فائزون|۱۰ آذر ۱۳۶۶

کدخبر : 14998 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۱۰:۴۰

تاریخ شمسی

10 آذر 1366

تاریخ قمری

9 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی

1 دسامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- اسارت دوتن از عناصر دشمن در نزدیک خرمشهر.

- گزارش رادیو لندن از آمادگی عراقی‌ها برای دفاع از بصره، حضور صدام در بصره، روحیه ارتش عراق، طولانی شدن جنگ به زیان عراق.

- برگزاری مانور سپاهیان محمّد(ص) در اراک و قم با حضور رئیس‏ جمهور، در تهران با سخن‌رانی نخست‌وزیر، در اهواز با حضور سرپرست بنیاد‌شهید و در هرمزگان با حضور دادستان کل کشور. اعزام یک‌گردان رزمی تخصصی از وزارت کشور. آیت‌الله خامنه‌ای در اراک: ما راه ‌بهانه‌جویی را بستیم، آنچه‌ دبیر‏کل و آدم‌های با انصاف از ما شنیدند همه تصدیق می‌کنند که منصفانه‌ترین حرف‌هاست و تمام شدن جنگ محتاج تنبیه متجاوز است. مهندس موسوی: پاسخ جمهوری اسلامی به توطئه‌های زنجیره‌ای ابرقدرت‌ها پیروی از مقام رهبری تا آخرین نفر، خانه و قطرة خون است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تاریخ اعزام پی‌درپی داوطلبان استان‌های کشور را واحد بسیج سپاه پاسداران اعلام کرد.

- استفاده نیروهای نظامی امریکایی از کشتی کویتی مستقر در شمال خلیج‌فارس برای عملیات حراست از نفت‌کش‌ها.

- بر خلاف موضع رسمی دولت آلمان، وزیر دفاع و مشاور صدراعظم آلمان خواهان اعزام نیروی دریایی آلمان به خلیج‏ فارس شدند.

- دیوان عالی محاسبات ایتالیا از بودجه‌ای که دولت ایتالیا برای مداخله نظامی در خلیج‌فارس اختصاص داده, به‏ دلیل افزایش کسری ‌تراز درآمدهای دولت انتقاد کرد.

- یک مقام بندر فجیره از عدم تهدید کشتی‌رانی در ساحل شرقی امارات و انتظار ورود 48 کشتی به خلیج‌فارس خبر داد.

- صدام حسین در مراسم اعطای مدال به کشته‏ شدگان عراقی، امام‌خمینی و حکومت او را متجاوز خواند. اعلام عفو عمومی برای مخالفان سیاسی و جزایی حکومت عراق.

- وزیر خارجه امریکا عدم حمایت شوروی و چین از تحریم تسلیحاتی ایران را باعث تقویت‏ تمرد تهران دانست. برخی از وزیران انگلیس‌ خواهان تعطیلی دفتر بازرگانی ایران در لندن شدند. گزارش رویتر درباره قاچاق اسلحه از سوئد به ایران.

- رئیس شورای قانون اساسی مجلس مجارستان ضمن متهم کردن امریکا به تشنج‏ آفرینی، خواستار پایان جنگ شد. نخست‌وزیر پاکستان سرسختی طرفین متخاصم را عمده‏ ترین مانع صلح خواند. مذاکرات وزیر مشاور در امورخارجه کویت با مقامات وزارت خارجه امریکا درباره راه‌های پایان جنگ.

- وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای پرداخت بدهی فرانسه به ایران را در بهبود روابط دو کشور مؤثر دانست. انعکاس مبادله دیپلماتیک ایران و فرانسه در مطبوعات انگلیس و انتقاد از دولت شیراک به‏ دلیل معامله با تروریست‌‌ها. ریشه‌یابی جنگ سفارت‏خانه‌ها و بحران روابط ایران و فرانسه در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی.

- فشار دولت‌های عربی منطقه به سوریه برای مصالحه با عراق و موافقت با پرداخت 5/2 میلیارد از کشورهای عربی به سوریه برای این منظور.

- سیاست‌های نفتی ایران، موضوعات اجلاس آتی اوپک، موضع امریکا و ژاپن و مقاصد برخی کشورهای منطقه‌, در کنفرانس مطبوعاتی وزیر نفت ایران تشریح شد.

- وزیر انرژی اندونزی مهم‌ترین مسائل اوپک را حفظ قیمت کنونی و تعیین سهمیه هر کشور به خصوص عراق دانست. وزیر نفت عراق توجه به تکمیل دومین خط لوله نفت عراق از عربستان را برای افزایش ظرفیت صادراتی عراق مورد تأکید قرار داد. مخالفت ایران با برابری سهم تولید خود با عراق.

- اختلافات مالی عراق و ایتالیا، بدهی‌های عراق به شرکت‌ها و دولت‌ ایتالیا و نحوه بازپرداخت آن.

- نهضت‌آزادی در بیانیه‌ای مفصل درخواست مسئولان از مردم برای کمک مالی به جبهه و مشارکت دادن‌ الزامی صنوف مختلف به جهاد را مورد انتقاد قرارداده، پیامدهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی آن را یادآور شده و به آیاتی از قرآن کریم استناد جسته است.

- شعارنویسی افراد وابسته به گروه‌های مخالف انقلاب، علیه جنگ در محیط‌های دانشجویی.

ارسال نظر






captcha
ارسال