فائزون|۴ اسفند ۱۳۶۵

کدخبر : 15266 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۲۳:۵۶

تاریخ شمسی

4 اسفند 1365

تاریخ قمری

24 جمادی‌الثانی 1407

تاریخ میلادی

23 فوریه 1987
 
خلاصه روز: 
 
- نامه فرمانده کل سپاه به آقای هاشمی رفسنجانی مبنی‌بر اجتناب از تبلیغ عملیات سرنوشت‌ساز، بازسازی نیروهای خودی و بمباران‌های شیمیایی دشمن. جلسه فرماندهان عالی‌رتبه عراق به ریاست صدام و بررسی اوضاع جبهه‌های جنگ. 
- ادامه عملیات تکمیلی عملیات کربلای5 برای الحاق خطوط و تصرف مواضع جدید و استقرار واحدهای ضدزره برای پدافند خطوط. 
- آماده‌باش کامل عراق در اطراف دریاچه پرورش ماهی؛ اجرای پاتک ناموفق نیروهای دشمن همراه با حملات شیمیایی آن‌ها؛ اطلاعیه ارتش عراق مبنی‌بر دفع حمله ایران در نهر جاسم. تفسیر رادیو بی.بی.سی. از حمله جدید ایران در شلمچه و احتمال شروع مجدد جنگ شهرها. 
- اطلاعیه قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) درباره نتایج عملیات تکمیلی عملیات کربلای5: انهدام کامل دو تیپ، کشته یا زخمی شدن بیش از 2500 تن از نیروهای دشمن، شکست پاتک‌های دشمن.
- جلسه قرارگاه نیروی زمینی سپاه و تأکید فرمانده کل سپاه بر تداوم عملیات و جلوگیری از تحکیم مواضع دشمن؛ روحیه استوار فرماندهان سپاه و افزایش رغبت آنان برای ادامه عملیات.
- تهدید عراق به از سرگیری مجدد جنگ شهرها. تفسیر خبرگزاری فرانسه، روزنامه‌های پراودا و الانباء در خصوص توقف جنگ شهرها.
- آمار میزان فعالیت و حضور گروه‌های پزشکی در جبهه‌های جنگ در سال 1365. اعزام نیروهای مردمی به جبهه‌ها از شهرهای بوشهر، گرگان، کاشان، قم، یاسوج، مشکین شهر و مشهد. تسهیلات وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای رزمندگان داوطلب در کنکور. 
- تلاش و هم‌کاری عراق با امریکا برای تصویب قطع‌نامه‌ای جدید در شورای امنیت که متضمن تحریم تجاری ایران باشد. دیدار معاون وزیرخارجه عراق با وزیرخارجه ژاپن و درخواست عراق از ژاپن جهت کمک برای پایان دادن به جنگ.
- وزیران خارجه کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا در اجلاسی با ابراز نگرانی از تداوم جنگ، حمایت کامل خود را از اقدامات سازمان ملل اعلام کردند. در اجلاس کشورهای عضو پیمان ناتو نیز امریکا از این کشورها خواست تا دخالت فعالانه‌ای در خلیج‌فارس داشته باشند. 
- جلسه رئیس‌جمهور و مقام‌های عالی‌رتبه ترکیه در خصوص حملات تلافی‌جویانه علیه مواضع کردها در شمال عراق. گزارش روزنامه "حریت" ترکیه در مورد سفر اوزال (نخست‌وزیر ترکیه) به امریکا و اشغال استان کرکوک عراق.
- سفر یک روزه دکتر ولایتی و رفیق‌دوست به سوریه. بازتاب ورود نیروهای سوری به بیروت غربی و موضع عراق در این‌باره. 
- تحلیل روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" درباره احتمال شروع حمله جدید ایران، پی‌آمدهای پیروزی ایران بر روابط با امریکا، استحکام مواضع ایران در جبهه‌های جنگ، افزایش رشد صنایع نظامی، تأثیر حملات هوایی عراق و استفاده این کشور از سلاح‌های شیمیایی. تأکید روزنامه "وال استریت ژورنال" بر اهمیت استراتژیک ایران و الزامات غرب در برابر آن.
- دست‌گیری 9 تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و دو تن از عناصر گروه سلطنت‌طلب در استان گیلان.

ارسال نظر






captcha
ارسال