطبوعات از نخستین میتینگ حزب دمکرات کردستان در مهاباد: شرکت دویست هزار نفر از کردها در میتینگ با عکس‌هایی از قاضی محمد و ملاآواره و با شعار: "حزب ما فقط حزب دمکرات است". سخنرانی عبدالرحمن قاسملو (دبیرکل حزب دمکرات): تا به‌دست آوردن حقوق ملی خلق کرد از پا نمی‌نشینیم. از امام می‌خواهیم از آرمان‌های خلق کرد حمایت کند. دولت از تجدید سازمان ژاندارمری و شهربانی در کردستان خودداری کند. ارتش باید منحل گردد. میلیتاریزه کردن کردستان محکوم است. قرائت پیام عزالدین حسینی، نمایندگان کردهای شهرهای مختلف، سازمان چریک‌های فدایی خلق، حزب توده‌‌ ایران، اتحاد دمکراتیک مردم‌‌ ایران مبنی‌بر همبستگی با خلق کرد. قرائت نامه حزب دمکرات به امام‌خمینی در پایان مراسم .

- اهم اخبار امروز کردستان: مصاحبه عزالدین حسینی درباره خاصیت ضدخلقی ارتش‌‌ایران و چگونگی خودمختاری کردستان. مطبوعات: ادامه تماس هیأت اعزامی‌ دولت به کردستان با مسؤولان شهر مهاباد. سفر احتمالی عزالدین حسینی به قم برای مذاکره درباره خودمختاری کردستان. حضور گسترده خبرنگاران خارجی در منطقه و بزرگ‌نمایی آنها از عزالدین حسینی . اعلام حمایت جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب سنندج و عده‌‌ای از کردهای ارومیه، سقز و روستاهای اطراف بوکان، مهاباد، خرم آباد، لرستان و ایلام از عزالدین حسینی به عنوان "رهبر ملی و مذهبی کردهای‌‌ ایران".

- گزارش فرماندهی لشکر 28 سنندج به ستاد ارتش درباره اوضاع سیاسی - امنیتی سنندج، سقز، مریوان، بانه و مهاباد .

- اقدام‌های سازمان‌‌یافته برای از بین بردن وجهه سیاسی - اجتماعی قیاده موقت؛ سخنگوی حزب دمکرات: خلق‌های کرد از مرگ ملامصطفی بارزانی - که جنبش کردی عراق را به شاه و سیا فروخت - احساس راحتی می‌کنند.

- تلاش سازمان چریک‌های فدایی برای اعمال سلطه بر ترکمن‌صحرا: تشکیل ستاد خلق ترکمن از عناصر محلی وابسته به سازمان؛ از جمله محمد درخشنده توماج، طول محمد واحدی، عبدالحکیم مختوم و حسین جرجانی. تشکیل مرکز فرهنگی خلق ترکمن در کتابخانه عمومی‌ شهر گنبد و آغاز کار کانون فرهنگی کودکان و سازمان زنان در خانه پیشاهنگان. اعلام موجودیت کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن و برشمردن برنامه‌های آن؛ از جمله احیای ادبیات خلق ترکمن؛ کوشش برای غنی‌سازی آگاهی دمکراتیک خلق ترکمن، تشکیل شوراهای محلی.

- شوروی و انقلاب اسلامی؛ برژنف: انقلاب‌‌ ایران یک انقلاب ضدامپریالیستی و رهایی‌بخش است. ما خواستار احترام متقابل و حسن‌نیت و عدم مداخله در امور یکدیگر هستیم.

ارسال نظر






captcha
ارسال