فائزون|۲۷ بهمن ۱۳۶۱

کدخبر : 15246 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۶|۱۳:۴۴

تاریخ شمسی

27 بهمن 1361

تاریخ قمری

2 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

16 فوریه 1983
 
خلاصه روز: 

- عملیات محدود یک گردان از تیپ سلمان فارسی لشکر27 حضرت رسول(ص) برای تصرف چند تپه‌ی رملی مشرف به تپه‌ی دوقلو در جناح راست منطقه‌ی عملیاتی؛ نیروهای این گردان تا ساعت '1:50 بامداد، موفق به آزادسازی این تپه شدند، ولی در ساعت '10:30 صبح، نیروهای عراقی با استعداد 3 تیپ پیاده و یک تیپ زرهی و پشتیبانی آتش پرحجم توپ‌خانه در مدت 3 ساعت نبرد سنگین، مناطق آزادشده را بازپس‌گرفتند.

- مقاله‌ی نشریه‌ی فارین ریپورت با عنوان "چگونه ایران جنگ را باخت" در مورد شکست نیروهای ایرانی در منطقه‌ی العماره، در حمله‌ی اخیرشان برای تسلط بر بزرگ‌راه بغداد ـ بصره.

- در حمله‌ی نیروهای خودی به مقر حزب دمکرات کردستان در منطقه‌ی جوانرود چندین تن از افراد وابسته به این حزب کشته یا زخمی شدند از افراد خودی نیز 2 تن شهید یا زخمی شدند.

نیروهای مسلح غیر قانونی به منزل یک پزشک فیلیپینی در بوکان حمله و او را به شدت زخمی کردند. رسیدن نیروهای انتظامی موجب فرار نیروهای مهاجمی شد که به منزل یکی از اعضای سابق سپاه در اشنویه، حمله کرده بودند. 60 نفر از نیروهای مسلح غیر قانونی وارد روستای فلات در شمال شرقی نقده ‌شده و اهالی روستا را بیرون راندند.

یکی از افراد حزب دمکرات کردستان ساکن روستای زیوه از توابع ارومیه خود را به نیروهای سپاه تسلیم کرد.

- نیروهای سازمان مجاهدین خلق با حمله به منزل فرمانده سابق سپاه رودبار، وی را به شهادت رسانده و همسر و فرزند وی را زخمی کردند. سازمان مزبور مسئولیت این اقدام را به عهده گرفته و اعلام کرده که وی در درگیری با عوام سازمان در جنگل‌های گیلان به قتل رسیده است. در تبریز یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق در درگیری با نیروهای سپاه کشته شد. اجرای حکم اعدام 9 تن از افراد سازمان مجاهدین خلق، سازمان چریک‌های فدایی خلق و سازمان توفان در شهرهای شیراز، رشت، مشهد و گرگان؛ برنامه‌ریزی برای ترور، سرقت مسلحانه از بانک و منزل از جمله جرایم این افراد بود.

- اعلامیه‌ی کمیته‌ی مرکزی حزب توده تحت عنوان "بازداشت غیر قانونی گروهی از رهبران حزب و پیامدهای خطرناک سیاسی آن" در خصوص دست‌گیری سران این حزب.

- پس از مراسم اعطای سردوشی دانشجویان دوره‌ی 22 بهمن انقلاب نیروی زمینی ارتش، آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی ارزش خدمت در نیروهای مسلح؛ هم‌کاری باورنکردنی عراق با ابرقدرت‌ها، اهداف ایران در دفاع از مرزها و... سخنانی را بیان کرد.

- موکول کردن دستاوردهای عملیات والفجر به آینده؛ ترسیم مأموریت اصلی هیئت‌های صلح؛ بیان اهداف فرانسه در تلاش برای نگه‌داشتن حکومت عراق و انتقاد از فرانسه به دلیل حمایت همه‌جانبه از عراق، از محورهای مصاحبه‌ی آقای هاشمی رفسنجانی با کیهان پس از جلسه‌ی امروز شورای عالی دفاع بود.

- میرحسین موسوی نخست‌وزیر در پایان جلسه‌ی امروز هیئت دولت درباره‌ی سفر کلود شسون به عراق و تلاش فرانسه برای بقای حکومت عراق به منظور حفظ منافعش گفت: فرانسه وفاداری خود را به رژیم‌های ارتجاعی عرب از جمله صدام حفظ می‌کند تا بگوید ما در روزهای سخت مدافع شما خواهیم بود تا در آینده بهره‌ی خود را ببرد.

- گفت و گوی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور زامبیا‌ در آن کشور درباره‌ی مسائل بین‌المللی کنفرانس آینده‌ی سران کشورهای غیر متعهد، جنگ تحمیلی و... .

- به گزارش واحد مرکزی خبر از لندن، دو دانشجوی مسلمان ایرانی پس از محاکمه در دادگاه سلطنتی انگلیس به دلیل دفاع از ساختمان کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در لندن و ایستادگی در برابر منافقین به ترتیب به 18 ماه و یک سال زندان محکوم شدند. دانشجویان مسلمان ایرانی در انگلیس این رأی را نشانه‌ی دیگری از وابستگی منافقین به ابرجنایت‌کاران شرق و غرب دانستند.

- در نامه‌ی صدام حسین خطاب به مردم ایران که برای روشن کردن مردم درباره‌ی جنگ دوجانبه است(!) به مسائلی از جمله رعایت حق همسایه با نقل حدیثی از پیامبر، به رسمیت شناختن حاکمیت ایران؛ متهم کردن ایران به آغاز جنگ و تجاوز به خاک عراق(!) اشاره ‌شده است.

- یونایتدپرس: طه یاسین رمضان معاون اول نخست‌وزیر عراق، امروز مذاکراتش را با رهبران ترکیه درباره‌ی روابط اقتصادی فی‌مابین، مسائل مربوط به خاورمیانه و جنگ ایران و عراق آغاز کرد.

به گزارش رادیو صوت الجماهیر، صاحب‌زاده یعقوب‌خان وزیر خارجه‌ی پاکستان، امروز از امان وارد بغداد شد و پیام شفاهی رئیس‌جمهور پاکستان‌ را که درباره‌ی دوستی پاکستان با عراق و تمایل به ادامه‌ی رابطه‌ی سنتی میان دو کشور است به اطلاع صدام حسین رساند.

- در پی کمک‌های تسلیحاتی مصر به عراق و تلاش عراق برای وارد کردن مجدد مصر به جمع کشورهای عربی، هفته‌نامه‌ی مصری المصور اعلام کرد: اردن و عراق قصد دارند پس از 4 سال به زودی با مصر روابط دیپلماتیک برقرار کنند. روزنامه‌ی امریکایی کریستین ساینس مانیتور با اشاره به گسترش روزافزون روابط عراق با مصر نوشت: بغداد در سال 1978، به علت امضای معاهده‌ی صلح با اسرائیل، مصر را تحریم کرده بود، تلویحاً مقامات عراق گفته‌اند عراق می‌تواند به انزوای مصر در جهان عرب پایان دهد. مقامات مصر نیز گفته‌اند: بیش از آنچه مصر محتاج اعراب باشد، اعراب به مصر محتاج‌اند و افزوده‌اند: در صورت براندازی دولت صدام توسط ایران این صدام است که باید بهای حمله به ایران را بپردازد.

- دو روز پس از دیدار سعدون حمادی وزیر امور خارجه‌ی سابق عراق و مشاور صدام در امور خارجی، با وزیر امور خارجه‌ی امریکا، واشنگتن پست از اعطای وام 450 میلیون دلاری به عراق خبر داد و افزود: انگیزه‌ی اصلی از حذف عراق از فهرست کشورهای طرف‌دار تروریسم و برداشتن موانع بازرگانی دو کشور از آن‌جا ناشی می‌شود که برخی مقامات این کشور خواستار توسعه‌ی صادرات امریکا به دیگر کشورهای غیرکمونیست جهان شدند. ابراز نگرانی ژنرال الکساندر هیگ از گسترش انقلاب اسلامی ایران در منطقه و تقدیر وی از کوشش‌های ریگان جهت برقراری صلح در خاورمیانه در یک کنفرانس مطبوعاتی در استکهلم.

- روزنامه‌ی کیهان: سعد حداد افسر شورشی ارتش لبنان، دیروز کنترل خود را بر یک منطقه‌ی حایل در جنوب لبنان کامل کرد.

- تأثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کویت؛ تدابیر این کشور برای مهار بحران اقتصادی و موضع کویت در منازعه‌ی ایران و عراق، موضوع مقاله‌ی روزنامه‌ی امریکایی نیویورک تایمز می‌باشد. به نوشته‌ی این روزنامه با ادامه‌ی جنگ، بار دیگر از کویت خواسته ‌شده به عراق وام دهد و این کشور کمک مالی به عراق را بر خط پیروزی نیروهای انقلاب ترجیح می‌دهد.

ارسال نظر






captcha
ارسال