فائزون|۱ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15259 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۲۰:۲۳

تاریخ شمسی

1 اسفند 1357

تاریخ قمری

22 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

20 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- وضعیت فعلی و آتی نیروهای مسلح و برنامه‌های دولت موقت برای آنان در بیان سرلشکر قره‌نی (رئیس ستاد ارتش): اگر بختیار سه روز زودتر رفته بود، ‌‌این همه سلاح دست مردم نمی‌افتاد و ارتش این طور گسسته نمی‌شد. تکلیف مستشاران خارجی را دولت معلوم خواهد کرد، ولی مسلماً به کادرهای فنی خارجی نیاز داریم. تجمع ضدانقلابیون برای مملکت خطری نیست. تضعیف ارتش به تمامیت ارضی لطمه خواهد زد. ژاندارمری و شهربانی باید به صورت مردمی‌ حافظ امنیت شهرها و روستاها باشند و گارد ملی به طور جنبی آنان را تقویت خواهد کرد.

- ادامه سیاست پاکسازی نیروهای مسلح: اعلام‌بازنشستگی 45 نفر از امرای ارتش. اعلام سرلشکر‌‌ امینی‌‌افشار (رئیس گارد‌شاهنشاهی)، سرلشکر معتمدی فرمانده لشکرزرهی قزوین و (فرماندار نظامی‌این شهر)، سرتیپ ملک (معاون لشکر زرهی قزوین) و سرتیپ همدانیان (رئیس ساواک کرمانشاه).

- دربارة قرادادهای تسلیحاتی‌‌ایران و انگلیس ؛ دیوید اوئن (وزیر خارجه انگلیس): دو تن از مقام‌های برجسته در تجارت اسلحه انگلیس، با مقامات‌‌ ایران درباره سرنوشت قراردادهای تسلیحاتی دو کشور مذاکره کردند. آسوشیتدپرس: شاه سابق قرارداد سه میلیارد دلاری خرید سلاح با انگلستان منعقد کرده بود.

- قدرت‌نمایی حزب دمکرات در کردستان: سقوط پادگان مهاباد به دست عناصر مسلح وابسته به حزب دمکرات کردستان‌‌ ایران به کمک برخی از پرسنل نظامی‌ داخل پادگان. بازداشت پزشکپور (فرمانده پادگان) به دست مهاجمان. تشکیل شورایی از عناصر مسلح حزب دمکرات و نظامیان حامی‌حزب. دکتر چمران: 18 دستگاه تانک، 36 قبضه توپ سنگین و هزاران قطعه سلاح را از پادگان مهاباد عناصر حزب دمکرات به غارت برده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- پیام مفصل علامه احمد مفتی‌زاده خطاب به مردم کردستان و کشاورزان منطقه: عوامل ضدانقلاب در شهرها و روستاها در صدد تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی هستند ؛ فریب دشمنان دین را نخوریم.

- تحرک کومه‌له در سنندج با عنوان "راهپیمایی اعضا و هواداران جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب در سنندج" برای حمایت از تشکیل شوراهای انقلابی در پادگان‌ها، تشکیل ارتش خلقی و همبستگی شهر و ده. ربوده شدن رئیس پلیس سنندج به دست افراد مسلح ناشناس، و …

- جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب در سنندج: سازمان امنیت ترکیه با همکاری سیا و ملامصطفی بارزانی درصدد تجزیه کردستان ‌‌ایران هستند.

- تلاش بی‌ثمر سازمان چریک‌های فدایی خلق برای به‌دست‌‌گیری ابتکار عمل در برخورد با خط امام ! سازمان چریک‌های فدایی: از همه آن‌هایی که نگران بربادرفتن دستاوردهای انقلاب هستند دعوت می‌شود در راهپیمایی به سمت محل اقامت‌امام در ساعت 10 صبح پنجشنبه سوم‌ اسفند شرکت نمایند. اطلاعیه دفتر تبلیغات امام‌خمینی:‌‌ این راهپیمایی اعلام شده، از طرف کمونیستهاست و شرکت مردم مسلمان در آن جایز نیست. بیانیه امام‌خمینی از رادیو و تلویزیون: من به‌‌این فرصت‌طلبان اجازه. ورود به منزل را نمی‌دهم. سازمان چریکهای فدایی: راهپیمایی روز پنجشنبه لغو و به جای آن اجتماعی در ساعت 10 صبح جمعه چهارم اسفند در دانشگاه تهران تشکیل می‌شود.

- در پیام امام‌خمینی به مناسبت بازگشایی مدارس‌‌این مضامین آمده است: انقلاب تا قطع ید آمریکا، شوروی، انگلستان و سایر دول استعمارگر ادامه دارد. اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابی - اسلامی‌ شوید، پیروزی‌تان حتمی‌است. اجازه ندهید عده‌‌ای معدود چون گذشتة تلخ روزهای استبداد بر شما حکومت کنند. اصل دمکراسی اسلامی‌ را فراموش نکنید. با اتحاد خویش جامعه‌‌ای اسلامی‌ به وجود آورید که در آن، همه آزادانه عقاید خود را ابراز دارند. عوامل بیگانه با شعارهایی ظاهراً انقلابی رو در روی نهضت اصیل اسلامی‌انقلابی قرار گرفته‌اند.

- جیمی‌کارتر (رئیس‌جمهور آمریکا): مداخله شوروی در امور‌‌ ایران در روابط آمریکا با آن کشور تاثیر نامطلوب دارد. یکپارچگی و استقلال‌‌ ایران مورد توجه آمریکاست. آمریکا و شوروی باید هرچه زودتر با توجه به اوضاع‌‌ ایران و آسیای جنوب‌شرقی یک معاهده جدید امضاء کنند.

- دیوید اوئن (وزیر خارجه انگلستان):‌‌ایران به دلیل گرفتاری‌های فراوان داخلی، مجال قدرت‌نمایی و تهدید کشورهای همسایه را ندارد. با تحولات‌‌ایران، دستیابی به توافق در خاورمیانه ضرورت یافته است. انقلاب‌‌ایران به معاملات تجاری انگلیس آسیب رسانده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال