فائزون|۱۰ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15287 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۱:۰۷

تاریخ شمسی

10 اسفند 1361

تاریخ قمری

15 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

1 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- شهادت 2 تن، زخمی‏‌شدن یک نفر و آسیب‏‌دیدن چندین منزل مسکونی، ساختمان اداری و خودرو در حملات هوایی دشمن به ایلام، دهلران، سرپل ذهاب و آبادان.

- پناهندگی 25 نظامی و غیرنظامی عراقی به ایران در سه روز گذشته؛ اسارت 2 سرباز عراقی؛ دولت عراق خانواده‌های عراقی را به‏‌علت سر باززدن فرزندانشان از حضور در جبهه جنگ تهدید کرده است. درخواست مخالفان رژیم صدام در خارج از کشور از دبیرکل سازمان ملل، سازمان عفو بین‌الملل و کمیسیون‌های حقوق بشر برای اتخاذ تدابیر لازم جهت نجات جان این خانواده‌ها.

- عملیات حزب دمکرات کردستان عراق در چمچال، نالپاریز، سلیمانیه و دره ‌کولان علیه نیروهای نظامی عراق در سالروز درگذشت بنیان‌گذار این حزب.

- برخورد یک مینی‌بوس با مین در مسیر روستای کچل‌منگان و حسن‌سالاران در جنوب سقز، 9 کشته و 3 زخمی بر جای گذاشت؛ چندین کشته و زخمی از چته‌های حزب دمکرات در درگیری افراد این حزب با نیروهای خودی در غرب سقز؛ حمله نیروهای بسیج و پیش‏مرگان مسلمان کرد به محل تجمع افراد حزب دمکرات در روستای سلاره در غرب محور مهاباد - سردشت؛ زخمی‏‌شدن یک تن از افراد مسلح غیرقانونی هنگام حمله به نیروهای خودی در بوکان؛ کشف و خنثی‌سازی 3 مین در منطقه واوان و میرآباد در جنوب‏‌غربی مهاباد؛ تسلیم‏‌شدن 5 تن از وابستگان گروه‌های مسلح غیرقانونی به نیروهای سپاه در سردشت و سنندج.

- تیراندازی عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به پایگاه بسیج مسجد دولتی اهواز؛ سرقت یک اتومبیل با تهدیدکردن صاحبش در تهران توسط عوامل همین سازمان؛ دستگیری 2 تن از وابستگان تشکیلاتی این سازمان در گرگان و اندیمشک با تلاش نیروهای سپاه.

- ورود رئیس مجلس ملی خلق الجزایر به تهران؛ آغاز اولین دور مذاکرات رؤسای مجلس ایران و الجزایر.

- احتمال حمله قریب‌الوقوع ایران به عراق در آستانه برگزاری اجلاس عدم‏‌تعهد در دهلی‌نو، ازجمله اخباری است که در برخی رسانه‌ها نظیر روزنامه کویتی الوطن، خبرگزاری یونایتدپرس و خبرگزاری آلمان مطرح شد.

- آغاز کار جلسه کارشناسان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس عدم‏‌تعهد؛ القبس به نقل از مدیرکل سیاسی وزارت خارجه کویت: کویت لزوم یافتن راه‌حل برای جنگ ایران و عراق را در این اجلاس مطرح خواهد کرد.

- تأکید بر لزوم خاتمه جنگ عراق و ایران از موضوعات گفت‏‌وگوی پرز دکوئیار با مقامات کویتی بود؛ هشدار شاذلی قلیبی دبیرکل جامعه عرب، درباره خطر ادامه جنگ ایران و عراق برای منطقه خاورمیانه و منافع ابرقدرت‌ها در این منطقه؛ بیانیه المؤید وزیر اطلاعات بحرین، درخصوص حمایت شورای همکاری خلیج‏‌فارس از اقدامات سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان جنبش غیرمتعهدها برای پایان‏‌دادن به جنگ عراق و ایران.

- اتفاق‏‌نظر همه کشورهای صادرکننده نفت درباره برگزاری جلسات مشترک و نشست فوق‌العاده اوپک برای کاستن تنش‌ها بر سر قیمت نفت. وزیر نفت عراق: زمان، مناسب تشکیل چنین جلسه‌ای نیست و درصورت تشکیل نیز نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

ارسال نظر






captcha
ارسال