فائزون|۹ آذر ۱۳۶۱

کدخبر : 14990 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۱۰:۰۳

تاریخ شمسی

9 آذر 1361

تاریخ قمری

14 صفر 1403

تاریخ میلادی

30 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- در حمله‌ توپخانه‌‌ای عراق به شهر آبادان 2 منزل مسکونی تخریب و یک نفر از ساکنان شهر زخمی شد.

- به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ارتش عراق به‌منظور جلب نیرو به جبهه‌های جنگ اقدام به جست‌وجوی خانه‌به‌خانه برای یافتن جوانان کرده و همچنین باتوجه‌به احتمال فرار جوانان عراقی به کویت، عناصر استخبارات عراق پایگاهی برای دستگیری افراد یادشده در این کشور برپا کرده‌اند؛ به نوشته‌ روزنامه‌ امریکایی واشنگتن پست افزایش درصد مشارکت زنان در کارهای دولتی، استخدام 2 میلیون خارجی به‌عنوان نیروی کار در بغداد، غیر‌قانونی‌کردن سقط جنین و افزایش مزایای زایمان جهت تشویق زنان در ماندن در مشاغلشان از اقدامات حزب بعث برای جبران کمبود نیروی انسانی می‌باشد؛ به گفته‌ منابع اطلاعاتی؛ تعداد 5000 نیروی سودانی پس از اتمام مراحل آموزش در دو منطقه توزیع شدند.

- اعزام نیروهای داوطلب برای حضور در جبهه‌های جنگ و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی به‌ترتیب از سمنان و روستای بوعلی و اسلام‌آباد خوی.

- انتشار دومین بیانیة‌ ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده دربارة‌ فعالیت‌های ستاد.

- عناصر حزب دمکرات در سه‌راه قم‌قلعه در شمال مهاباد، ابتدا، 3 تن از افراد ارتش را به شهادت رساندند و سپس با کمین در جاده‌ مهاباد ـ ارومیه، نماینده‌ دادیار دادستان انقلاب اسلامی ارومیه و 2 همراه وی را گروگان گرفتند؛ پس از اینکه یک تن از نیروهای ارتش و یک تراکتور اهالی روستا در محور مهاباد ـ بوکان روی مین رفت، نیروهای ارتش درپی جست‌وجوی مین‌های کارگذاشته شده، 2 مین را کشف و خنثی کردند؛ نیروهای حزب دمکرات در جادة‌ بوکان ـ میاندوآب در نزدیکی روستای داشکند، 4 نفر را گروگان گرفتند و یک دستگاه خاور شهرداری را هم به سرقت بردند؛ 2 تن از افراد این حزب در اشنویه و سلماس، پس از معرفی خود به نیروهای سپاه امان‌نامه دریافت کردند.

- اقدام عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در به‌شهادت‌رساندن مسئول یکی از پایگاه‌های بسیج شهر همدان (جعفر هزاوه‌ای) و سرقت اسلحه‌ وی؛ 2 تن از نیروهای گشت سپاه در شهر ری براثر پرتاب نارنجک یکی از افراد این سازمان زخمی شدند؛ دستگیری مسئول نظامی سازمان در اصفهان؛ در عجب‌شیر و اهواز، 22 تن افراد چریک‌های فدایی خلق و سازمان مجاهدین دستگیر شدند.

- رئیس‌جمهور در دیدار با مسئولان پایگاه‌های واحد بسیج مستضعفان سپاه پاسداران سراسر کشور به مناسبت هفته‌ بسیج، درباره‌ دلایل شکل‌گیری بسیج و نقش ارزنده‌ مردم در ایجاد و نگهبانی از انقلاب اسلامی مطالبی بیان کرد؛ به همین مناسبت، نخست‌وزیر نیز پیامی صادر کرد که حاوی نکات مهمی برای افزایش کاربرد و کارایی نیروهای بسیج بود، ازجمله: اطاعت از فرامین رهبر انقلاب و بالابردن آگاهی‌های اعتقادی و سیاسی؛ دیدار نخست‌وزیر از نمایشگاه جهادسازندگی ارتش و اظهار خرسندی از میزان فعالیت‌هایی که به‌منظور خودکفایی انجام می‌شود.

- وارن کوپر (وزیر امور خارجه و تجارت زلاندنو) امروز با نخست‌وزیر، وزیر کشاورزی و عمران روستایی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون امور بین‌الملل وزارت نفت دیدار و گفت‌وگو کرد؛ به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، عباس هنردوست در ضمن این مذاکرات از زلاندنو خواست تا در کنار خریدهای نفتی خود، از ایران کالاهای غیر‌نفتی نیز خریداری کند و اعلام کرد که ایران می‌تواند با بررسی و درنظرگرفتن حقوق دو ملت، با این کشور ازجمله در فعالیت‌های اکتشافی همکاری کند؛ نیدنیو کوماندیچ عضو شورای فدرال یوگسلاوی با میرحسین موسوی نخست‌وزیر، وزیر اقتصاد و دارایی و حسین غفوری ‌فرد وزیر نیرو دیدار و گفت‌وگو کرد و دو طرف (ایران و یوگسلاوی) یادداشت تفاهمی درزمینة‌ صنایع الکتریکی و شیمیایی به امضا رساندند و درمورد صدور نفت و کالاهای دیگر مذاکره کردند.

- دکتر ولایتی در دیدار با وزیر تجارت خارجی جمهوری دمکراتیک کره با اشاره به مشترک‌بودن هدف دو کشور در مبارزه با امپریالیسم امریکا، خواهان کمک‌های متقابل طرفین به یکدیگر شد.

- در ادامه‌ سفر آقای عسگراولادی به پاکستان، وی امروز پیام ویژة رئیس‌جمهور کشورمان را تسلیم ژنرال ضیاء‌الحق رئیس‌جمهور پاکستان کرد. وی همچنین با وزیر اقتصاد و جمعی از مقامات بازرگانی این کشور دیدار کرد.

- بسته‌شدن راه‌های صدور نفت عراق بعد از شروع جنگ، امکان بازگشایی این راه‌ها و جست‌وجو برای یافتن راه‌های جدید صدور نفت و توانایی ایران در حفظ ثبات فروش نفت در بازارهای جهانی، مهم‌ترین محورهای مقاله‌ روزنامه‌ کریستین ساینس مانیتور با عنوان "پیروزی ایران بر عراق در جنگ نفتی" است.

- به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، پیشنهاد برکناری موقت صدام و جانشینی حسن البکر رئیس‌جمهور سابق عراق که وزیر بهداری و وزیر نفت عراق آن را مطرح کردند، دلیل اصلی قتل هر سه‌ نفر آنان بود.

- مقاله‌ خبرنگار گاردین (لیستر گود) ـ که به‌تازگی از بغداد دیدن کرده است ـ با عنوان "عملیات معجزه‌آسای صدام بر فراز طناب بندبازی" با محورهای نابسامانی‌های داخلی و خارجی عراق؛ شگردهای صدام برای ادامه‌ حکومت؛ امکان سرنگونی و احتمال پیدایش جانشین برای وی؛ تلاش‌های صدام برای برگزاری اجلاس غیر‌متعهدها در بغداد و تأثیر ازدست‌رفتن این موقعیت در حاکمیت عراق؛ بررسی اقدامات صدام برای ایجاد تغییرات در حزب بعث؛ نقش اکثریت شیعه در عراق و اقدامات رژیم عراق برای کنترل آنها و تلاش صدام برای ایجاد یک طبقه‌ جدید غیر‌مذهبی و وابسته به حزب بعث در عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال