فائزون|۵ آذر ۱۳۶۱

کدخبر : 14948 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۱|۱۲:۲۵

تاریخ شمسی

5 آذر 1361

تاریخ قمری

10 صفر 1403

تاریخ میلادی

26 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- برجای‌ماندن یک شهید و 10 زخمی؛ آتش‌سوزی قسمتی از پالایشگاه آبادان؛ تخریب 2 منزل مسکونی و خسارت‌دیدن ساختمان راه‌آهن و گمرک خرمشهر از پیامدهای حملات توپخانه‌ای امروز عراق به شهر‌های آبادان و خرمشهر بود؛ یک فروند هواپیمای عراقی در منطقه جنوب به‌وسیله یگان پدافند زمین‌به‌هوا سرنگون شد.

- درگیری یک گروه گشتی خودی با عناصر مسلح غیر‌قانونی در شمال‌غربی سنندج به شهادت 5 تن از نیروهای خودی و گروگان‌گرفته‌شدن 3 نفر دیگر انجامید؛ در برخورد یک خودرو زیل با مین در محور ربط ـ مهاباد، یک سرباز مجروح شد؛ 2 نفر از اعضای رده‌بالای کومه‌له و 10 تن از افراد حزب دمکرات در جاده بوبکتان در غرب سقز به‌دلیل برخورد خودرو حامل آنان با مینی که خود کارگذاشته بودند، به هلاکت رسیدند؛ جیپ نیروهای حزب دمکرات در جاده کانی‌خوان بانه روی مین رفت و هر 6 سرنشین آن به هلاکت رسیدند؛ کشته یا زخمی‌شدن 35 تن از افراد کومه‌له درپی انفجار یک بمب دست‌ساز در مقر این حزب در قریه تازه‌قلعه در 5/17 کیلومتری غرب بوکان.

- در درگیری نیروهای سپاه با 5 تن از عوامل‌ سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در منطقه جنگلی لاجیم سوادکوه، یک تن از عناصر منافقین کشته شد و بقیه‌ گریختند، مقداری مهمات و یک اسلحه نیز از این افراد برجا ماند. با دستگیری چند گروه عملیاتی نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شمال خراسان؛ مشخص شد که ترور امام‌جمعه قوچان و چند تن از مسئولان شهر از برنامه‌های آتی سازمان بوده است؛ پرتاب شبانه نارنجک به منزل معاون آموزش‌وپرورش شهرستان اسکو خساراتی به بار آورد.

- جمع‌بندی روزنامه کیهان از اعزام‌های چند روز اخیر نیروهای داوطلب مردمی به جبهه‌های جنگ که به مناسبت هفته بسیج سرعت یافته است.

- گزارش کیهان در تشریح مراسم راه‌پیمایی ده‌ها هزار نفر از اعضای بسیج از مقابل لانه جاسوسی امریکا به‌سمت دانشگاه تهران در سالروز تأسیس بسیج؛ به همین مناسبت (سالروز تأسیس بسیج)، محسن رضایی فرمانده کل سپاه و سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش پیام‌های جداگانه‌ای صادر کردند، در پیام محسن رضایی پس از تجلیل از نقش بسیج در پیروزی‌های انقلاب، از مردم خواسته شده است که با بالابردن سطح آگاهی‌های مذهبی، سیاسی و اجتماعی و پیروی از ولایت فقیه، خود را هرچه‌بیشتر برای خدمت به اسلام آماده کنند، ظهیرنژاد نیز موفقیت هرچه‌بیشتر را برای بسیج و نیروهای شبه‌نظامی و عشایر خواستار شد.

- آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه، توضیح فتوای امام مبنی‌بر شرکت نیروها در جبهه و تأثیرات آن در وضعیت اعزام‌ها، به مقایسه وضعیت نیروهای ایران و عراق و انگیزه‌های متفاوتشان برای حضور در جبهه‌ها پرداخت.

- گزارش کیهان از دیدار آقایان رفیق‌دوست (وزیر سپاه) و صیادشیرازی (فرمانده نیروی زمینی ارتش) با آیت‌الله منتظری و گفت‌وگوی آنان درخصوص نحوه انجام‌دادن اقدامات لازم برای کمک به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق؛ فرمانده سپاه پاسداران نیز درباره چگونگی عملکرد سپاه در تأمین تدارکات نیروهای داوطلب عراقی برای مبارزه با دولت عراق توضیحاتی داد؛ آیت‌الله مهدوی کنی دبیر جامعه روحانیت مبارز در مصاحبه‌ای مطبوعاتی و رادیو، تلویزیونی، حمایت این جامعه را از مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اعلام کرد؛ حزب جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای که به مناسبت تشکیل مجلس اعلای عراق صادر کرد، برقراری این نهضت را نقطة عطفی در تاریخ مبارزات ملت مقاوم عراق خواند؛ به گزارش روزنامه اطلاعات، گروهی از اعضای مجلس مذکور، پس از 3 روز اقامت در خوزستان و بازدید از مناطق آزادشده در جریان عملیات محرم، تأسیسات نفتی و شهرک زبیدات و... اهواز را به‌قصد تهران ترک کردند.

- به گزارش رادیو مسکو، در مذاکرات میان شوروی و ایران راه‌های گسترش همکاری برای استفاده از آب رودخانه‌های ارس، اترک و تجن ارزیابی و در برخی زمینه‌ها توافق‌هایی شد؛ رادیو امریکا به نقل از مرکز مطالعات امنیت بین‌المللی امریکا ادعا کرد که ایران به‌تدریج، به حوزه نفوذ شوروی تبدیل می‌شود که علت آن، دریافت کمک برای اعمال سیاست‌های توسعه‌طلبانه در حوزه خلیج‌فارس است؛ بی‌بی‌سی نیز با اشاره به مطرح‌شدن مجدد طرح احداث خط لوله گاز طبیعی از ایران به ترکیه از توسعه روابط اقتصادی دو کشور و افزایش صادرات ترکیه به ایران خبر داد.

- دلایل توسعه رابطه عراق با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه انگلیسی هرالد تریبیون؛ رادیو کلن در بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی عراق در زمان جنگ، علت اصلی خستگی و بیزاری مردم از جنگ را کثرت تعداد کشته‌ها و مجروحان عنوان کرد.

- به گزارش کیهان، میتران رئیس‌جمهور فرانسه، در پایان سفر سه روزه خود به مصر، اعلام کرد که قدرت‌های غربی نمی‌خواهند که عراق در جنگ با ایران شکست بخورد؛ شیخ محمدبن‌مبارک آل‌خلیفه وزیر خارجه بحرین در مصاحبه با روزنامه النهار (چاپ بیروت) عنوان کرد که هرگونه پیشرفت نیروهای ایرانی در مرز عراق باید با واکنش‌ جمعی اعراب روبه‌رو شود.

- بررسی سازمان اوپک، دسته‌بندی‌های موجود در این سازمان، وضعیت صدور نفت کشورهای عضو و آینده بازار جهانی نفت در روزنامه واشنگتن پست. طبق اعلام این روزنامه، عربستان سعودی به‌احتمال‌زیاد در اجلاس آینده وزیران نفت اوپک، از ایران خواهد خواست که به ارزان‌فروشی نفت پایان دهد.

- شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در پایان اجلاس هشت ساعته، در بیانیه‌ای ضمن رد طرح صلح خاورمیانه‌ای ریگان بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی تأکید کرد.

- به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، یکی از کارمندان سفارت ایران در رم، در نامه‌ای که در روزنامه‌‌های امروز ایتالیا چاپ شده است، برای پیوستن به شورای ملی مقاومت به ریاست بنی‌صدر از مقام خود کناره‌گیری کرد؛ رادیو اسرائیل در یک گزارش خبری، به تقاضای پناهندگی سیاسی یک خلبان هواپیمایی ایران از سوئد اشاره کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال