فائزون|۲ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15262 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۲۰:۲۸

تاریخ شمسی

2 اسفند 1357

تاریخ قمری

23 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

21 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- مقدمات تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌. سخنان امیر‌انتظام (سخنگوی دولت) دربارة تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌(گارد ملی) با تصویب دولت. اطلاعیه ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌پاسا - (خارج از کنترل دولت موقت) و دستورالعمل مطروحه در آن مبنی‌بر عدم تحویل سلاح و مهمات پاسداران انقلاب به پادگان‌ها، صورت‌برداری از تجهیزات نظامی‌ و غیرنظامی‌ موجود در مساجد و اماکن عمومی‌و کنترل اماکن و تاسیسات ساواک و شهربانی و کاخ‌های جوانان توسط سپاه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- ادامه سیاست تجدید فعالیت و بازسازی و نیز پاکسازی و تصفیه ارتش و نیروهای انتظامی‌: بازنشستگی چهار سرلشکر و دوازده سرتیپ ارتشی و 39 نفر از امرای ژاندارمری. همچنین تعیین مهلت برای بازگشت به کار ارتشیان.

-  کناره‌گیری سرهنگ نصرالله توکلی همراه با اعتراض به سیاسی شدن ارتش، اعدام‌ها، بیگانه بودن قره‌نی با مسائل ارتش، همزمان با طرح ادعای "رالف شانمن" که با ارائه مدارکی، سرهنگ توکلی را به همدستی با آمریکا و انگلیس در حفظ ارتش شاه برای اقدام‌هایی چون "چپ‌کشی" و "حفظ منافع غرب در‌‌ایران" متهم می‌کند. سرهنگ توکلی: استعفای من ربطی به ادعاهای شانمن ندارد. ادعای شانمن کذب محض است. روزنامه اطلاعات به نقل از منابع نزدیک به شورای انقلاب: مدارک شانمن اعتبار ندارد.

- دیدار و گفتگوی عبدالرحمن قاسملو و غنی بلوریان (از رهبران حزب دمکرات کردستان) با داریوش فروهر (وزیر کار و اموراجتماعی) و فرستاده دولت به منطقه و تسلیم قطعنامه هشت ماده‌ای "خواسته‌های خلق کرد" به وی. ملاقات اردلان با چهره‌های سیاسی - مذهبی کردستان. روزنامه اطلاعات: ماجرای کردستان از مهمترین مسائلی است که دولت موقت با آن رو به روست. عباس امیر‌انتظام: مشکلات کردستان آن‌گونه نیست که ما را به وحشت‌اندازد. خبرگزاری فرانسه: زمزمة تجزیه‌‌طلبی از کردستان‌‌ایران به گوش می‌رسد.

- سازمان مجاهدین خلق: تا انحلال ارتش ضدخلقی و برپایی ارتش مردمی، پیروزی مردم از خطر شکست محفوظ نیست. ما خواهان ارتشی مردمی‌هستیم. تا انحلال کامل ارتش و برپایی ارتش مردمی ‌پیروزی ما کامل نیست.

- سخنان کارتر (رییس‌جمهوری آمریکا) دربارة دخالت شوروی در‌‌ایران؛ مذاکرات سالت؛ عدم مداخله در‌‌ ایران و آسیای جنوب‌شرقی و در عین حال دفاع از منافع حیاتی آمریکا چنانچه به خطر بیافتد و پاسخ به مخالفان دربارة "کوتاهی در‌‌ ایران".

- آمریکا کنسولگری‌هایش را تبریز، شیراز و اصفهان تعطیل اعلام کرد. دستگیری یک تفنگدار سفارت آمریکا در تهران به دست افراد مسلح و آزادی وی در شب.

- ویلیام سولیوان (سفیر آمریکا در تهران) در ملاقات با نخست‌وزیر ضمن اعتراض به نقض حقوق بشر در‌‌ایران، گفت: آمریکا قصد مداخله در امور‌‌ایران را ندارد و حاضر است مناسبات نظامی‌ را با ایران حفظ کند و سلاح‌های لازم را در اختیار دولت جدید‌‌ ایران قرار دهد.

- رهبران شوروی: مداخله خارجی در امور‌‌ایران اقدامی‌بر ضد مصالح امنیت ملی شوروی است و هیچ عذر و بهانه‌ای مجاز نیست.

-  اعمال فشار بر‌‌ایران: پیام سازمان عفو بین‌المللی به مهندس بازرگان و پیام وکلای فرانسوی به امام‌خمینی مبنی‌بر جلوگیری از ادامه اعدام‌های انقلابی و "نقض حقوق بشر در‌‌ایران".

- آثار منطقه‌‌ای و بین‌المللی پیروزی انقلاب اسلامی؛ وزیر خارجه اسرائیل: حکومت جدید اسلامی‌استراتژی واشنگتن را - که به‌‌ایران به دیده یک رابط عمده در زنجیرة کشورهای طرفدار غرب می‌نگریسته - گسسته است. خبرگزاری فرانسه: صلح مصر و اسرائیل با پادرمیانی آمریکا می‌تواند شکاف ناشی از انقلاب‌‌ایران را پر کند.

ارسال نظر






captcha
ارسال