فائزون|۱۰ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15288 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۱:۱۰

تاریخ شمسی

10 اسفند 1357

تاریخ قمری

2 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

1 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- نظرها و اقدام‌های مربوط به نیروهای مسلح جدید (سپاه پاسداران و کمیته‌های انقلاب اسلامی‌)؛ امیر‌انتظام: سپاه پاسداران انقلاب فقط تا بازسازی کامل نیروهای نظامی‌ و انتظامی‌ به انجام وظیفه خود ادامه خواهد داد. از طرف امام آقای مهدوی‌کنی به ریاست کل کمیته برگزیده شدند تا یک هماهنگی به وجود بیاید. هدف ‌‌این است که کمیته‌ها زیر نظر نخست‌وزیر اداره شوند. صدرحاج‌سیدجوادی (وزیر کشور): سیاست دولت مبارزه با کمیته‌ها نیست، زیرا افراد کمیته اشخاصی وطن‌پرست و انقلابی هستند. انتقاد سرلشکر قره‌نی از کمیته به دلیل بی‌خبر گذاشتن ارتش از اشغال‌‌ایستگاه جاسوسی آمریکا در شمال کشور. انحلال کمیته‌های انقلاب اسلامی‌ شیراز به دستور آیات عظام محلاتی و دستغیب.

- تداوم بازسازی و پاکسازی در نیروهای مسلح: انحلال اداره دادرسی نیروهای مسلح و سازمان دادستانی ارتش سابق و تاسیس سازمان قضایی ارتش ملی - اسلامی‌ با تعدیل پرسنل و انتصاب افسران خوشنام و تحصیل‌کرده. بازنشسته شدن 51 سرتیپ و 20 سرهنگ دیگر ارتش.

- اعلام موافقت و مخالفت با انحلال ارتش: درخواست عده‌‌ای از پرسنل نیروی هوایی از امام‌خمینی که نگذارند عده‌‌ای بیش از‌‌این روحیه نظامیان را منهدم نمایند. اجتماع گروهی با عنوان "پرسنل نظامی‌انقلابی" در محوطه دانشگاه صنعتی شریف و درخواست انحلال ارتش و برپایی ارتش خلقی. در‌‌این اجتماع سرلشکر قره‌نی به مشارکت در کودتای 28 مرداد 1332 متهم شد.

- سخنان تهدیدآمیز عزالدین حسینی و عبدالرحمن قاسملو؛ عزالدین حسینی: اگر به خواسته‌ای ما که در قطعنامه هشت ماده‌ای منتشر شده، توجه نشود، ما هرطور که صلاح بدانیم مبارزه خواهیم کرد. قاسملو: ما حاضریم در راه تامین حقوق ملی خلق‌های‌‌ایران از جمله خلق کرد با دیگر سازمان‌ها و احزاب ملی همکاری کنیم.

- بررسی حوادث کردستان در مطبوعات‌‌ایران؛ اطلاعات به نقل از نزدیکان نخست‌وزیر: مسأله‌‌ای که مورد توجه دولت‌‌ ایران است امکان مداخله عراق در مسأله کردستان برای جلوگیری از به خاستن کردهای عراق است. کیهان: عراق با نمایندگان اتحاد به میهن‌پرستان عراق به رهبری جلال طالبانی وارد مذاکره شده است.

- نظر مفتی‌زاده درباره قطعنامه هشت ماده‌ای مهاباد: قطعنامه هشت ماده‌ای جزیی کوچک از حقوق ملت کرد است و نمی‌تواند همه خواسته‌ای مردم کرد را تامین کند. در‌‌این قطعنامه کمترین رنگ اسلامی‌به چشم نمی‌خورد. در مورد چگونگی پیاده شده خودمختاری و نیز قالب‌ها و مقیاس‌ها اختلاف سلیقه و عقیده بین من و عزالدین حسینی وجود دارد. تنها چیزی که مردم کردستان می‌خواهند، تعیین حقوقشان در قانون اساسی جدید است.

- تقابل دو جریان قومی ‌و مذهبی - انقلابی در گنبد‌کاووس: تظاهرات عده‌‌ای از دانش‌آموزان گنبد و درخواست برکناری رئیس آموزش و پرورش؛ تظاهرات گروه دیگری در حمایت از وی و صدور قطعنامه‌‌ای و درخواست برکناری فرماندار. به رسمیت شناختن حقوق دمکراتیک خلق ترکمن؛ آزادی فعالیت سیاسی - اجتماعی گروه‌ها.

- دعوت سازمان مجاهدین خلق به شرکت مردم در بزرگداشت دکتر مصدق و‌‌این‌که "سرفصل برنامه‌ها و وظایفی را که از‌‌این پس ضامن استمرار و ارتقاء جنبش انقلابی است" در‌‌این مراسم اعلام خواهد کرد.

- انتظار کانون نویسندگان‌‌ ایران از امام و وضعیت سیاسی - اجتماعی کشور: روش قاطعانه و سازش‌ناپذیری که پیش از سرنگونی نظام سیاسی سابق، مشخصه بارز و متعالی رهبری انقلاب بود، به نظر می‌رسد که‌‌ اینک در حکومت موقت فعلی به موضعی بیش از پیش نرم در برابر دشمنان انقلاب و بیش از پیش سخت در مقابل یاران انقلاب در حال استحاله است. پیروزی کامل بر رژیم استبدادی بدون درهم ریختن ارتش شاهنشاهی ادعایی پوچ و واهی است. ‌اندک‌اندک نشانه‌های استقرار مجدد سانسور، محدودیت آزادی عقیده و بیان نیز در حال گسترش است.

- سخنرانی جلال‌الدین فارسی در استادیوم امجدیه با عنوان "انقلاب و ضدانقلاب" و تشریح مواضع و خواسته‌های ضدانقلاب "چپ" و "راست"؛ لزوم حاکمیت سیاسی ملت (برگزاری انتخابات و …)؛ حضور در صحنه سیاسی منطقه برضد اسرائیل؛ مسأله کردستان، اهداف آمریکا و …

- چارچوب‌کلی حرکت نظام جدید و برنامه‌های آتی جمهوری اسلامی‌را امام‌خمینی در قم اعلام کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- دکتر سنجابی (وزیر خارجه): با روی کار آمدن رژیم جدید اسلامی، روابط با کشورهای عربی بویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس در آینده نزدیک دستخوش تحولات شگفت خواهد شد. ملاقات ویلیام سولیوان (سفیر آمریکا در تهران) با وزیر‌خارجه ‌‌ایران و گفتگو درباره مناسبات دو کشور.

 - انحلال نمایندگی‌های اقتصادی‌‌ایران در فرانسه، آمریکا، انگلستان، آلمان‌غربی، اتریش، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، شوروی، بازار مشترک، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول.

- القبس: دولت جدید انقلابی‌‌ ایران می‌خواهد ترکیه کلیه روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کند و سازمان آزادیبخش فلسطین را به رسمیت بشناسد. دولت انقلابی‌‌ ایران مایل نیست انقلاب خود را به کشورهای همسایه صادر کند.

- وزیر خارجه اتیوپی در پیامی‌ به وزیرخارجه ‌‌ایران: اتیوپی همبستگی بی‌قید و شرط و پشتیبانی کامل خود را از مردم‌‌ ایران و رهبر جدید آن اعلام می‌دارد.

- انقلاب اسلامی، نفت و آمریکا؛ کارتر: قطع صدور نفت‌‌ایران، غرب را از روزی پنج میلیون بشکه نفت خام محروم و آمریکا را با کمبودی برابر 500 هزار بشکه در روز مواجه کرده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال