فائزون|۵ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15270 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۰۰:۰۶

تاریخ شمسی

5 اسفند 1361

تاریخ قمری

10 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

24 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- عزیمت نیروهای داوطلب مردمی از شهرهای مختلف به جبهه‌های جنگ و همچنین کمک به بازسازی مناطق جنگ‌زده.

- اقدام دژبانی ارتش عراق به دستگیری جوانان بصره و حومه که از خدمت در نظام متواری هستند.

- در درگیری نیروهای خودی با نیروهای مسلح غیرقانونی در منطقه قبه و پیرکانی در جنوب‏‌شرقی نقده، یک تن شهید و 2 نفر از افراد وابسته به گروه‌های مسلح غیرقانونی دستگیر شدند؛ زخمی‏‌شدن 2 تن از افراد خودی در حمله نیروهای مسلح غیرقانونی در شمال اسلام‌آباد؛ حمله ناموفق نیروهای مسلح غیرقانونی به روستای حسین‌آباد در شرق سنندج به‏‌منظور دستگیری هواداران جمهوری اسلامی؛ برخورد 3 سرباز با مین در حوالی روستای داشکند در محور سقز - بوکان و روستای ناچیت در محور بوکان - میاندوآب.

- انتشار جزوه‌ای در داخل تشکیلات سازمان چریک‌های فدایی خلق با موضوع براندازی نظام جمهوری اسلامی و برنامه‌های آتی این سازمان در مرحله پس از براندازی نظام.

- دیدار نخست‏‌وزیر با عده‏‌ای از روحانیون، مسئولان ادارات و خانواده‏‌های شهدای کرج، محورهای سخنان نخست وزیر در این دیدار: قدردانی از مردم و روحانیت شهرستان کرج به‏‌دلیل اهتمام به اقدامات ایثارگرانه، اشاره به گذر از مرحله رکود اقتصادی و ورود به مرحله رونق اقتصادی، بهبود اوضاع و بازپرداخت کلیه دیون ارزی گذشته، تأمین استقلال اقتصادی کشور، اشاره به اقدام برخی کشورها در کاهش‏‌دادن قیمت نفت به‏‌منظور ضربه‏‌زدن به اقتصاد ایران و...

- دیدار احمد عزیزی قائم‌مقام وزارت خارجه ایران با حافظ اسد در دمشق.

- در دیدار کیم زه سوک معاون سیاسی وزارت امور خارجه کره شمالی با کاظم‌پور اردبیلی معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور و مسائل مختلف بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

- عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق، در مصاحبه با مجله الحوادث ضمن ممانعت از پاسخ به پرسشی درباره علل شکست عراق در عملیات بیت‌المقدس، به مسائل مختلفی ازجمله جست‏‌وجوی راه‌های دیگری برای صدور نفت و یافتن کمک‌های مالی جدید، تکرار ادعای عراق درباره استان خوزستان به‌عنوان یک سرزمین عربی و... پرداخت.

- نامه نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان درمورد مصاحبه فرمانده ارتش چهارم عراق با مجله الحوادث

- پیام امیر بحرین به صدام درباره نتایج جلسه اخیر وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس.

- هفته‌نامه الموقف العربی (چاپ قبرس) از درخواست عراق از یک کشور همسایه برای دراختیارگرفتن فرودگاه‌های آن کشور و به‌کارگیری متخصصان نظامی مصر در ارتش عراق خبر داد؛ درخواست شاذلی قلیبی دبیرکل اتحادیه عرب از کشورهای عربی برای حمایت از عراق.

- توضیحات سخنگوی وزارت خارجه الجزایر درباره تعدیل شرایط ایران برای پایان جنگ.

- اخبار نشریه ایندین اکسپرس چاپ دهلی‏‌نو درباره تلاش‌های سیاسی دولت عراق برای برگزاری هشتمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد‌ در بغداد.

- بیانیه مشترک شوروی و یونان مبنی‏‌بر: ابراز نگرانی از اوضاع خطرناک خاورمیانه، تأکید بر خروج کامل نیروهای اشغالگر صهیونیستی از سرزمین‌های عربی و دعوت از ایران و عراق برای پایان‏‌دادن به جنگ.

-  کریستین ساینس مانیتور: روابط بین مسکو و ایران بعد از دستگیری سران حزب کمونیست ایران تیره‌تر شده است؛ روزنامه لیبراسیون: سیاست شوروی دربرابر جمهوری اسلامی، قبل از این واقعه (دستگیری سران حزب توده) دستخوش دگرگونی شده بود.

 - بررسی آخرین وضعیت جنگ ایران و عراق، نگاهی به مصاحبه دکتر ولایتی در بلگراد و بررسی جایگاه سیاسی یوگسلاوی در جنبش عدم‏‌تعهد و نقش احتمالی این کشور در میانجیگری بین ایران و عراق اصلی‌ترین موضوع گفتار رادیو بی‌بی‌سی به‏‌بهانه سفر دکتر ولایتی به یوگسلاوی و دیدار وی با مقامات آن کشور بود.

- آسوشیتدپرس از تلاش عربستان برای ایجاد گروهی متشکل از کشورهای صادرکننده نفت عضو سازمان اوپک برای کاهش‏‌دادن قیمت نفت خبر داد.

- رادیو امریکا: ایران تصمیم گرفته تا اسیران معلول عراقی را آزاد ساخته و به خویشاوندان دیگر اسیران نیز اجازه ملاقات با بستگانشان را در ایران بدهد.

ارسال نظر






captcha
ارسال