فائزون|۶ آذر ۱۳۶۱

کدخبر : 14953 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۰۰:۲۶

تاریخ شمسی

6 آذر 1361

تاریخ قمری

11 صفر 1403

تاریخ میلادی

27 نوامبر 1982
خلاصه روز: 

- در حمله‌ توپخانه‌‌ای عراق به آبادان، 3 تن زخمی شدند و چند خانه ویران گردید؛ یک فروند بالگرد سوپر فرلئون عراقی که تا 45 مایلی جزیرة‌ خارک نفوذ کرده بود به‌وسیله‌ یک جنگنده‌ اف4 خودی منهدم شد.

- افراد کومه‌له در مهاباد گرفتار کمین نیروهای سپاه شدند و در درگیری ایجادشده 2 تن از آنان کشته شدند و یک تن دستگیر گردید؛ در همین شهر، یکی از نیروهای معارض با معرفی خود به نیروهای سپاه، خواستار دریافت امان‌نامه شد؛ 4 تن از افراد حزب دمکرات در سنندج، خود را تسلیم نیروهای سپاه کردند.

- با دخالت نیروهای انتظامی، ترور یک آهنگر در خیابان پیروزی تهران (خیابان نبرد)، ناکام ماند و فرد مهاجم که از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود، زخمی شد؛ تیراندازی افراد سازمان مجاهدین از داخل یک خودرو سرقتی به‌سوی یک خودرو پیکان، یک شهید و یک زخمی بر جای گذاشت که فرد شهید از کارمندان آتش‌‌نشانی بود؛ فرد دیگری از اعضای سازمان مجاهدین در قائم‌شهر، پس از شناسایی‌شدن ازجانب نیروهای سپاه، درحین فرار تصادف کرده، با خوردن قرص سیانور اقدام به خودکشی کرد؛ دستگیری یکی از کارمندان راه‌آهن به‌دلیل ارتباط با سازمان مجاهدین و کشف اوراق سازمانی و تعدادی نامه‌ تهدیدآمیز از وی خطاب به کارگران راه‌آهن؛ دستگیری رابط هسته‌های سازمان مجاهدین خلق در باختران؛ یکی از فعالان تحت تعقیب این سازمان در بروجرد دستگیر شده؛ دستگیری مجدد یکی از افراد سازمان در بوشهر که قبلاً با سپردن تعهد آزاد شده بود؛ دستگیری یکی از افراد تشکیلاتی سازمان در اصفهان.

-  اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از شهرهای گوناگون مانند داراب، اراک، سلماس، همدان و... به جبهه‌های نبرد، از شهرستان آمل نیز تعدادی از نیروهای رزمی تخصصی شامل جوش‌کار، نقشه‌بردار، بنا و گچ‌کار راهی جبهه‌ها شدند، مردم این شهرستان همچنین هدایایی ازجمله چادر، پتو و... را به جبهه‌ها ارسال کردند.

- مسئول ستاد بازسازی مناطق جنگی ایلام در تماسی با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: 22 هزار هکتار از اراضی آزادشدة موسیان به زیر کشت خواهد رفت.

- نقش دانشگاه در وابستگی یا استقلال یک کشور؛ ثمرات پیوند حوزه و دانشگاه؛ جلوگیری از نفوذ افراد منافق با پوشش مقدس‌نمایی؛ اظهار رضایت از عملکرد دولت در جنگ و تأکید بر حمایت از دولت و مجلس، مهم‌ترین محورهای سخنان امام در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور با ایشان بود.

- نخست‌وزیر در واکنش به سخنان روز گذشته‌ میتران مبنی‌بر تلاش قدرت‌های غربی برای جلوگیری از شکست عراق و کمک به امنیت تنگه‌ هرمز و کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس، سخنان وی را دخالتی آشکار در سرنوشت ملت‌ها دانست.

- پیام رئیس‌جمهور به مناسبت گشایش سومین همایش سراسری مسئولان مراکز بنیاد شهید؛ آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور در سخنانی در آغاز این هم‌اندیشی، بر اهمیت و رسالت بزرگ بنیاد شهید تأکید کرد.

- سخنان ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی؛ وی در گفت‌وگویی مطبوعاتی، درباره‌ این روز تاریخی، چگونگی آموزش افراد این نیرو، وضعیت نظامی خلیج‌فارس و دریای عمان و نحوه‌ حضور امریکا در این مناطق توضیحاتی داد.

- گسترش روابط اقتصادی، فنی، صنعتی و تجاری از اهداف سفر یک هیئت اقتصادی به تهران، به سرپرستی اندره لوکانف معاون نخست‌وزیر بلغارستان، عنوان شد. این سفر به‌دنبال سفر هیئت اقتصادی ایران به بلغارستان انجام شد.

- در اولین دور مذاکرات هیئت اقتصادی ایران به ریاست دکتر نمازی وزیر اقتصاد و دارایی، با هیئت اقتصادی یوگسلاوی به ریاست نیدنیو کوماندیچ عضو شورای فدرال این کشور، طرفین خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی و اجرای پروتکل ایران ـ یوگسلاوی شدند.

- وزیر بازرگانی خارجی کره‌ شمالی در دیدار با آقای عسگراولادی وزیر بازرگانی، در تهران، ضمن اعلام حمایت این کشور از ایران در جنگ علیه امپریالیسم امریکا، خواستار سرعت‌بخشیدن به کار هیئت‌های اقتصادی دو کشور شد.

- معاون تجارت خارجی وزارت بازرگانی قطع روابط اقتصادی ایران با شرکت‌های چندملیتی و لزوم حمایت گسترده از کشورهای ضعیف را درزمینه‌ اقتصادی از اهداف سفر هیئت ایرانی به 4 کشور افریقایی مالت، ماداگاسکار، تانزانیا و موزامبیک عنوان کرد و گفت که در همین زمینه، تفاهم‌نامه‌‌ای در چند رشته ازجمله همکاری در امر تعمیر کشتی و بیمه‌ اتکایی با مالت به امضا رسیده است. تفاهم‌نامه‌‌ای هم با ماداگاسکار برای واردکردن شکر، گندم، برنج و کاغذ از این کشور امضا شد. همچنین ایران به موزامبیک درزمینه‌ توسعه‌ طرح‌های اقتصادی قول مساعد همکاری داد. در پایان، غنیمی‌فرد اعلام کرد که با پیگیری‌های ایران، نام رژیم اشغالگر قدس از متن قطعنامه‌ کمیته‌ بازرگانی آسیا و اقیانوسیه (اسکاب)، به‌عنوان کشور ناظر حذف شد.

- گفت‌وگوی یک مقام آگاه در فرمانداری تهران با روزنامه‌ کیهان درخصوص اجرا و پیشرفت کار انتخابات میان‌دوره‌‌ای مجلس شورای اسلامی.

- جعفر نمیری رئیس‌جمهور سودان، در مصاحبه‌‌ای مطبوعاتی، دربارة‌ اعزام نیروهای این کشور به عراق و چگونگی آموزش آنها توضیحاتی داد.

- روزنامه‌ فایننشال تایمز (چاپ لندن) در مقاله‌‌ای با اشاره به کارشکنی برخی کشورها ازجمله عربستان، انتخاب دبیرکل آینده‌ سازمان اوپک را حق قانونی ایران دانست.

- مقاله‌ روزنامه‌ کیهان درپی اعلام مسئولان عراق مبنی‌بر پذیرش مجدد قرارداد 1975 و اظهارنظرهای متناقض مسئولان عراقی دربارة‌ این قرارداد.

- در حملة‌ تعدادی از کردهای معارض عراقی به یک واحد نظامی عراق در جاده‌ ابراهیم‌پاشا، یک افسر و 7 سرباز به هلاکت رسیدند و غنائمی به دست آمد؛ حمله‌ مهاجمان وابسته به سفارت عراق در واشنگتن، به جلسة اتحادیة‌ اسلامی دانشجویان عراقی در امریکا و کانادا با شکست مواجه شد و بعثی‌ها متواری شدند.

- به گزارش رادیو فالانژهای لبنان، فیلیپ حبیب نماینده‌ ویژه‌ امریکا در خاورمیانه، برای عقب‌نشینی نیروهای سوری و رژیم اشغالگر قدس از لبنان، یک طرح سه ماده‌‌ای پیشنهاد کرده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال