فائزون|۸ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15279 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۱۰:۰۵

تاریخ شمسی

8 اسفند 1361

تاریخ قمری

13 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

27 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- چند روز پس از ابلاغ دستور اجرای عملیات والفجر1 در مناطق مرزی استان ایلام ازسوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، قرارگاه عملیاتی نجف با تشکیل 3 قرارگاه عملیاتی فرعی، خط حد واگذارشده را بین آنها تقسیم کرد. براساس طرح تهیه‏‌شده، در مرحله اول عملیات، قرارگاه عملیاتی نجف1 در سمت راست (شمال)، قرارگاه عملیاتی نجف2 در وسط و قرارگاه عملیاتی نجف3 در سمت چپ (جنوب) مناطق محوله را که شامل جنوبی‌ترین بخش ارتفاعات حمرین (جنوب شیار بجلیه) بود، به تصرف درآورده و در مرحله بعدی، یگان‌ها ارتفاع فوقی را نیز تصرف و تأمین می‌کنند.

- با سقوط یک هواپیمای عراقی در منطقه عملیاتی والفجر، تعداد هواپیماهای سرنگون‌شده عراقی به 11 فروند رسید؛ ناکامی جنگنده‏‌های عراقی در بمباران ایلام؛ مجروح‏‌شدن 4 تن و تخریب 4 منزل و مغازه در گلوله‌باران دیروز و امروز شهر آبادان.

- حمله نیروهای عراقی به منطقه احمدآباد در داخل خاک عراق و درگیری آنها با افراد حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها).

- پاک‌سازی 9 روستا در منطقه اشنویه به‏‌همت نیروهای مشترک سپاه و پیش‌مرگان مسلمان کرد؛ سرکرده گروه خبات 2 تریلر تراکتور حامل مهمات را که از ارتش عراق دریافت کرده بود، در منطقه بلکه در جنوب‏‌شرقی مهاباد، به نمایندگان حزب دمکرات کردستان و گروه کومه‌له تحویل داد؛ زخمی‏‌شدن یکی از افراد نیروی انتظامی به‏‌دست عناصر مسلح غیرقانونی در سنندج؛ تسلیم‏‌شدن یکی از افراد حزب دمکرات به نیروهای سپاه در منطقه بناویله سردشت.

- دو سرقت مسلحانه در تهران توسط عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین)؛ اقدام افراد این سازمان به پرتاب 3 بمب دست‌ساز آتش‌زا در مشهد.

- سخنان نخست‌وزیر در پایان جلسه هیئت دولت درباره تلاش کشورهای غربی و عربی برای شکستن قیمت نفت و آخرین ارزیابی مقامات امریکایی درباره پایداربودن نظام جمهوری اسلامی.

- مهم‏ترین محورهای سخنان رئیس دیوان عالی کشور در دیدار با گروهی از نیروهای سپاه: اهمیت حفظ شأن پاسداری، توصیه به رعایت مبانی اخلاقی در مسائل خودی و مأموریت‌های سازمانی، بیان اهمیت شغل پاسداری، لزوم دقت در مسائل شرعی در اجرای مأموریت و تأکید بر شناخت مسائل سیاسی.

- اعلام دلایل تشکیل دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی جمهوری اسلامی، رئوس فعالیت‌های این دفتر، عملکرد آن و آخرین وضعیت حقوقی ایران و امریکا ازجمله محورهای سخنان منوچهر محمدی معاون نخست‌وزیر و سرپرست دفتر مذکور در یک مصاحبه مطبوعاتی بود.

- توضیحات کاظم‌پور اردبیلی معاون بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره جزئیات اقدام انسان‌دوستانه ایران درخصوص اسرای عراقی و آزادسازی یک‌جانبه اسرای معلول، مقررات ویژه این کار، اقدام تبلیغاتی رژیم عراق درزمینه مشابه، بی‌توجهی عراق به قوانین بین‌المللی و ابهامات موجود درمورد تعداد شهروندان اسیر ایرانی در دست عراق؛ نامه کاردار موقت هیئت نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خطاب به دبیرکل این سازمان و اعلام فهرست اسامی بیش از 9 هزار شهروند ایرانی مفقودشده از آغاز جنگ؛ عزت ابراهیم معاون شورای فرماندهی انقلاب عراق در دیدار با نماینده صلیب‏‌سرخ در خاورمیانه اطمینان داد کشورش آماده همکاری با کمیته بین‌المللی صلیب‏‌سرخ در چهارچوب موافقت‌نامه‌های بین‌المللی (به‏‌ویژه ژنو) درمورد اسرای جنگی است.

- افزایش مبادلات تجاری ایران با یوگسلاوی و آلمان فدرال.

- دیدار معاون وزیر خارجه عراق با نخست‌وزیر اردن؛ رفت‏‌وآمد مقامات کشورهای عراق و عربستان از گسترش و تحکیم روابط دو کشور درجهت حفظ حکومت صدام حکایت می‌کند.

- سهیل السهیل عضو فرماندهی حزب بعث سوریه، روابط صدام با حکومت‌های اردن و مصر و تلاش وی جهت کمک به پیمان کمپ ‌دیوید و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

- تشکیل نشست مقدماتی کارشناسان نفتی کشورهای عضو سازمان اوپک در پاریس، برای دستیابی به موضوعات اصلی در اجلاس آتی و فوق‌العاده این سازمان؛ گزارش کیهان از کشمکش کشورهای عضو اوپک بر سر کاهش قیمت نفت.

- درخواست همکاری دولت پاکستان از پلیس ایران درخصوص انفجار مؤسسات فرانسوی در کراچی.

ارسال نظر






captcha
ارسال