فائزون|۱ اسفند ۱۳۶۵

کدخبر : 15257 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۲۰:۱۹

تاریخ شمسی

1 اسفند 1365

تاریخ قمری

21 جمادی‌الثانی 1407

تاریخ میلادی

20 فوریه 1987
 
خلاصه روز: 

- کارنامه عملیات سپاه در سال 1365: بیش از 200 روز جنگ فعال آفندی در 17 تا 27 عملیات کوچک و بزرگ.

-  حمله محدود و ناموفق عراق در منطقه عملیاتی کربلای6. عملیات چریکی مبارزان کرد عراقی در منطقه سلیمانیه - کرکوک و شهر کفری. تلاش نیروهای ارتش عراق در محور دربندی‌خان و درگیری آنها با نیروهای اتحادیه میهنی.

-  توقف حملات هوایی به مناطق مسکونی. ادعای نماینده عراق در سازمان ملل: ایران شهرهای عراق را گلوله‌باران می‌کند. استقبال دولت انگلیس از توقف جنگ شهرها و خوش‌بینی رادیو مسکو از قطع حمله به شهرها و مذاکره برای پایان جنگ و پرهیز از خون‌ریزی و خبر رادیو امریکا در مورد حمله احتمالی ایران در شرق بصره.

- دلایل توقف حملات عراق به شهرها: جلوگیری از تقویت روحیه مردم ایران برای ادامه جنگ؛ فشار شوروی بر عراق؛ مقابله ایران؛ خسارت سنگین نیروی هوایی عراق و پرداختن به کسب آمادگی برای مقابله با حمله قریب‌الوقوع ایران و بمباران مراکز اقتصادی ایران.

- نفت‌کش ایرانی "تفتان" در جزیره خارک هدف حمله هوایی عراق قرار گرفت و به شدت آسیب دید. نبرد هوایی در آسمان خلیج‌فارس و سرنگونی سه فروند هواپیمای عراقی. توقیف یک فروند کشتی برزیلی حامل سلاح به عراق و بازداشت خدمه آن به وسیله نیروی دریایی ایران.

- آمار حملات هوایی عراق به مناطق مسکونی و تحلیل آیت‌الله خامنه‌ای از توقف جنگ شهرها و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در برابر آن در خطبه‌های نمازجمعه تهران.

 

 

 

 

 

 

 

- دست‌گیری سه تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در نماز جمعه تهران. پرتاب تورنج دستی در بازار صفویه تهران و شکسته شدن در ورودی بازار در اثر انفجار. دستور سازمان مجاهدین (منافقین) به اعضای خود برای افزایش فعالیت‌های فراتشکیلاتی.

- دیدار دکتر ولایتی از هند و پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک برای حل مسئله افغانستان در گفت‌وگوی مطبوعاتی وی در هند و بازتاب آن در رادیو بی.بی.سی و خبرگزاری آلمان. سفر محمدجواد لاریجانی به پاکستان.

- نامه دکتر ولایتی به دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص حملات عراق به مناطق مسکونی و استفاده این کشور از سلاح شیمیایی و درخواست استقرار دائمی یک گروه تحقیق در تهران.

- دیدار طارق عزیز از مسکو و اعلام آمادگی وی برای آغاز مذاکرات برای پایان دادن به جنگ. مقام‌های شوروی جنگ عراق با ایران را بی‌معنا خواندند و افزودند که این جنگ مسئولیت وخیمی را بر عهده ادامه دهندگان آن می‌گذارد. گزارش بی.بی.سی از دیدار وزیران خارجه عراق و شوروی. تفسیر یک بولتن داخلی سپاه از سفر مقامات عراق به مسکو و پکن.

- تصریح مجله آلمانی "اشترن" به استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی بر ضد نیروهای ایران.

- کشورهای فرانسه، پرتغال، هلند و مصر از تأمین‌کنندگان عمده سلاح برای عراق هستند. حمل سلاح‌های فرانسوی به عراق به وسیله هواپیماهای ترکیه. بارگیری سلاح به عراق در یک بندر پرتغال. گزارش روزنامه "فرانکفورتر روندشاو" از کمک‌های نظامی مصر به عراق.

- پایان سفر معاون وزیر خارجه ایران به لبنان و تلاش سه ماهه برای پایان دادن به جنگ میان گروه‌های لبنانی. تداوم نبرد میان گروه‌های لبنانی در اطراف بیروت برای ششمین روز.

ارسال نظر






captcha
ارسال