فائزون|۲۹ بهمن ۱۳۵۷

کدخبر : 15251 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۴:۰۱

تاریخ شمسی

29 بهمن 1357

تاریخ قمری

20 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

18 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- تصویب طرح بازنشستگی کلیه امرای ارتش بالاتر از درجه سرتیپی در شورای انقلاب. سرلشکر قره‌نی بازنشستگی 61 تن از امرای ارتش را اعلام کرد.

- انتصابات جدید در نیروهای مسلح و نیروهای انتظامی‌ در تهران و شهرستان‌ها: سرتیپ کیومرث ثقفی به فرماندهی هوانیروز، سرهنگ بایبوردی فرماندهی لشکر زرهی قزوین، سرهنگ حشمت دهکردی فرمانده تیپ مستقل قزوین، سروان صابری رئیس شهربانی مازندران و سرهنگ مظفری سرپرست موقت ژاندارمری‌‌این استان، سرهنگ شیرازی فرمانده پایگاه گرگان، سرگرد نورآذر فرمانده پایگاه ساری و سرتیپ مهدی سعیدی فرمانده ناحیه ژاندارمری.

- اعلامیه آیت‌الله خادمی‌ با توافق فرماندهی هوانیروز در اصفهان مبنی‌بر رعایت سلسله مراتب فرماندهی در نیروهای مسلح و رعایت اصول و آیین‌نامه‌های ارتش تا تدوین آیین‌نامه‌های جدید و نحوه ارتباط پرسنل با روحانیان.

- مصاحبه آیت‌الله طالقانی با خبرنگاران داخلی و خبرنگار روزنامه پراودا و اذعان به فروپاشی ارتش، توجیه انتصاب‌های جدید و اعلام خطر از وجود سلاح‌های بسیاری که در دست افراد غیرمسؤول هست و تاکید بر ضرورت خلع سلاح عمومی‌.

- اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی‌و تشریح اهداف و برنامه‌ها؛ روزنامه اطلاعات: موسسان این حزب عبارتند از: محمدجواد باهنر، دکتر محمد بهشتی، سیدعلی خامنه‌‌ای، سید‌عبدالکریم موسوی، اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی. پشتیبانی از دولت موقت و مخالفت با مسلح بودن افراد غیرمسؤول از جمله اهداف‌‌این حزب اعلام شده است.

 - ابراز نگرانی مقام‌های آمریکایی از وجود سلاح‌های بسیار پیشرفته در‌‌ایران و احتمال بروز تهدیدهایی برضد اتباع آمریکا ؛ رادیو لندن: مقام‌های آمریکایی نگران جنگنده‌های پیشرفته اف-14 هستند. آسوشیتدپرس: پنج هزار تبعه آمریکا هنوز در‌‌ایران هستند. سولیوان (سفیر آمریکا در تهران) گفت که نمی‌تواند جان آمریکاییان مقیم‌‌ایران را تضمین کند.

- تأثیر انقلاب اسلامی‌ بر بازار نفت جهانی و سیاست خارجی آمریکا ؛ جیمز شلزینگر (وزیر انرژی آمریکا): چنانچه تولید نفت‌‌ایران بار دیگر از سرگرفته نشود ممکن است جهان با بحرانی نظیر آنچه در سال 74 - 1973 رخ داد مواجه گردد. سایروس ونس: آمریکا تصمیم تازه واشنگتن مبنی‌بر حفظ روابط دیپلماتیک با‌‌ ایران را به دولت تازه انقلابی‌‌ایران اطلاع داده است.

- تفسیر خبرگزاری تاس از طرح امنیتی جدید آمریکا در خلیج‌فارس پس از فروپاشی ژاندارم منطقه: آمریکا قصد دارد اتحادی از مصر، اسرائیل و عربستان سعودی پدید آورد تا نفودی را که بر اثر حوادث ایران از دست داده، دوباره در منطقه خلیج‌فارس به دست آورد.

- خبر‌گزاری تاس و انعکاس موضع انتقادی مسکو دربارة حمله به سفارت آمریکا در تهران. تفسیر خبرگزاری فرانسه از مواضع مطبوعات شوروی نسبت به تحولات‌‌ایران.

- گزارش یونایتدپرس از ابراز نگرانی مقام‌های اسرائیلی از نقش ضداسرائیلی‌‌ ایران در منطقه. سخنان یاسر عرفات در تهران در مورد نقش و چگونگی برخورداری ساف از حمایت مادی و معنوی انقلاب‌‌ ایران و بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی‌در شهرهای فلسطین.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- روزنامه الندوه (چاپ سعودی) از تأثیرات پیروزی انقلاب اسلامی‌ در منطقه و انتقاد از کشورهایی که نسبت به‌‌ این انقلاب روش خصمانه دارند: امروز‌‌ایران به مایه اسلامی‌اصیل خود بازگشته و از‌‌این به بعد همان سرنوشتی را خواهد داشت که ملت عرب دارد و از مبارزه قانونی با خصم مشترک پشتیبانی خواهد کرد. الرای‌‌العام (چاپ کویت): منافع مصر و کشورهای عرب در نزدیکی با رژیم جدید‌‌ ایران است.

ارسال نظر






captcha
ارسال