فائزون|۸ آذر ۱۳۶۰

کدخبر : 14964 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۰۱:۳۲

تاریخ شمسی

8 آذر 1360

تاریخ قمری

2 صفر 1402

تاریخ میلادی

29 نوامبر 1981
 
خلاصه روز: 

- برای اجرای عملیات طریق‌القدس نیروهای عمل‌کننده پس از پاک‌سازی میدان‌های مین و بازکردن معبر و عبور از مواضع اولیه دشمن، در ساعت 00:30 دقیقه بامداد، با اعلام رمز عملیات، درگیری با نیروهای عراقی را در دو محور شمال و جنوب کرخه آغاز کردند و در چند جبهه‌ی دیگر ازجمله طراح و کرخه‌کور، برای فریب دشمن اجرای آتش شد. درمجموع، در روز اول عملیات در محور شمال کرخه، نیروها موفق به تصرف خاکریزهای اول و دوم و مواضع توپخانه و پاسگاه فرماندهی دشمن شدند و بدین‌ترتیب منطقه اشغال‌شده‌ی شمال کرخه آزاد شد و در ادامه، نیروهای عمل‌کننده در این محور با عبور از منطقه رملی به تنگه راهبردی چزابه رسیدند. در محور جنوب کرخه، مقاومت دشمن بیشتر بود و نیروها پس از موفقیت اولیه در شکستن خطوط دفاعی دشمن و نفوذ به عمق منطقه نتوانستند مناطق تصرف‌شده را حفظ کنند و تا اولین خاکریز دشمن در قبل از عملیات عقب آمدند و در حد‌فاصل روستاهای مگاصیص و دغاغله به پدافند پرداختند.

- با پیشروی نسبی نیروهای خودی در محورهای مختلف عملیات طریق‌القدس، امیداوری‌ها برای پیروزی در عملیات افزایش یافت و فرماندهان عملیات، اخبار موفقیت‌ها را برای مسئولان مخابره کردند.

- با غروب آفتاب در روز اول عملیات طریق‌القدس، فرماندهان تصمیم‌ گرفتند ادامه‌ی عملیات در روز دوم را براساس موفقیت تیپ امام حسین(ع) در محور شمالی عملیات طرح‌ریزی و اجرا کنند.

- خبرگزاری عراق با نادیده‌گرفتن موفقیت‌های ایران در جبهه‌ی بستان، از اقدام نیروهای عراق در جلوگیری از پیشروی نیروهای ایرانی، عقب‌نشینی ایرانیان و پیشروی نیروهای عراقی به خاک ایران سخن گفت.

- نیروهای مسلح غیرقانونی در منطقه‌ی چشمه‌ سفید کامیاران به یک مقر نیروهای سپاه حمله کردند که با تحمل 4 زخمی، مجبور به عقب‌نشینی شدند.

-  درحالی‌که منطقه تحت ‌نفوذ نیروهای مسلح معارض در کردستان روزبه‌روز کمتر می‌شود و حوزه‌ی تسلط نیروهای خودی گسترش می‌یابد، نویسنده‌ی ایرانی مجله ساندی تایمز، در مقاله‌ای، مطالبی را درباره حوادث آینده کشور بیان کرده و به ذکر موضوعاتی خلاف واقع همچون وجود صد هزار اسیر ایرانی در عراق و وجود نیروهایی به نام ذوالفقار پرداخته است. در این مقاله وضعیت مناطق شمال‌غرب ایران نیز به‌گونه‌ای وارونه جلوه داده شده است.

- در حمله افراد وابسته به گروه‌های مسلح برانداز در شهرهای صومعه‌سرا، تهران و چابکسر به مردم و نیروهای امنیتی، 2 تن به شهادت رسیدند و 20 نفر مجروح شدند.

- در 2 عملیات نیروهای امنیتی در شهرهای نوشهر و کرج، 2 خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) کشف و پاک‌سازی شد و 22 نفر از اعضای فعال سازمان دستگیر شدند.

- خبرگزاری فرانسه از حمله دانشجویان مخالف جمهوری اسلامی ایران به گروهی از دانشجویان طرف‌دار جمهوری اسلامی در دانشگاه شهر لیون فرانسه خبر داد.

- به ‌مناسبت پیروزی نیروهای خودی در عملیات طریق‌القدس، امام خمینی در پاسخ پیام‌های رئیس‌جمهور، رئیس ستاد مشترک ارتش، فرمانده سپاه پاسداران و فرمانده نیروی زمینی ارتش، پیام تبریکی خطاب به این شخصیت‌ها ارسال کرد.

- نخست‌وزیر ایران در پیامی به‌ مناسبت پیروزی نیروهای ایران در عملیات طریق‌‌القدس، این موفقیت را به مردم و رزمندگان اسلام تبریک گفت و مردم را به هشیاری و حضور در صحنه‌های داخلی انقلاب برای مقابله با ضدانقلاب و دشمنان توصیه کرد.

- درپی پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه‌ی بستان و آزادشدن این شهر، بسیاری از مردم تهران، در یک اقدام خودجوش در خیابان ولی‌عصر(عج) راه‌پیمایی کردند و میلیون‌ها نفر از ایرانیان، برفراز بام‌ها شعار الله‌اکبر سردادند.

- فرمانده نیروی دریایی ارتش در مصاحبه‌ای به‌ مناسبت سالگرد تأسیس نیروی دریایی، درباره‌ی عملکرد نیروی دریایی ایران در مقابله با نیروی دریایی عراق، چگونگی نظارت بر تنگه هرمز و امکان صدور 3 میلیون بشکه نفت از جزیره‌ی خارک و روش‌های عراق در حمله به خور موسی و مبادی ورودی بندر ماهشهر مطالبی بیان کرد. وی همچنین به ارزیابی قدرت دریایی امریکا و تحولات رخ‌داده در حوزه راهبردی نیروی دریایی قدرت‌های بزرگ پرداخت.

- نماینده‌ی اهواز و مسئول هیئت نظارت مجلس بر اندوخته و چاپ اسکناس، امروز در سخنرانی پیش از دستور مجلس، وضعیت پولی و درآمدهای ارزی کشور را رو به بهبود خواند و بر توجه مجلس به موضوع تولید کشاورزی در کشور تأکید کرد.

- روزنامه اللواء از تعیین یک وابسته نظامی جدید برزیل در سفارت این کشور در بغداد و عقد چند قرارداد نظامی این کشور با دولت عراق خبر داد.

- هم‌زمان با سالگرد تشکیل دفتر کل مناطق جنگی استان خوزستان، سرپرست و مسئولان واحدهای مختلف این دفتر در تشریح فعالیت‌های یک‌ سال گذشته خود، به موضوعاتی از‌قبیل آمار کلی مهاجران جنگی در استان خوزستان، سازماندهی شهرک‌های مهاجرنشین، خدمات عرضه‌شده، هزینه‌های صرف‌شده برای رفاه جنگ‌زدگان، ایجاد شغل و... اشاره کردند.

ارسال نظر






captcha
ارسال