فائزون|۹ آذر ۱۳۶۰

کدخبر : 14992 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۱۰:۰۷

تاریخ شمسی

9 آذر 1360

تاریخ قمری

3 صفر 1402

تاریخ میلادی

30 نوامبر1981
 
خلاصه روز: 

- درپی عملیات روز گذشته طریق‌القدس در منطقه‌ی بستان و موفقیت نیروهای خودی در شمال و جنوب کرخه، نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری مواضع ازدست‌رفته، اقدام به تک کردند که به‌دلیل مقاومت نیروهای خودی، با تحمل تلفات، مجبور به عقب‌نشینی شدند.

- ادامه‌ی عملیات طریق‌القدس باتوجه‌به موفقیت‌ تیپ‌های امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)؛ دستاوردهای روز دوم عملیات: تصرف و تأمین 2 پل منطقه ابوچلاچ و نهر رمیم و مقر فرماندهی تیپ26 ارتش عراق با تلاش یگان‌های امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)؛ پاک‌سازی پل سابله و آزادسازی شهر بستان پس از 412 روز اشغال به‌همت نیروهای تیپ کربلا و تیپ2 لشکر16 زرهی؛ تسلط نیروهای خودی بر 20 کیلومتر از خط مرزی ایران و عراق؛ آزادسازی 250 کیلومترمربع از اراضی اشغال‌شده ایران ازجمله 70 روستا؛ انهدام 20 تانک عراقی در حمله به چزابه.

- پس از گذشت دو روز از عملیات طریق‌القدس، فرمانده کل نیروهای مسلح عراقی در بیانیه 538، در اقدامی تبلیغاتی، از روحیه عالی نیروهای عراقی، کشته‌شدن تعداد فراوانی از نیروهای ایرانی و انهدام ادوات زرهی ایران خبر داد.

- با تسلط نیروهای خودی بر بخش شمال کرخه و آزادشدن این منطقه، کار تخلیه موقت ساکنان بومی روستاهای این منطقه به‌منظور دورکردن آنها از منطقه‌ی خطر و تأمین جانی آنها آغاز شد.

- افزایش اعزام نیروهای داوطلب رزمنده به جبهه‌های جنگ درپی انتشار اخبار پیروزی نیروهای خودی در جبهه‌ی جنوب و آزادشدن شهر بستان.

- در 2 عملیات ایذایی نیروهای خودی در مناطق دهلران و جنوب پاوه، 7 عراقی کشته، عده‌ای زخمی و 2 تن اسیر شدند؛ در گلوله‌باران شهرهای اهواز، اندیمشک و دزفول، 2 تن شهید و بیش از 4 تن زخمی شدند و چندین خانه ویران گشت.

- در حمله معارضین عراقی به نیروهای ارتش عراق در منطقه‌ی سیدصادق، 4 تن از افراد سازمان امنیت کشته و 7 نفر زخمی شدند.

- دستگیری یکی از افراد وابسته به نیروهای مسلح غیرقانونی در شمال‌غرب سلماس؛ حمله عناصر حزب دمکرات کردستان به پایگاه ژاندارمری واقع در 18 کیلومتری شرق سنندج و زخمی‌شدن یک سرباز ژاندارمری؛ دستگیری 3 دانش‌آموز به‌دست افراد حزب دمکرات در شمال‌غربی سردشت.

- شهید یا زخمی‌شدن 5 نفر از مردم و دستگیری 3 تن از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در 5 عملیات ترور افراد این سازمان در تهران؛ خنثی‌سازی یک بمب قوی در صومعه‌سرا و تشییع پیکر 2 تن از شهدای ترور در این شهر؛ کشف 9 خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، کشته‌شدن 5 تن از افراد سازمان و زخمی و دستگیرشدن 17 تن از آنان در شهرهای تهران، اصفهان و قوچان؛ محکومیت 3 تن از افراد گروه‌های مسلح غیرقانونی به 2 تا 3 سال حبس به حکم دادسرای انقلاب همدان.

- رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی دستاوردهای عملیات طریق‌القدس و حساسیت زمانی اجرای این عملیات را تشریح کرد؛ خبرگزاری یونایتدپرس بدون پرداختن به نتایج عملیات طریق‌القدس، در اقدامی تبلیغاتی، با استناد به منابع خبری عراقی از تلفات واردشده به نیروهای ایرانی خبر داد.

- درپی پیروزی به‌دست‌آمده در عملیات طریق‌القدس، روزنامه الخلیج (چاپ شارجه) از همسایگان عرب عراق و ایران خواست تا به‌سرعت برای خاتمه‌دادن به جنگ بین دو کشور اقدام کنند.

- نماینده ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در مجمع عمومی این سازمان ضمن تعریف عمومی تجاوز و انطباق آن با رفتار دولت عراق، درخصوص شایعه‌ی خرید اسلحه از رژیم صهیونیستی که به ایران نسبت داده شده است، همسویی عراق و رژیم صهیونیستی و اقدامات نژادپرستانه هر دو رژیم مطالبی بیان کرد.

- استانداری تهران در اطلاعیه‌ای از تشکیل شورای عالی اسلامی نظارت بر توزیع عادلانه کالا در استان تهران خبر داد.

- مجله فرآورده‌های صنعتی خاورمیانه در مقاله‌ای با عنوان "انعطاف در اقتصاد عراق" به تغییراتی که براثر طولانی‌شدن جنگ با ایران در برنامه‌های درازمدت اقتصادی عراق به وجود آمده است، اشاره کرد.

- خبرگزاری فرانسه: دولت کویت با گشایش اعتبار و پرداخت وام به کشور ترکیه برای خرید نفت از عراق، قصد دارد امکان فروش بهتر و بیشتر نفت عراق را فراهم سازد.

ارسال نظر






captcha
ارسال