فائزون|۳۰ بهمن ۱۳۵۷

کدخبر : 15253 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۴:۰۴

تاریخ شمسی

30 بهمن 1357

تاریخ قمری

21 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

19 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- مصاحبه مهندس بازرگان با روزنامه نیویورک تایمز: نیروهای امنیتی در نبردهای 9 روز گذشته نابود شدند. در دو هفته آینده کمیته انقلاب منحل خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اعلامیه سرلشکر قره‌نی (رئیس ستاد ارتش) خطاب به کلیه نیروهای مسلح مبنی‌بر همکاری با فرماندهان انتصابی همزمان با ادامه مخالفت‌ها با انتصاب‌های جدید: اطاعت از فرماندهان و رؤسایی که با حکم رسمی‌ ستاد کل ارتش ملی انتخاب و به کار مشغول می‌شوند فریضه‌ای دینی و ملی است.

- سفر داریوش فروهر (وزیر کار و امور اجتماعی) در رأس هیأتی به کردستان برای بررسی اوضاع منطقه؛ از جمله ادامه محاصره پادگان مهاباد، حمله و خلع سلاح پاسگاه‌های مرزی و مسأله خودمختاری. مذاکرات هیأت اعزامی‌ با مقام‌های محلی از جمله عزالدین حسینی و گروهی که "نمایندگان خلق کرد" خوانده شدند.

- گردهمایی گروهی با نام "نمایندگان شوراهای انقلابی شهرهای کردستان" به همراه عزالدین حسینی، غنی بلوریان، قاسملو در مهاباد و صدور قطعنامه هشت ماده‌ای با عنوان "خواسته‌های مردم کردستان". درخواست‌های مندرج در‌‌این قطعنامه عبارتند از: تایید انقلاب اسلامی‌ایران توسط خلق کرد همگام با دیگر خلق‌های‌‌ ایران؛ تامین حق تعیین سرنوشت خلق کرد مثل سایر خلق‌های‌‌ ایران به صورت فدراتیو؛ شرکت زحمتکشان، کارگران و دهقانان در دولت؛ رفع ستم اقتصادی از کردستان؛ اداره پادگان‌ها در کردستان زیر نظر شوراهای انقلابی؛ تبدیل ارتش ارتجاعی به ارتش خلقی با تصفیه ارتش؛ تحویل افسران جنایتکار به خلق کرد؛ تایید عزالدین حسینی به عنوان رهبر مذهبی کردستان و اخراج قیاده موقت از‌‌ایران.

- ناآرامی‌های کردستان و مواضع مقام‌های دولت موقت در‌‌این‌باره؛ امیر‌انتظام: طالبانی باعث ناراحتی شده و به چند پاسگاه حمله کرده است. دولت با کمال قدرت از تجزیه کشور جلوگیری خواهد کرد. پیام دکتر سنجابی وزیر خارجه به جامعه کرد: اجازه ندهید توطئه‌گران و خائنان به عنوان جدایی‌طلب یک‌بار دیگر از میان شما نفوذ کنند.

- هشدار امام‌خمینی در خصوص تلاش‌های سازمان‌‌یافته تشکل‌های مختلف جهت تسلط بر مراکز حیاتی کشور و حمله به کسانی که دست به خرابی و اعمال ضداسلامی‌ و انسانی زده‌اند و کوشش دارند مراکز حساس را به نفع بیگانگان به دست آورند و تاکید بر‌‌ این‌که قدرت آنان بیش از قدرت شیطانی شاه و پشتیبانان آنان نسبت و‌‌این‌که باید تمام اقشار به هر اسمی‌ که هستند در تحت پرچم اسلام به فعالیت خود ادامه دهند و اجازه هرج و مرج داده نخواهد شد و نیز دعوت از معلمان برای ساختن‌ محیطی که اطفال را شیربچگان پشت صحنه مقاومت علیه آمریکا و سایر چپاولگران تربیت کنند.

- نیویورک‌تایمز به نقل از مهندس بازرگان: چپ‌گراها می‌توانند حزب کمونیست تشکیل دهند، اما اگر به جنگ و‌‌ ایجاد ناآرامی‌ ادامه دهند ما آنها را سرکوب می‌کنیم.

- سیاست خارجی‌‌ ایران در قبال اسرائیل: اطلاعیه وزارت‌خارجه مبنی‌بر‌ اعلام رسمی ‌قطع هرگونه رابطه و همکاری با اسرائیل. اخراج 32 تن از کارکنان دفتر آژانس یهود و دیگر مراکز اسرائیلی در‌‌ایران. متقابلاً به کلیه کارمندان‌‌ ایرانی رژیم سابق در اسرائیل دستور داده شد که در اولین فرصت خاک آن کشور را ترک کنند.

- انقلاب اسلامی‌ و مسأله فلسطین؛ ابوایاد (مرد شماره 2 ساف):‌‌ ایران باید به سوی دوستان واقعی‌اش یعنی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و شوروی و اردوگاه سوسیالیست روی آورد. خبرگزاری وفا: مقر پیشین نمایندگی اسرائیل در تهران به دفتر ساف تبدیل خواهد شد. العربی چاپ لبنان: شوروی ابتدا از تاسیس جمهوری اسلامی‌ بیم داشت، ولی اطمینان‌هایی که یاسر عرفات به سفیر شوروی در بیروت در‌‌ این‌باره داد موجبات رفع نگرانی شوروی‌ها را فراهم آورد.

ارسال نظر






captcha
ارسال