فائزون|۳۰ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 15252 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۴:۰۲

تاریخ شمسی

30 بهمن 1361

تاریخ قمری

5 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

19 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- 6 زخمی در گلوله‌باران شهر آبادان.

- شهید یا زخمی شدن 3 تن از 6 نیروی خودی که عازم سنندج بودند بر اثر کمین نیروهای مسلح غیرقانونی. شهید یا زخمی شدن 19 تن دیگر از نیروهای خودی در محور پسوه ـ مهاباد بر اثر برخورد با مین. نیروهای کومه‌له پس از غارت فروشگاه تعاونی و چند مغازه در روستای قلنجی در شمال ارومیه، 2 نفری را که گروگان گرفته بودند آزاد کردند. ورود نیروهای وابسته به کومه‌له به روستای کوماین و قلعه در جنوب سنندج و زورگیری از اهالی روستا. تهدید دانشجویان تربیت معلم اشنویه برای تبلیغ نکردن علیه حزب دمکرات و کومه‌له. اجرای حکم اعدام درباره‌ی 4 تن از اعضای سازمان پیکار، حزب دمکرات و چریک‌های فدایی (شاخه‌ی اقلیت) در سقز به جرم مبارزه‌ی مسلحانه و...

- عملیات ناموفق بمب‌گذاری پایانه‌ی مسافربری جنوب توسط 6 تن از اعضای سازمان مجاهدین؛ پس از مداخله‌ی نیروی انتظامی 4 تن از این افراد خودکشی کردند، یک تن گریخت و یک نفر دیگر هم دست‌گیر شد.

- جمع‌بندی اقدامات حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) علیه نیروهای نظامی و امنیتی عراق در بهمن امسال.

- آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با بانوان بسیجی: اگر در اجتماعات عظیم زنان افرادی از خواهران بسیجی نباشند در بسیاری از مراحل با نقص رو به رو خواهیم بود.

- ناخدا بهرام افضلی فرمانده نیروی دریایی ارتش با فرمانده نیروی دریایی لیبی دیدار کرد.

- تسلیم پیام رئیس‌جمهوری کشورمان به رئیس‌جمهور مالی توسط معاون سیاسی وزارت امور خارجه.

- گزارش دادستانی انقلاب اسلامی مرکز از موفقیت در از بین بردن گروه‌های محارب.

- خبرگزاری فرانسه از دست‌گیری ده دانشجوی ایرانی که مظنون به هم‌کاری در 4 فقره بمب‌گذاری علیه تأسیسات فرانسه در کراچی، هستند، خبر داد.

- رادیو صوت‌الجماهیر اعلام کرد که طه‌یاسین رمضان فرمانده کل ارتش خلقی عراق، عملیات اخیر ایران را یک پیروزی برای ارتش عراق خوانده و افزوده که حزب بعث عربی شاهد رشد ثبت نام داوطلبان و رزمندگان ارتش در دوره‌های آموزشی بوده است.

- به گزارش آسوشیتدپرس، احمد طالب ابراهیمی‌ وزیر امور خارجه‌ی الجزایر‌، ضمن یادآوری این مطلب که الجزایر 14 تن از افراد ملت خود را در جریان میانجی‌گری از دست داده، گفت که هنوز ایران و عراق در مورد نحوه‌ی پرداخت غرامت جنگی اختلاف نظر دارند، ولی در زمینه‌های دیگر اوضاع بهبود یافته است.

رادیو اسرائیل: وزیر خارجه‌ی الجزایر‌ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت شاید ایران برای پایان دادن به جنگ از شرط برکناری صدام از حکومت عراق صرف نظر کند.

- رادارهایی که اخیراً فرانسه به عراق تحویل داده از نوع رازیت و راپیر می‌باشند، می‌توانند همه‌ی تحرکات و نقل و انتقالات زمینی نیروهای اسلام را تا شعاع 14 و 30 کیلومتری دقیقاً کنترل کنند.

شارل هرنو وزیر دفاع فرانسه: فرانسه باید به هر وسیله‌ی ممکن از عراق پشتیبانی کند، زیرا پیروزی ایران در این جنگ امنیت ملی فرانسه را با خطر مواجه خواهد ساخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- بنا به اظهار نظر ناظران، در جلسه‌ی امروز وزیران 6 کشور عضو شورای هم‌کاری خلیج‌فارس، جنگ ایران و عراق، نتایج و عواقب بیانیه‌ی سوریه ـ ایران ـ لیبی و وضع نفت جهانی از عمده محورهای گفت‌و‌گوها خواهد بود.

- در پی قرار گرفتن قیمت نفت در زمره‌ی محورهای جلسه‌ی وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو شورای هم‌کاری خلیج‌فارس، کشورهای غربی تلاش‌های خود را برای کاهش قیمت نفت از سر گرفته‌اند. گزارش واحد مرکزی خبر حاکی از کاهش چهار دلاری بهای نفت تولیدی در امریکا و تصمیم کشورهای حوزه‌ی جنوبی خلیج‌فارس برای کاهش قیمت نفت، همچنین پایین آوردن احتمالی قیمت نفت به میزان 4 دلار در هر بشکه از سوی حکومت سعودی است. شیخ علی خلیفه وزیر نفت کویت، گفته است که صادرکنندگان عمده‌ی نفت جهان اجازه نخواهند داد که به دلیل تصمیم انگلستان در کاهش قیمت نفت دریای شمال، به جنگ قیمت کشانده شوند.

- صاحب‌زاده یعقوب‌خان وزیر خارجه‌ی پاکستان، پس از دیدار با مقامات عراق و اردن در مصاحبه‌یی گفت: در مذاکرات با مقامات عراقی، درباره‌ی جنگ، اوضاع خاورمیانه و کنفرانس غیرمتعهدها گفت‌و‌گو شد و بر اثر این مذاکرات و توافق‌های انجام‌شده روابط دو کشور گسترش خواهد یافت.

ارسال نظر






captcha
ارسال