فائزون|۲۸ بهمن ۱۳۵۷

کدخبر : 15249 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۳:۵۳

تاریخ شمسی

28 بهمن 1357

تاریخ قمری

19 ربیع‌الاول 1399

تاریخ میلادی

17 فوریه 1979
 
خلاصه روز: 

- انتصاب دریادار مدنی به سمت فرماندهی نیروی دریایی به دستور سرلشکر قره‌نی و انتصاب سرهنگ مجللی و سرهنگ ممتاز به ریاست شهربانی کل کشور و ژاندارمری به دستور وزیر کشور.

- انحلال گارد شاهنشاهی و گارد جاویدان به دستور سرلشکر قره‌نی و اعلام برنامه‌های ستاد ارتش در جهت کاهش دوره‌های وظیفه و آموزش در نیروهای مسلح.

- اعلام همبستگی تیپ هوابرد باغشاه و کادر هوانیروز با امام‌خمینی و شروع به کار کارکنان صنایع نظامی‌ پس از فرمان امام‌خمینی مبنی‌بر شکستن اعتصاب‌ها.

- تداوم گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌های سازماندهی شده در مخالفت با تجدید سازمان ارتش و طرفداری از تشکیل ارتش خلقی و اجتماع گروهی از نظامیان در مقابل پادگان قلعه‌مر‌غی برای حمایت از انحلال ارتش و تشکیل ارتش خلقی. گردهمایی گروهی در دانشکده نفت آبادان برای حمایت از انحلال کامل ارتش ؛ محاکمه و مجازات کلیه سران ارتش ؛ ‌‌ایجاد کمیته‌های انقلابی از رزمندگان خلق ؛ تشکیل ارتشی از پرسنل میهن‌پرست ارتش و رزمندگان سازمان‌های خلقی.

- دستگیری، محاکمه و اعلام بازنشستگی عده‌ای از سران ارتش و مقام‌های دولتی رژیم گذشته ؛ از جمله محاکمه سالار جاف، هویدا، تیمسار ربیعی، امینی‌افشار، فخر مدرس، نوذری‌بقاء، سرتیپ محققی، امجدی، جهانبانی، ‌هاشم برنجیان، بازداشت ارتشبد طوفانیان، سرلشکر منوچهری، تیمسار شعاعی، آزادی و سرهنگ سلامی‌و اعلام بازنشستگی 26 تن از امرای نیروی هوایی به دستور ستاد کل ارتش.

- ورود یاسر‌عرفات به تهران و ملاقات با امام‌خمینی. عرفات در بدو ورود به‌‌ایران: انقلاب‌‌ایران همچون زلزله‌‌ای برای تمام دنیا و اسرائیل و امپریالیزم بود. امام در دیدار عرفات با‌‌ایشان: ما حالا هم (مثل سابق) در کنار شما هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- حمله گروهی مسلح به سفارت مراکش در تهران و اشغال آن. ادعای آسوشیتدپرس درباره درخواست دولت‌‌ ایران از دولت مغرب مبنی‌بر استرداد شاه و پاسخ منفی ملک حسن به‌‌این درخواست.

- تفسیر روزنامه مصری الاهرام درباره تلاش اسرائیل در جهت متقاعد کردن آمریکا برای واگذاری ژاندارمی‌ خلیج‌فارس به آن کشور و تلاش شوروی برای بهره‌برداری از اوضاع جدید جهت به قدرت رسانیدن حزب کمونیست طرفدار آن کشور در‌‌ایران.

- پیام تبریک جبهه آزادی‌بخش خلق عمان به دولت موقت جمهوری اسلامی‌ایران: توده‌های خلق عمان پیروزی انقلاب ملت‌‌ایران را تجلی آرمان‌‌این ملت تحت رهبری آیت‌الله خمینی می‌دانند که جبهه تازه‌‌ای را برضد استعمار امپریالیسم می‌گشاید.

- نامه دولت عراق برای مهندس بازرگان و استقبال از مواضع ضداسرائیلی رهبری انقلاب: دولت عراق بیانات آیت‌الله خمینی رهبر بزرگ دینی و سایر شخصیت‌هایی که انقلاب‌‌ایران را رهبری می‌نمایند درباره روابط با ملت‌های عرب و موضع‌‌ ایران را در برابر گروه غاصب صهیونیستی با خرسندی تلقی می‌نمایند.

ارسال نظر






captcha
ارسال