فائزون|۱۱ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15290 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۱:۱۷

تاریخ شمسی

11 اسفند 1361

تاریخ قمری

16 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

2 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- براثر حمله‌ بالگردهای عراقی به حوزه‌ نفتی نوروز 6 چاه نفتی آتش گرفت و یک چاه هم آسیب دید. در همین منطقه یک یدک‌کش نیز هدف بالگردهای عراقی قرار گرفت و غرق شد. 10 تن از کارکنان این یدک‌کش شهید و یک نفر زخمی شد؛ اطلاعیه‌ ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق دراین‌باره؛ انهدام برج دیده‌بانی سکوی الامیه عراق توسط یک بالگرد خودی.

- شهادت 13 تن و مجروح‌شدن 16 نفر در بمباران شهرهای دهلران، آبادان و خرمشهر.

- اهم عملیات نظامی بارزانی‌ها علیه نیروهای نظامی عراق: حمله به قرارگاه ارتش خلق در منطقه‌ شاه بلاق؛ مین‌گذاری در جاده باطوفه و ربودن 2 نفر از افراد سازمان امنیت سلیمانیه.

- گزارش کیهان از کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم اقصی نقاط کشور به جبهه‌ها.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از آخرین جلسه‌ ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده‌ استان باختران؛ روزنامه‌ کیهان: در ادامه‌ سیاست کمک به اهالی جنگ‌زده‌ استان باختران، بنگاه توسعه‌ ماشین‌آلات کشاورزی این استان در سال جاری، 110 تراکتور به کشاورزان مناطق جنگی استان واگذار کرده است.

- در حمله‌ حزب دمکرات به خودرو سپاه در حوالی روستای سانجود در جنوب‌شرقی صائین‌دژ، 3 تن از نیروهای خودی شهید یا زخمی شدند و سردسته‌ مهاجمان کشته شد؛ شهادت 3 سرباز اسیر در دست کومه‌له در پایگاه درمان؛ شهید و مجروح‌شدن 3 تن از افراد خودی در حمله‌ عوامل مسلح غیرقانونی به پایگاه گل‌بلاغ در جنوب ارومیه؛ ترور یکی از اهالی روستای قلعه‌گاه در شمال‌شرقی کامیاران، به‌دست افراد حزب دمکرات؛ برخورد خودرو حامل نیروهای خودی با مین در جاده‌ قروه - سنندج و مجروح‌شدن 2 نفر؛ یکی از نیروهای سپاه در بوکان براثر تیراندازی عناصر مسلح غیرقانونی زخمی شد؛ در مریوان زنی که قصد پرتاب نارنجک به‌سمت نیروهای خودی را داشت براثر انفجار نارنجک کشته شد؛ حمله‌ افراد مسلح غیرقانونی به روستای قوری‌چای در شمال‌شرقی سنندج و غارت درمانگاه روستا و به‌گروگان‌بردن مدیر مدرسه؛ اخاذی افراد کومه‌له از مردم روستای قریچه در شرق سنندج و به‌گروگان‌بردن یکی از معلمان؛ اقدام گروه کومه‌له به مسلح‌کردن برخی روستاییان در پیرانشهر و تهدید آنها به اعدام درصورت تمرد.

- پاک‌سازی روستای بلوه در شمال‌شرقی بانه در عملیات مشترک نیروهای سپاه و پیش‌مرگان مسلمان کرد؛ 7 تن از وابستگان حزب دمکرات و گروه کومه‌له در سلماس، سردشت و تکاب درخواست امان‌نامه کردند.

- اقدامات عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین): تهران، تیراندازی به‌سمت ستاد 2 کمیته‌ منطقه13 و زخمی‌شدن یکی از افراد کمیته؛ سمیرم، پرتاب یک بمب آتش‌زا به منزل یک خانواده‌ شهید؛ نیروهای سپاه در باختران، یک خانه‌ تیمی را کشف و یکی از اعضای این خانه را دستگیر کردند؛ دستگیری مسئول تشکیلات سازمان کمونیستی در مشهد با تلاش پاسداران؛ دستگیری یکی از فعالان سازمان کمونیستی طوفان و یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سلماس.

- اشاره به توطئه‌های امریکا در منطقه و تأکید بر لزوم هماهنگی کامل بین اعضای جنبش عدم‌تعهد، از موضوعات سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رئیس مجلس ملی الجزایر می‌باشد. آقای هاشمی رفسنجانی هم در دیدار با رئیس‌ مجلس ملی خلق الجزایر به این موضوعات پرداخت: نقش انقلاب اسلامی در هم‌گرایی ایران با دولت‌های مترقی عرب و نقش تخریبی عراق در این راه، تأکید بر عزم ایران در تثبیت قیمت نفت و درخواست از الجزایر برای فعال‌تر شدن دراین‌خصوص. دیدار رئیس مجلس ملی خلق الجزایر با آیت‌الله منتظری.

- نخست‌وزیر در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی نیروهای مرکز آموزش صفر یک ارتش جمهوری اسلامی ایران: ما طالب جنگ نیستیم ولی برای برقراری صلحی که ملت‌ها را آزادانه حاکم بر سرنوشت خود می‌کند باید جنگید و ایثار کرد.

- سخنرانی انتقادآمیز نماینده‌ جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ عملکرد کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و جوسازی‌های رسانه‌های غربی.

- سفر دکتر ولایتی در رأس یک هیئت عالی‌رتبه‌ سیاسی به هند به‌منظور شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد.

- اقدامات امنیتی خاص دولت عراق برای حضور صدام در اجلاس هفتم کشورهای غیرمتعهد در دهلی‌نو؛ دیدار و گفت‌وگوی طارق عزیز با پطرس غالی وزیر مشاور در امور خارجی مصر و احمد طالب ابراهیمی وزیر خارجه‌ الجزایر در دهلی‌نو؛ بحث و بررسی درخصوص همکاری‌های عراق و مراکش و راه‌های توسعه‌ آن به‌ویژه درزمینه‌ بازرگانی از موضوعات گفت‌وگوی مرزوقی وزیر دارایی عراق، در دیدار با همتای مراکشی خود بود؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه‌ الوطن هم از اجتماع وزرای خارجه‌ عرب در 24 ساعت آینده به دعوت عراق برای هماهنگی مواضع خود درمورد موضوعات برنامه‌ کار اجلاس سران عدم‌تعهد به‌ویژه جنگ ایران و عراق خبر دادند.

- ابهام در اتهامات حزب توده، درج برخی اطلاعات درباره‌ افراد دستگیرشده، نظرهای مختلف در ایران درباره‌ نوع وابستگی حزب توده به اردوگاه سوسیالیزم و به‌ویژه شوروی، علاقه‌مندی مقامات ایران برای داخلی جلوه‌دادن دستگیری سران این حزب و جلوگیری از تأثیرگذاری این موضوع در روابط ایران و شوروی، محورهای مقاله‌ خبرگزاری فرانسه درباره‌ دستگیری سران حزب توده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال