فائزون| ۹ آذر ۱۳۶۶

کدخبر : 14987 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۰۹:۵۹

تاریخ شمسی

9 آذر 1366

تاریخ قمری

8 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی

30 نوامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- تجاوز هواپیماهای عراقی به زنجان، خرم‌آباد، سنندج، قزوین، خوانسار، اصفهان، خوزستان، گیلان و بمباران پست انتقال برق‌ آران ـ نهاوند و حومه شهر همدان.

- رئیس ارشاد سیاسی وزارت دفاع عراق: رسانه‌های گروهی ایران ادعا می‌کنند که 2 میلیون نفر را بسیج کرده‌اند ولی عراق تخمین می‌زند که ایران نمی‌تواند بیش از 400هزار نفر در سراسر جبهه گرد‏آورد.

- مانور هزاران تن از بسیجیان در چهارمحال‌بختیاری، باختران، اسلام‌آباد، ‌پاوه‌ و ایلام با سخنان رئیس‌جمهور، وزیر سپاه، حجت‌الاسلام درّی نماینده مجلس، حجت‌الاسلام موسوی نماینده امام در غرب کشور و سرهنگ‌ صیاد شیرازی. آیت‌الله خامنه‌ای در چهارمحال‌بختیاری: تمام قدرت‌ها، مرتجعین و حامیان صدام فهمیده‌اند که با تزریق پول و سلاح نمی‌توان یک رژیم را نگه داشت، اما مشکل آن‌ها مشکل اسلام است.

- رئیس‌ دانشگاه آزاد: دانشجویان رزمنده که در موعد تعیین شده به جبهه اعزام شوند، از پرداخت شهریه ثابت معاف خواهند شد.

- بیمه‌گران لویدز، حمله هوایی روز گذشته عراق به نفت‌کش خارک‏ـ4 ایران و نفت‌کش پانامایی استیلیکون را تأیید کردند.

- فرمانده نیروی دریایی ارتش: ما همواره اعلام کرده‌ایم اگر ما نتوانیم نفت خود را صادر کنیم، اجازه نمی‌دهیم یک قطره نفت از تنگه‌هرمز خارج شود. سوریه و لیبی حضور امریکا در خلیج‌فارس را عامل تشنج اعلام کردند.

- وزیر خارجه عراق، شوروی را به‏ دلیل جلوگیری از تصویب تحریم تسلیحاتی ایران مورد انتقاد قرار داد. رادیو بی‌.بی‌.سی: شوروی در طول سال گذشته روابط خود با ایران را گسترش داده است. سخن‌گوی وزارت خارجه شوروی گفت که نظر شوروی درباره تلاش‌های سازمان ملل و پایان جنگ‌ تغییری‌ نکرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- سفیر شوروی در امارات: شوروی روابط خوبی با عراق دارد و می‌خواهد به‏ عنوان یک همسایه خوب با ایران نیز روابط خوبی داشته باشد. رئیس اداره اطلاعات وزارت خارجه شوروی: روش اصولی اتحاد شوروی به نفع قطع جنگ هیچ تغییری نکرده است. رادیو صلح و ترقی: اتحاد شوروی مانند گذشته طرف‌دار آن است که در خلیج‌فارس ناوگان هیچ کشوری جز کشورهای منطقه نباید وجود داشته باشد. مدیرکل وزارت‌دفاع امریکا: مسکو مانع عمده پایان جنگ و گام‏ بردارنده در جهت منافع ایران است.

- به گزارش رویتر، دیپلمات‌های مقیم ‌حوزه خلیج‌فارس‌ معتقدند که حضور ایران در مذاکرات آتش‏‌بس، عمدتاً ‌به‏ عنوان بازی با زمان، در آستانه اجلاس سران امریکا و شوروی تلقی می‌شود نه صلح با عراق.

- روزنامه جمهوری‌اسلامی: سازمان ملل هیچ‌گاه نتوانسته و نخواسته در جنگ تحمیلی عادلانه و بی‌طرفانه قضاوت کند و عملکرد ناعادلانه آن بر جهانیان واضح و عیان بوده است.

- سرویس اطلاعاتی امریکا: واگذاری موشک‌های کرم‌ابریشم به ایران تنها بخشی از یک معامله بزرگ تسلیحاتی میان تهران و پکن است. لغو سفر وزیر خارجه ایران به چین به‏ دلیل فشارهای جهانی به چین. ادعای شبکه سی‌.بی‌.اس امریکا درباره وجود موشک‌های ضد‌هوایی سوئدی آر.بی‌.اس‌ـ70 در ایران.

- دیدار شاه اردن با صدام حسین درباره جنگ‌ و آشتی عراق با سوریه. خبرگزاری جمهوری اسلامی: ملاقات‌های اخیر صدام و اسد نتیجه اوضاع وخیم اقتصادی سوریه است. نخست‌وزیر سوریه انقلاب اسلامی ایران را عامل پشتیبانی جنبش‌های آزادی‏ بخش و موضع سوریه را جانب‌داری تغییرناپذیر از این انقلاب اعلام کرد.

- هدف کویت و عربستان در اجلاس‌ آتی ‌اوپک حفظ قیمت کنونی نفت (18 دلار) و تصویب سهمیه برابر عراق با ایران است.

- مقامات انگلیس اقدامات فرانسه را که منجر به آزادی دو گروگان فرانسوی در لبنان و مبادله دو دیپلمات فرانسوی و ایرانی شد، تلویحاً تک‌روی و نوعی باج‌دهی فرانسه به ایران تلقی کردند. تأکید مقامات پاریس بر مناسبات نزدیک با عراق و عدم دشمنی با ایران.

- وجود سه‌گروگان دیگر فرانسوی در لبنان، تمایل رهبران ایران به بهبود روابط و خروج از انزوا، معامله با ایران و انتخابات آتی ریاست‏ جمهوری فرانسه، از موضوع‌های مورد بحث مطبوعات فرانسه است. روزنامه لبنانی لوریان لوژور آزادی عامل ترور نافرجام شاپور بختیار و خروج ناوهای فرانسوی از خلیج‌فارس را دو شرط آزاد شدن گروگان‌ها دانست.

- خبرگزاری فرانسه: ناظران عقیده‌دارند که ایران در تلاش است تا در مقابل انتقادات جامعه بین‌المللی ـ به ‏علت نپذیرفتن صلح با عراق ـ به یک امتیاز دیپلماتیک نائل گردد.

ارسال نظر






captcha
ارسال