فائزون|۵ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15271 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۰۰:۱۰

تاریخ شمسی

5 اسفند 1357

تاریخ قمری

26 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

24 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- تشکیل نخستین جلسه پاسداران انقلاب اسلامی‌ برای شور و انتخابات اعضای سپاه پاسداران و سخنان حجت‌الاسلام لاهوتی (به عنوان نماینده امام جهت نظارت بر تشکیل سپاه)، دکتر افروز و دکتر ابراهیم یزدی درباره چگونگی تشکیل سپاه، رابطه آن با ارتش، کمیته‌ها و گروه‌های مسلح، وظایف اصلی عمده سپاه، شرایط عضویت، گروه‌بندی فعال و ذخیره سپاه، مباحث عقیدتی، بودجه، وابستگی حزبی، ابعاد سیاسی، ‌‌ایدئولوژیکی و نظامی، تشکیلات منطقه‌ای، شورا و ستاد فرماندهی سپاه، تشکیل سپاه در تهران و بتدریج در شهرستان‌ها و روستاها طبق لایحه مصوب دولت موقت زیر نظر معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب (دکتر یزدی) و با حضور و دخالت آقای لاهوتی به عنوان نماینده روحانیان.

- ادامه پاکسازی و نوسازی ارتش: مطبوعات: 21 افسر جوان جانشین ژنرال‌ها شدند. ستاد کل ارتش ملی اسلامی‌: کلیه پرسنل ارتش باید فرماندهان و روسای منتخب ستاد کل را پذیرفته و برای تجدید سازمان ارتش تلاش کنند. آسوشیتدپرس: 2200 نفر از کارکنان هلی‌کوپترسازی "بل" ‌‌ایران را ترک کردند. انتصاب: سرلشکر احمد مدنی وزیر دفاع شد.

- تداوم فعالیت‌ها و تحریک‌های سیاسی و صنفی در نیروهای مسلح ارتش اعم از خودجوش با سازمان‌یافته و هدایت‌‌شده که گروه‌های سیاسی مخالف انقلاب اسلامی، انجام می‌دهند. طرح خواسته‌های متعدد در راستای اهداف انقلاب اسلامی‌ یا خلاف آن.

- ادامه اتهام‌ها و افشاگری‌های متقابل شانمن و سرهنگ توکلی و توضیح کلی درباره آنچه در مخالفت وی (توکلی) با نظرهای آیت‌الله طالقانی در مطبوعات درج شده بود.

- قطعی شدن و علنی گشتن وجود اختلاف نظر اساسی میان دولتمردان و آنان که "رهبران کردستان" خوانده می‌شوند؛ از جمله؛ امیر‌انتظام: دولت بشدت با مسأله خودمختاری مخالف است. دکتر مکری (سخنگوی هیأت اعزامی‌به کردستان): بعضی از خواسته‌ها باید در مجلس مؤسسان مورد بحث قرار گیرد. عزالدین حسینی: جز با خودمختاری با هیچ‌چیز دیگر موافقت نخواهیم کرد. در شورای انقلاب اسلامی‌ایران باید نمایندگان کارگران و زحمتکشان حضور داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اقدام شتابزده مسعود رجوی در اعلام مواضع نسبت به روند انقلاب به دلیل احساس خطر از تشکیل سپاه‌پاسداران و‌‌این‌که نظام با اتکاء به سپاه پاسداران نسبت به خلع‌سلاح گروه‌ها اقدام کند. سخنان وی با عتاب به مهندس بازرگان که "اگر مسألة ارتش امروز حل نشود، شما مسؤول کشتارهای آینده خواهید بود" و تاکید بر‌‌این‌که چریک‌های فدایی خلق از "السابقون" هستند و نیز دولت نباید به بهانه تجزیه‌طلبی مردم کردستان را سرکوب کند و …

- ابراز احساسات سازمان عفو بین‌المللی و کمیته بین‌الملل حقوقدانان نسبت به عملکرد دادگاه‌های انقلاب و محاکمه هویدا. دکتر یزدی: محاکمه عباس هویدا طولانی خواهد بود، اما نه در دادگاه‌های عادی.

- گزارش آسوشیتدپرس از نظرهای ریچارد کوتام (استاد دانشگاه پنسیلوانیا که به عنوان سفیر احتمالی آمریکا در ‌‌ایران مطرح است).

- بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی‌در خاورمیانه ؛ ملک حسن: انقلاب اسلامی‌ ایران موازنه قدرت را به زیان اسرائیل تغییر داده است. روزنامة‌هاآر‌تص: قطع روابط‌‌ایران با اسرائیل شدیدترین ضربه بر اسرائیل بوده است. صالح ناصر (نماینده جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین): سرنگونی شاه یک پیروزی برای جنبش پیشرو و انقلابی خاورمیانه است. الاهرام: انقلاب‌‌ ایران شاید مهم‌تر از انقلاب فرانسه باشد. رویتر: سی هزار نفر از مردم بحرین در پشتیبانی از انقلاب‌‌ ایران راهپیمایی کردند.

- وزیر خارجه هند: با توجه به قطع صدور نفت‌‌ ایران به افریقای‌جنوبی و اسرائیل ما در انتظار لحظه‌ای هستیم که‌‌ایران را در بطن جنبش عدم‌تعهد بپذیریم.

- یاسر‌عرفات از قول رهبران‌‌ ایران گفت: دولت‌‌ایران آماده است کلیه قراردادهای دو جانبه بین امارات متحده و شاه را مورد تجدید نظر قرار دهد. آسوشیتدپرس: ‌‌ایران احتمالا نیروهای خود را از جزایر استراتژیک در تنگة‌هرمز - که در سال 1971 به تصرف درآورد - خارج خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال