فائزون|۶ آذر ۱۳۶۶

کدخبر : 14951 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۳|۰۰:۲۰

تاریخ شمسی

6 آذر 1366

تاریخ قمری

5 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی

27 نوامبر 1987
 
خلاصه روز: 
 
- با تدبیر فرمانده کل ‏سپاه، قرارگاه رمضان "شورای فرماندهی نهضت شمال عراق" را برای تحقق خط‌ مشی جدید پیشنهاد داد.
- سخن‌گوی نظامی عراق دفع هجوم عراق در ماووت را تکذیب کرد. تحلیل ‏آقای هاشمی از اهمیت و نتایج عملیات نصر8.
- یک مقام رسمی عراقی اوضاع نسبتاً ‌آرام جبهه را دلیلی بر روی‏کرد ایران به بررسی راه‌‏های اجرای قطع‌نامه 598 دانست. یک مقام عراقی: ایران به علت ضعف نظامی و اقتصادی, توانایی اجرای تهدیدات خود را ندارد. تحلیل یک روزنامه هندی درباره هدف ایران از عملیات آتی.
- رئیس‌مجلس‌شورای اسلامی با اشاره به مانورهای مردمی در سراسر کشور: به نظر می‏‌رسد اگر مانورهای وسیعی که در سراسر کشور جریان دارد چیزی به‏ دنبال نداشته باشد، خود یک پیروزی بسیارمهمی برای ملت، انقلاب و اسلام است.
- اقدامات نظامی و سیاسی امریکا علیه ایران (حضور امریکا در خلیج‌فارس و تصویب قطع‌نامه 598) محور سخنان فرمانده کل ‏سپاه پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران بود.
- وزیر سپاه پاسداران: در حملات شیمیایی اگر دشمن به گستاخی ادامه دهد ما توان مقابله به مثل را بیش از آن داریم... ما به‌زودی یک‌سری موشک جدید که به دورترین نقطه عراق می‏ رسد را وارد میادین جنگ خواهیم کرد.
- "لویدز" لندن و رادیو امریکا: در شش سال‌ونیم گذشته 412 شناور در خلیج‏‌فارس هدف قرار گرفتند که 144 حمله در سال جاری بوده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی: آمار لویدز نشان‌دهنده امنیت بیش‏تر کشتی‏رانی در پیش از حضور ناوگان‌های امریکا و سایر کشورها است. 
- نخست ‏وزیر استرالیا: ممکن است بیست غواص نیروی دریایی استرالیا برای کمک به حفاظت کشتی‌رانی به خلیج‌فارس فرستاده شوند. وزیردفاع استرالیا: اگر استرالیا چنین درخواستی را نپذیرد، روابطش با ایالات‏ متحده و بریتانیا صدمه خواهد دید. مدیرکل سیاسی وزارت‌خارجه آلمان: سیاست ما آشکار است ما به خلیج‌فارس کشتی نخواهیم فرستاد... ما از روش دیگران پیروی نخواهیم کرد.
- نیویورک تایمز از قول دبیرکل سازمان ملل نوشت که در صورت عدم حضور یک نماینده دولت ایران در نیویورک تا هفته آینده برای مذاکره درباره آتش‌بس، وی اقدامات خود را متوقف خواهد کرد. هرالدتریبون: قطع‌نامه 598 ظاهراً به سود عراق است.
- دبیرکل اتحادیه عرب با اعلام درخواست کشورهای عرب از شورای امنیت جهت اجرای بی‌درنگ تمام مواد قطع‌نامه 598، از تصمیم چین برای عدم تحویل موشک به ایران، ستایش کرد. معاون شورای دولتی سودان موضع ایران را به‌دلیل پاسخ ندادن به پیام‌های صلح تقبیح کرد. اعلام حمایت غیررسمی از ایران در جنگ به‌وسیله سفیر پاکستان در دارالسلام.
- روزنامه تایمزآوایندیا: پاکستان با امضای موافقت‌نامه‌ای سرّی با ایران توافق کرد سلاح‌های غربی را به این کشور ارسال دارد.
- گزارش رادیو اسرائیل از درخواست لغو برخی محدودیت‌های بازرگانی ژاپن علیه ایران در سفر اخیر دکتر ولایتی به ژاپن. روزنامه‌های هند با اشاره به سفرهای آقای ولایتی به کوبا، زیمبابوه، هند و ژاپن: ایران در تلاش برای به‌دست آوردن
- تضمین سیاسی و جلوگیری از پیوستن این کشور‌ها در زمینه قطع‌نامه 598 به عراق می‌باشد.
- نخست‌وزیر اسرائیل: ایران امروز یک دشمن سرسخت اسرائیل است و به نفع اسرائیل است که هیچ‌یک از این دو کشور در جنگ برنده نشوند. روزنامه ال‌پائیس بازگشایی سفارت‏خانه‌های کشور‌های عربی در مصر را دلیل فرعی‌شدن مسئله فلسطین و همبستگی اعراب در برابر ایران دانست.
 - آزادی دو گروگان فرانسوی در لبنان موجب پایان محاصره سفارت‏خانه‌های فرانسه و ایران در تهران و پاریس شد.
 - ادعای نقض حقوق بشر در ایران به‌عنوان اهرم فشار قدرت‌های بزرگ برای پایان جنگ. آسوشیتدپرس: یک کمیته کلیدی سازمان ملل از گزارش‌های وسیع در مورد نقض حقوق بشر، شکنجه و اعدام‌های دسته‌جمعی در ایران ابراز نگرانی فراوان کرد. ادعای خبرگزاری فرانسه مبنی‏‌بر 140 هزار زندانی در ایران.
- ضرورت انتقام فاجعه مکه از امریکا، اداره حرمین شریفین به دست علمای متعهد اسلام و تنبیه آل‌سعود از جمله مواد قطع‌نامه پایانی کنگره "بررسی قداست و امنیت حرم" بود. آیت‌الله منتظری: آخوندهای درباری مظالم و جنایت‌های سران وابسته به امریکا را توجیه و تأیید می‌نمایند. بازتاب این کنفرانس در رادیو بی‏.بی‏.سی.

ارسال نظر






captcha
ارسال