فائزون|۹ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15285 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۰:۳۹

تاریخ شمسی

9 اسفند 1357

تاریخ قمری

1 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

28 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- اقدام‌های گسترده و فراگیر کمیته‌های انقلاب اسلامی‌ در سرتاسر کشور خارج از دیوانسالاری دولت موقت؛ از جمله: دستگیری عده‌ای از نظامیان وابسته به رژیم شاه در دزفول، مشهد، آمل و بیرجند؛ تصرف کاخ اختصاصی شاه و کاخ قوام شیرازی (پدر زن اعلم) در بندرعباس؛ تصرف املاک بنیاد پهلوی در اصفهان؛ انتصاب سرپرست موقت شهربانی تبریز؛ انتخاب سرپرست چند سازمان در کاشان؛ تصرف املاک و کار‌خانه هژبر یزدانی در خان‌ببین؛ مشارکت در آغاز برنامه درسی و دانشسرای عالی یزد؛ انتصاب فرمانده پادگان گرگان و …

- اخبار امروز نیروهای مسلح: اعتراض تکاوران نیروی دریایی در پادگان منجیل به یک برنامه تلویزیونی که در آن " پوشالی بودن ارتش" مطرح شده بود. پیام آیت‌الله دستغیب در حمایت از ارتش. استعفای فرمانده پادگاه باغشاه به‌‌ این علت که کمیته تعیین مشاغل، افسران انقلابی را در مواضع قدرت قرار نمی‌دهد.

- اهم مطالب مطرح شده در گزارش مفصل هیأت اعزامی دولت موقت به کردستان: مسأله کردستان را بیش از‌اندازه بزرگ کرده‌اند. خودمختاری کردستان هیچ رابطه‌ای با تجزیه‌طلبی ندارد. مرزها در امنیت است. اعطای خودمختاری وظیفه مجلس خبرگان است. دولت موقت هیچ تماسی با عراق دربارة کردستان نگرفته است. اختلاف مذهبی در کردستان وجود ندارد. پادگان‌ها در کردستان زیر نظر ستاد ارتش ملی قرار داد. وضع کردستان از کنترل خارج نشده است.

- الگو و حدود خودمختاری کردستان در مصاحبه مفصل مفتی‌زاده: رکن اساسی خودمختاری کردستان آزادی فرهنگ بخصوص آزادی زبان است. از نظر سیاسی و شکل توزیع اختیارات (فدراتیو) مدل آمریکا، شوروی یا چکسلواکی می‌تواند الگوی خودمختاری کردستان باشد.

- نظرات عزالدین حسینی درباره تحولات مهاباد و مذاکره با هیأت اعزامی‌ از تهران: برای‌‌ این‌که انتخاب اعضای شورای انقلاب مهاباد صد در صد با دمکراسی انجام گیرد، ‌‌این شورا منحل شده و انتخابات شورای جدید آغاز شده است. بین مردم و پادگان مهاباد هیچ‌گونه اختلافی نیست. در مذاکره با هیأت اعزامی‌ از تهران مذاکرات با تفاهم کامل برقرار بود. کیهان: عزالدین حسینی معتقد است خواست‌های خلق کرد تنها با رسمی‌شدن تدریس زبان کردی در مدارس عملی نمی‌شود.

- بیانیه کمیته تدارکات حزب دمکرات کردستان درباره اولین میتینگ حزب دمکرات کردستان پس از 32 سال مبارزه مخفی که روز 11 اسفند در استادیوم ورزشی مهاباد برگزار می‌شود. کیهان: برنامه حزب دمکرات در چارچوب قطعنامه هشت ماده‌ای مهاباد اعلام شده است.

- ادامه تحصن نظامیان در مسجد جامع سنندج و انتشار قطعنامه هشت ماده‌ای شامل موادی نظیر تشکیل شورای انقلابی برای اداره پادگان؛ تصفیه عناصر ضداطلاعاتی؛ از بین بردن حالت فوق‌العاده در پادگان؛ انحلال دادگاه‌های نظامی؛ آزادی بیان و عقیده در پادگان. اطلاعات: نظامیان اعتصابی اعلام کردند: هیچ نوع انتصاب را از بالا نمی‌پذیرند.

- مسأله پرواز فانتوم‌ها در کردستان و اعلام نظرهای مختلف: کیهان: شایعه بمباران نواحی کردنشین نقده و پیرانشهر قوت گرفته است. حزب دمکرات: در مهاباد و اطراف نقده چند گلوله منفجر‌نشده پیدا شده است. عزالدین حسینی: با پرواز فانتوم‌ها در کردستان، ما به یاد روزهایی افتادیم که عبدالکریم قاسم از عراق هواپیماهای خود را به منطقه کردستان اعزام می‌کرد. آیت‌الله محمد فوزی: پرواز هواپیماهای فانتوم به خاطر هشدار به آنهایی است که قصد حمله به پادگان‌ها را دارند. داریوش فروهر: در مدتی که در کردستان بودم نیروی هوایی‌‌ایران برای نشان دادن حضور قدرت دفاعی از مرزهای کشور در آن منطقه هر روز پروازهایی داشت.

- تظاهرات سازمان‌‌یافته در شهرهای مختلف کردستان: برپایی راهپیمایی به دعوت کمیته انقلاب مهاباد در مریوان بدون اطلاع مقام‌های محلی و تحت عنوان "پشتیبانی از خواست‌های مردم کردستان" و سردادن شعارهایی همچون "جمهوری دمکراتیک"؛ "کردستان وطن ماست"؛ "خمینی حق ما را فراموش نکن". مقابله گروهی از مسلمانان طرفدار انقلاب اسلامی‌ با تظاهرکنندگان با دادن شعار "مرگ بر کمونیزم" و "درود بر انقلاب اسلامی". تظاهرات در بانه و انتشار قطعنامه ده ماده‌ای در حمایت از عزالدین حسینی، قطعنامه هشت ماده‌ای مهاباد؛ چریک‌های فدایی و مجاهدین خلق و … تظاهرات در سنندج به دعوت "جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب" در حمایت از "ضرورت خودمختاری برای کردستان" و خواندن قطعنامه هفده ماده‌ای در حمایت از نظامیان متحصن در مسجد سنندج؛ ‌‌ایجاد ارتش خلقی؛ رفع ستم ملی و رفع سانسور. سرانجام، تظاهرات در سقز به پشتیبانی از قطعنامه هشت ماده‌ای مهاباد.

- تصرف پادگان‌ها در کردستان از اولویت‌های حزب دمکرات؛ کیهان: سه پادگان مهاباد، پسوه و پیرانشهر در دست افراد مسلح کرد قرار دارد. قاسملو (دبیرکل حزب دمکرات): پادگان مهاباد، جلدیان، پیرانشهر و پسوه را کمیته مشترکی از سربازان، افسران، درجه‌داران و انقلابیون مسلح اداره می‌کنند، ولی پادگان سردشت هنوز تصفیه نشده است.

- ادعاها و گزارش روزنامه اطلاعات درباره‌‌ این‌که امام به طور مستمر حوادث کردستان را پیگیری می‌کنند. لغو برنامه دیدارها و ملاقات‌ها در سه روز گذشته و توجه ویژه‌‌ای به گزارش‌های کردستان؛ تماس مکرر علامه مفتی‌زاده با امام و ستاد موقت انقلاب دربارة نظر موافق دولت مبنی‌بر اعطای خودمختاری داخلی به کردها؛ ملاقات و گفتگوی امام‌خمینی با شیخ‌الاسلام کردستان و …

- شکایت مهندس بازرگان از آشفتگی و ازهم گسیختگی اوضاع کشور؛ دخالت کمیته‌های انقلاب در امور دولت و تهدید به استعفاء: بعد از سقوط رژیم، ژاندارمری متلاشی شد؛ ارتش غیر نیروی هوایی همه دچار آفت‌زدگی و گسیختگی فوق‌العاده شدند؛ زور نظامی‌ و اسلحه نداریم؛ تعداد زیادی اسلحه در دست مردم است؛ مجلس نیست که از طریق قانون از ما حمایت کند؛ کمیته‌‌ای به نام کمیته امام پادگان مهاباد - یعنی یک تیپ - را خلع‌سلاح می‌کند و وسیله‌‌ای می‌شود برای تحریکات و افکار تجزیه‌طلبی و جدایی و رخنه خارجی؛ اگر دخالت کمیته‌ها در امور ادامه داشته باشد، دولت قادر به هیچ‌‌کاری نخواهد بود و هیچ‌ چاره و نتیجه‌‌ای جز کناره‌گیری نخواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- مهندس بازرگان در مصاحبه با لوموند: وجود چند کانون دیگر قدرت در‌‌ایران وظیفه دولت را برای بازسازی کشور دشوار کرده است. دولت موقت هرگز با گروه‌های مارکسیستی هم‌کاری نخواهد کرد، زیرا همیشه خیانت می‌کنند. ناظران بین‌الملللی برای نظارت بر رفراندوم دعوت خواهند شد.

- بیانیه چهارده ماده‌ای امام‌خمینی در آستانه ترک تهران و عزیمت به قم.

- آمریکا و چگونگی نگاه به‌‌ ایران؛ کارتر: دولت آمریکا باید پیوندهای بیشتری با دولت جدید اسلامی‌ که هدف خصومت فزاینده چپ‌گرایان قرار گرفته است - برقرار کند. رویتر: انقلاب‌‌ ایران به قیمت دو تا سه میلیارد دلار پرداخت بهای نفت و از دست دادن صادرات، برای آمریکا تمام خواهد شد. شلزینگر (وزیر انرژی آمریکا): وضع‌‌ایران یک تغییر چشمگیر در توازن قدرت در منطقه به وجود آورده است.

- سیاست خارجی‌‌ ایران: اعلام قطع صدور نفت به افریقای‌جنوبی؛ اعزام یک هیأت عالی‌رتبه به کشورهای عربی برای تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌.

- خبرگزاری فرانسه: اکثر مردم اسرائیل از به قدرت رسیدن آیت‌الله خمینی در‌‌ایران بشدت نگرانند.

ارسال نظر






captcha
ارسال