فائزون|۵ آذر ۱۳۶۰

کدخبر : 14949 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۱|۱۲:۲۷

تاریخ شمسی

5 آذر 1360

تاریخ قمری

29 محرم 1402

تاریخ میلادی

26 نوامبر 1981
 
خلاصه روز: 

- براساس مباحث و آخرین شناسایی‌هایی که از منطقه تحت اشغال نیروهای عراقی انجام‌ شده بود، طرح مانور عملیات طریق‌القدس، با تغییراتی نسبت به طرح اولیه و براساس پیشنهاد سپاه برای استفاده از منطقه رملی چزابه و تصرف عقبه‌های دشمن، نهایی شد و مقرر گردید برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده ازجمله آزادسازی شهر بستان، عملیات در قالب دو تلاش اصلی و پشتیبانی در بامداد 1360/9/8 اجرا شود؛ تلاش اصلی در دو محور و با پیشروی در منطقه رملی غرب تپه‌های الله‌اکبر انجام می‌شد و در تلاش پشتیبانی هم یگان‌ها در 3 محور به اجرای مانور جبهه‌ای از جنوب کرخه تا شمال رودخانه نیسان می‌پرداختند.

- در گلوله‌باران شهرهای دزفول و آبادان 7 نفر شهید و 32 نفر مجروح شدند و بمباران سوسنگرد تلفاتی نداشت؛ عراق برای پدافند از برخی مناطق از نیروهای ناراضی و فراری ایران استفاده می‌کند.

- در حمله معارضین عراقی به نیروهای ارتش عراق در مناطق سلیمانیه و سد دربندیخان، 8 تن از نیروهای عراقی کشته یا زخمی و 7 نفر به گروگان گرفته شدند و چند دستگاه خودرو نظامی عراقی منهدم شد یا خسارت دید.

- در درگیری میان نیروهای دولتی و گروه‌های ضد‌انقلاب و در عملیات‌های کمین و مین‌گذاری در محورهای میاندوآب، بوکان، اشنویه، سردشت، ارومیه و سلماس، 5 تن از افراد خودی شهید و 8 نفر زخمی شدند؛ پاک‌سازی چند روستا در غرب سنندج و دستگیری 2 نفر از افراد مسلح ضدانقلاب.

- وابستگان به گروه‌های برانداز در 2 اقدام تروریستی در شهرهای قم و پاوه یک تن را شهید و 3 تن را زخمی کردند.

- کشف 16 خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در مشهد و نیشابور در دو هفته اخیر؛ دستگیری یک تروریست سازمان در آستارا؛ کشف و خنثی‌سازی 2 بمب در تهران.

- آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه علنی مجلس به مناسبت اولین سالگرد تأسیس بسیج، درباره رشد و گسترش سازمان بسیج، تنوع مأموریت‌های محول‌شده به این نهاد، عملکرد مثبت بسیج و... مطالبی بیان کرد.

- روزنامه فایننشال تایمز و رادیو لندن ضمن بررسی مسائل اقتصادی ایران مدعی بروز مشکلات ارزی در اقتصاد ایران شدند.

- دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در شهر فاس مراکش با شکست طرح هشت‌ماده‌ای فهد و برخورد وزیر خارجه سوریه با پادشاه مراکش (رئیس این اجلاس) بدون هیچ نتیجه‌ای خاتمه یافت؛ خبرگزاری فرانسه: عربستان و مغرب بازندگان اصلی این اجلاس بودند؛ روزنامه السفیر چاپ لبنان، طرح فهد را باعث ازهم‌پاشیدن اجلاس سران عرب و زمینه‌ساز قطب‌گرایی در میان اعراب دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اظهارنظر برخی مسئولان و سران کشورهای عرب درباره شکست اجلاس فاس: وزیر روابط خارجی لیبی از اینکه اجلاس سران فاس به‌جای تصمیم بر لغو کنفرانس، رسماً طرح فهد را مردود اعلام نکرده است، اظهارتأسف کرد؛ امیر کویت به‌تعویق‌افتادن این اجلاس را برای ملت عرب مفید خواند؛ امیر بحرین دلیل تعویق اجلاس مزبور را فراهم‌آمدن امکان مشورت کشورها با یکدیگر و اتخاذ موضعی جدید دانست.

- آیت‌الله منتظری و وزارت خارجه ایران از شکست اجلاس فاس در مراکش استقبال کردند و آن را نشانه شکست امریکا، رژیم صهیونیستی و سران مرتجع عرب و پیروزی امت اسلام و ملت فلسطین دانستند.

- فهد، ولیعهد عربستان سعودی، پس از بازگشت از فاس، در جلسه‌ای که معاون نخست‌وزیر عراق و وزیران خارجه دو کشور حضور داشتند با نایب‏‌رئیس ‌شورای انقلاب عراق دیدار کرد.

- خبرگزاری اوپکنا از همکاری کشورهای ایتالیا، آلمان و آرژانتین در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فنی، عمرانی و پزشکی با عراق خبر داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال