فائزون|۱۰ آذر ۱۳۶۱

کدخبر : 15000 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۱۰:۴۵

تاریخ شمسی

10 آذر 1361

تاریخ قمری

15 صفر 1403

تاریخ میلادی

1 دسامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- آسیب‌دیدن 3 منزل مسکونی، مجروح‌شدن 2 تن، خسارت‌دیدن ساختمان گمرک و شهربانی از نتایج حمله توپخانه‌های عراق به شهرهای آبادان و خرمشهر بود؛ 2 فروند هواپیمای عراقی که به حریم هوایی خرم‌آباد تجاوز کرده بودند پس از شکستن دیوار صوتی شهر را ترک کردند.

- محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران، در سخنان خود در هم‌اندیشی سراسری مسئولان پایگاه‌های بسیج کشور با مقایسة وضعیت نظامی ایران از آغاز تجاوز عراق تا امروز، عنوان کرد که ابتکارعمل جنگ اینک در دست رزمندگان اسلام است.

- درخواست پناهندگی 3 تن از اتباع عراقی پس از ورود به ایران ازطریق مرز بستان؛ 3 تن از نظامیان عراقی که قصد پناهنده‌شدن از منطقه سیحان را داشتند به‌دست نیروهای عراقی دستگیر شدند؛ ورود 11 تن از اتباع عراقی ازجمله 7 مسیحی ازطریق مرزهای غربی و درخواست پناهندگی‌شان از ایران؛ یک مسیحی دیگر که همین قصد را داشت، در مسیر براثر سرما فوت کرد.

- دو مهاجم در سنندج پس از ورود به منزل شخصی که با بسیج همکاری داشت، با شلیک چند گلوله وی را راهی بیمارستان کردند؛ یک عدد مین ضد‌تانک که افراد حزب دمکرات در جاده تپه پیرناصر در غرب اشنویه کارگذاشته بودند کشف و خنثی شد؛ طبق گزارش ژاندارمری، پس از آزادسازی مناطق تحت اشغال نیروهای مسلح غیر‌‌قانونی و ناامنی این مناطق، حزب دمکرات مقر سیاسی خود را از مهاباد به منطقه قلعه‌دیزه عراق منتقل کرده است؛ 5 تن از افراد حزب دمکرات با اظهار پشیمانی از اعمال گذشته، خود را تسلیم سپاه بانه و سنندج کردند.

- عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان، در مصاحبه‌‌ای با رادیو ارگان این حزب، برای روحیه‌دادن به اعضای این حزب تعداد کشته و زخمی‌شدگان نیروهای دمکرات را بسیار کمتر از حد واقعی و شهدا و زخمی‌شدگان نیروهای دولتی را بسیار بیشتر از حد واقعی اعلام کرد.

- ری‌شهری رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش، گزارش کشف شبکه کومه‌له در تهران و یک شبکه نفوذی در ارتش را به اطلاع آقای هاشمی رفسنجانی رساند.

- در همدان، 2 نفر از عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) یک شیشه‌فروش به نام عباس افتخاری را ترور کرده، به شهادت رساندند که با دخالت مردم و نیروهای سپاه سرانجام یکی از آنها کشته شد، اما دیگری گریخت؛ نشریه مجاهد ارگان این سازمان نیز عباس افتخاری را یکی از سرسپردگان حکومت معرفی کرد که او را به سزای اعمالش رساندند؛ دستگیری مسئول کارگری سازمان مجاهدین خلق در اصفهان؛ 2 تن از افراد سازمان چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) در آمل و کوهدشت دستگیر شدند و از آنان 6 عدد نارنجک و 2 قبضه کلت به دست آمد.

- رئیس‌جمهور در مصاحبه‌‌ای با روزنامه اطلاعات رفت‌وآمد هیئت‌های خارجی به ایران را نشانه وجهه‌ی مثبت جمهوری اسلامی در سطح جهان و نویدبخش آینده‌‌ای بهتر دانست. رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با فایبولیا مائولانون سفیر جدید تایلند در ایران، ضمن تأکید بر درنظرگرفتن منافع ملت در سیاست خارجی، اعلام کرد که ایران با هر کشوری که روابط دوستانه برقرار کنند، مایل به همکاری است. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با یواگن ادامون سفیر سابق دانمارک نیز به تلاش ایران برای رهایی از سلطه قدرت‌های بزرگ و گسترش هرچه‌بیشتر ارزش‌های اسلامی در نظام اشاره کرد.

- در مراسم پایانی هم‌اندیشی سراسری مسئولان بنیاد شهید انقلاب اسلامی پس از قدردانی سرپرست این بنیاد از دولت میرحسین موسوی به‌عنوان حامی اصلی نهادهای انقلابی، نخست‌وزیر نیز در سخنانی به نقش و مقام والای شهدا در تحول جامعه و ارزش‌ها اشاره کرد.

- محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی ایران، در مصاحبه‌‌ای درباره گزارشش به امام خمینی درخصوص وضعیت اقتصادی کشور، گفت: ذخایر ارزی ما در مقایسه با ابتدای جنگ موقعیت کاملاً تثبیت‌شده و مطمئن‌تری دارد.

- گزارش سازمان اوپک از وضعیت صدور نفت کشورهای عضو در سال 1981.

- مقاله روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز درباره اوضاع نابسامان اقتصاد عراق با محورهای کاهش ذخایر ارزی؛ بسته‌شدن راه‌های صدور نفت؛ برآورد غلط مقامات عراقی از توانایی‌های خود برای تأمین مخارج جنگی؛ کاهش حمایت اقتصادی عربستان سعودی و کویت از عراق و ضربه‌دیدن کارگران خارجی در عراق به‌دلیل لغو پروژه‌های جدید.

- روزنامه فیلادلفیا اکوایر در مقاله‌‌ای راهیابی تدریجی امریکا به بازارهای داخلی عراق و دلایل این امر؛ فروش برخی اقلام حساس به عراق؛ دلیل چشم‌پوشی از برخی تخلفات عراق درزمینه حقوق‌بشر؛ اختلاف صدام حسین با کمونیست‌ها و روی‌آوردن مجدد وی به امریکا را بررسی کرده است.

- رانده‌شدگان عراقی پیرو ولایت فقیه در اطلاعیه‌ای، با اعلام حمایت از مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، تشکیل آن را نویدبخش استقرار نظام جمهوری اسلامی در عراق به رهبری امام خمینی دانستند.

- حمله مجاهدین مسلمان عراقی به یک خودرو حامل نفرات عراقی که به کشته یا زخمی‌شدن 6 تن از سرنشینان آن انجامید؛ حمله دیگر افراد همین گروه به یک مقر حزب بعث در جنوب دوله‌سور و کشتن تعدادی از افراد بعثی در شهر سلیمانیه.

ارسال نظر






captcha
ارسال