فائزون|۱ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15258 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۲۰:۲۱

تاریخ شمسی

1 اسفند 1361

تاریخ قمری

6 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

20 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- ابلاغ طرح عملیاتی کربلای11 (عملیات والفجر1) از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به قرارگاه‌های عملیاتی کربلا و نجف. براساس این طرح مقرر شد 88 گردان از سپاه و یک لشکر و 4 تیپ از ارتش به مواضع نیروهای عراقی در بخش باقیمانده ارتفاعات حمرین و ارتفاعات فوقی در استان ایلام حمله کرده تا با دراختیارگرفتن این ارتفاعات مهم مرزی، دشمن را به مناطق پست غرب ارتفاعات عقب برانند؛ در این طرح عملیاتی همچنین مأموریت‌هایی برای توپخانه، هوانیروز و نیروی هوایی تعریف شده است.

- اعزام نیروهای بسیجی از شهرهای شیراز، اقلید، آباده، بهشهر، نکا و... به جبهه‌ها؛ کمک‌های مردم آشتیان به رزمندگان و اعزام کارکنان کارخانه قند فریمان و کامیون‌داران کازرون به‏‌منظور بازسازی هویزه و آبادان؛ اعزام 32 متخصص از رشته‌های گوناگون پزشکی به مناطق جنگی و اهدای 10 دستگاه قایق موتوری توسط صیادان آستارا به رزمندگان؛ گزارش کیهان درخصوص کمک‌های مردم شهرهای مختلف کشور به جبهه‌ها.

 

 

 

 

 

 

 

 

- پیکر شهید فریبرز موریم از اقلیت‌های کلیمی در شیراز تشییع شد.

- شهادت یک روستایی در آبادی قلعه گرگر در شمال کامیاران به‏‌دست عوامل حزب دمکرات؛ در درگیری بین نیروهای خودی و افراد این حزب در روستایی در توابع تکاب، 2 تن از آنها کشته و 4 نفر از نیروهای خودی زخمی شدند؛ عناصر حزب دمکرات در اشنویه سرپرست و مسئول روابط عمومی نهضت سوادآموزی را به گروگان گرفتند؛ حمله ناموفق گروه‏‌های مسلح غیرقانونی به پایگاه بناویله در جنوب‏‌شرقی سردشت؛ درگیری عوامل حزب دمکرات و گروه کومه‌له در روستای شاه‏‌قلعه در غرب دیواندره؛ دو نفر از افراد کومه‌له با تحویل یک قبضه اسلحه و 140 تیر فشنگ، خود را به پایگاه حماملار در شمال ارومیه معرفی کردند.

- توافق طارق عزیز و مسعود رجوی درباره هماهنگی اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران؛ تیراندازی افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به یک پایگاه بسیج در گردنه‌ حیران آستارا؛ ترور ناموفق یک مأمور شهربانی در همدان به‏‌دست دو تن از عناصر مذکور و دستگیری یکی از آنان.

- دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با وزیر کشاورزی و معاونان و مدیران این وزارتخانه. تحمیل جنگ به ایران به‌‏عنوان آخرین اقدام امریکا برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران، برداشت‌های غلط امریکا از حمیت ملی ایرانیان و پایداری دربرابر ناملایمات اقتصادی و فشارهای سیاسی، اشغال بخش‌های نفت‌خیز و محروم‏‌کردن ایران از درآمدهای نفتی و صبر و پایداری مردم عاملی برای شکست نقشه‌های امریکا محور سخنان هاشمی رفسنجانی در این دیدار بود.

-  مصاحبه نخست‌وزیر با خبرنگاران در پایان جلسه هیئت دولت درمورد تأخیر در اجرای عملیات و ادامه جنگ و امر توزیع در کشور.

- مبارزه علیه امپریالیسم و دشمنی امریکا با دو انقلاب نوپای ایران و نیکاراگوئه موضوع سخنان وزیر تجارت خارجی نیکاراگوئه در دیدار وی با میرحسین موسوی بود. نخست‌وزیر هم با تأکید بر اصل "نه شرقی، نه غربی" در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به تشریح جایگاه ویژه‌ای که ایران برای ارتباط با کشورهای جهان سوم قائل است، پرداخت.

- در دیدار احمد عزیز قائم‌مقام وزارت خارجه با عبدالحلیم خدام معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه به دستاوردهای مرحله مقدماتی عملیات والفجر و اهمیت راهبردی آن و دلایل سرپوش‏گذاشتن عراق بر اهمیت این عملیات پرداخته شد.

- تفسیر رادیو بی‌بی‌سی درباره سخنان احمد طالب ابراهیمی وزیر خارجه الجزایر درباره مواضع جدید ایران برای صلح با عراق؛ بی‌بی‌سی: حمله اخیر نیروهای ایرانی به مواضع عراق این تصور را ایجاد کرد که میانجی‌گری‌های دولت الجزایر برای خاتمه جنگ نتیجه چندانی نداشته است.

- پایان کار نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‏‌فارس بدون اتخاذ یک تصمیم اجرایی و تنها با صدور یک بیانیه. اظهار نگرانی از ادامه جنگ ایران و عراق، درخواست از امریکا و شوروی برای کمک به پایان جنگ و محکوم‏‌کردن بیانیه مشترک ایران، سوریه و لیبی از نتایج این نشست بود؛ گزارش رادیو بی‌بی‌سی از موضوع گفت‏‌وگوهای این نشست؛ مصاحبه مطبوعاتی وزیر خارجه کویت درمورد گفت‏‌وگوهای نشست مذکور؛ گزارش خبرگزاری فرانسه از مصاحبه مطبوعاتی وزیر خارجه بحرین در پایان این اجلاس.

- درخواست امیر بحرین از ایران و عراق برای پایان‏‌دادن به جنگ ازطریق مذاکره.

- سخنان نایف حواتمه دبیرکل جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین در دیدار با هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی در الجزیره و تأکید وی بر لزوم سقوط صدام.

- مبارک رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه‌ با سردبیر روزنامه الوطن رسماً اعلام کرد که سرگرم میانجیگری برای برقراری روابط مجدد میان عراق و امریکا می‌باشد. وی همچنین فلسطینی‌ها را تهدید کرد درصورتی‏‌که در مذاکرات ماه آینده، اعراب و اسرائیل به اردن نپیوندند، باید برای همیشه از دستیابی به یک میهن فلسطینی صرف‏‌نظر کنند.

- خبرگزاری یونایتدپرس: آماده‌باش امنیتی در کراچی درپی وقوع انفجار در مراکز فرانسوی؛ دستگیری 15 دانشجوی ایرانی دراین‏‌رابطه؛ اعتصاب غذای 11 دانشجوی ایرانی دستگیرشده درپی این انفجار؛ اعلامیه انجمن اسلامی دانشجویان ایران در کراچی در همین‌باره.

- مقاله ژون‌آفریک چاپ فرانسه، درباره: رفتار سیاسی امریکا باتوجه‏‌به توازن جدید در جنگ ایران و عراق؛ غیرقابل‏‌قبول بودن پیروزی ایران و تشکیل حکومت متحد با ایران در عراق برای امریکا؛ میزان معاملات تسلیحاتی بغداد با فرانسه و آرژانتین.

- روزنامه فیگارو چاپ پاریس، در نگاهی اجمالی به روابط امریکا، شوروی و فرانسه با ایران و عراق پرداخته و ضمن اشاره به جبهه‌گیری‌های این کشورها علیه ایران و همسویی آنها با عراق، تیرگی روابط سیاسی فرانسه و ایران را مورد بررسی قرار داده است.

- اعتراض به بازداشت سران حزب توده، انکار وابستگی و ارتباط این حزب با شوروی، درخشان‏‌خواندن کارنامه 41 ساله سیاسی این حزب، یادآوری همکاری‌های شوروی با ایران بعد از انقلاب، ادعای نداشتن چشمداشت از همکاری دولت روسیه با ایران و... بخش‌هایی از تفسیر رادیو مسکو درباره دستگیری سران حزب توده در ایران می‌باشد.

- نشریه عربی المستقبل چاپ پاریس، در مقاله‌ای با عنوان "مسکو سکوت خود را در جنگ می‌شکند" بدون توجه به واگرایی ایران و شوروی درزمینه دستگیری افراد حزب توده، سردی روابط ایران و شوروی را نتیجه نگرانی شوروی از امکان پیشروی ایران در جبهه میانی و کردستان عراق و احتمال قطع جاده بغداد - موصل دانسته است.

- اطلاعیه جنبش مجاهدین عراقی درخصوص تجدید عهد با مجلس اعلای انقلاب اسلامی و دراختیارگذاشتن رزمندگان خود به مجلس مزبور.

ارسال نظر






captcha
ارسال