فائزون|۴ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15267 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۷|۰۰:۰۰

تاریخ شمسی

4 اسفند 1361

تاریخ قمری

9 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

23 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- نیروهای سپاه با کاشت مین و نصب تله‌های انفجاری بر سر راه نیروهای دشمن در منطقه کنجاکم-پایگاه کله شرقی موجب اختلال در اقدامات مهندسی و کشته یا مجروح‏‌شدن تعداد زیادی از آنان شدند.

- کمک‌های تسلیحاتی عربستان، کویت و اردن به عراق.

- کمین عناصر کومه‌له در روستای باقل‌آباد در محور سنندج - دیواندره موجب شهادت 3 تن از نیروهای ژاندارمری و مجروح‏‌شدن تعدادی از آنان شد. 16 تن از مهاجمان هم در درگیری نیروهای سپاه با آنان که با پشتیبانی هوانیروز انجام شد، به هلاکت رسیدند؛ قتل 3 نفر از اهالی ابراهیم‌آباد (محور سنندج - دیواندره) به‏‌دست عوامل کومه‌له؛ اخاذی افراد کومه‌له از اهالی روستاهای جیران، گرمه و گل‌تپه.

- پرتاب بمب دست‌ساز به‏‌داخل اتوبوس حامل نیروهای سپاه در اصفهان توسط عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و شهادت 2 پاسدار و مجروح‏‌شدن 9 تن؛ کشف یک پایگاه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سیاه‌بیل‌ طالش؛ دستگیری 2 تن از افراد رده‌بالای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و سازمان کمونیستی پیکار در شهرکرد و دهلران.

- در جلسه ستاد بازسازی مناطق جنگی آذربایجان غربی چگونگی بازسازی مناطق جنگی، اعتبار 3 میلیارد و 800 میلیون ریالی سال آینده و منطقه‌ای‏‌کردن مسئولیت‌های اجرایی بین ارگان‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی و هماهنگی آنها با فرمانداری و ارگان‌های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هیئتی از استان فارس نیز به‏منظور بررسی روند بازسازی‏های آبادان وارد این شهر شد.

- سخنان نخست وزیر در واکنش به بیانیه رئیس شورای امنیت سازمان ملل درخصوص آتش‌بس بین ایران و عراق.

- مصاحبه مطبوعاتی دکتر ولایتی در یوگسلاوی درمورد مواضع ایران و شرایط پایان جنگ، شایعه کمک تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به ایران و امکان بهبود روابط ایران و امریکا.

- دیدار حسین شیخ‏‌الاسلام معاون سیاسی وزیر امور خارجه با همتای خود از کره شمالی و گفت‏‌وگوی آنان درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور به‏‌ویژه اجلاس آتی سران کشورهای غیرمتعهد.

- دیدار صدام حسین با معاون نخست‏‌وزیر یوگسلاوی؛ ازسرگیری مذاکرات همکاری‏‌های فنی و اقتصادی عراق و یوگسلاوی.

- بررسی نقش یوگسلاوی در اجلاس آتی عدم‏‌تعهد باتوجه‏‌به ارتباط این کشور با ایران و عراق در رادیو بی‌بی‌سی؛ خبرگزاری فرانسه: رهبران یوگسلاوی با حفظ توازن روابط خود با دو طرف جنگ ایران و عراق، در اجلاس آینده سران جنبش عدم‏‌تعهد هنگام بحث درباره جنگ دو کشور نقش فعال‌تری خواهند داشت.

- مهم‌ترین محورهای سخنان طارق ‌عزیز در مصاحبه با خبرگزاری رویتر: ناامیدی از دستیابی به صلح با ایران، تأکید مجدد بر احداث خط لوله نفتی از خاک عربستان، تلاش برای گرفتن مهلت از طرف‌های خارجی به‏‌منظور بازپرداخت بدهی‌های عقب‏‌افتاده، گرم‏‌شدن مجدد روابط شوروی و عراق پس از تصمیم شوروی برای ارسال اسلحه به آن کشور، احتمال افزایش صدور نفت عراق از خاک ترکیه به‏‌میزان یک میلیون بشکه و میزان کمک‌های عربستان و کشورهای عربی منطقه به عراق.

- اطلاعیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا در محکومیت دستگیری دانشجویان ایرانی در کراچی پاکستان؛ دفتر تحکیم وحدت انجمن اسلامی دانشجویان هم در همین خصوص اطلاعیه‌ای صادر کرد.

- سازمان دفاع از حقوق رانده‌شدگان و مهاجران عراقی با انتشار پیامی در پاریس ضمن تشریح اوضاع رانده‌شدگان عراقی، خواهان توجه افکار عمومی جهان به چگونگی زندگی افرادی شد که در اردوگاه‌های رژیم عراق به‏‌عنوان گروگان به سر می‌برند.

- اطلاعیه حزب بعث سوریه در اعتراض به رهبران عراق برای حمله به ایران.

- بیانیه مشترک الجزایر و کنگو درباره نگرانی شدید دو کشور از ادامه جنگ میان ایران و عراق؛ رادیو اسرائیل: الجزایر بی‌طرفی ظاهری خود را در جنگ کنار گذاشته و صریحاً از ایران می‌خواهد به جنگ پایان دهد.

- به گزارش رادیو اسرائیل، در ادامه جنگ قیمت‌ها بین کشورهای تولیدکننده نفت، امروز شش کشور عربی عضو اوپک اعلام کردند که بهای نفت خود را کاهش خواهند داد؛ رادیو کویت: وزیر نفت عربستان گفت که ما وارد جنگ قیمت‌ها نخواهیم شد، بلکه برای پایان‏‌دادن به جنگ دیگر کشورهای نفتی بر سر قیمت‌ها، دخالت خواهیم کرد؛ رادیو بی‌بی‌سی هم از تلاش کشورهای حاشیه خلیج‏‎فارس برای کاهش قیمت نفت خبر داد و عربستان را سردمدار این جریان معرفی کرد؛ رادیو امریکا نیز به بررسی آثار این اقدام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‏‌فارس پرداخت.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر






captcha
ارسال