فائزون|۵ آذر ۱۳۶۶

کدخبر : 14945 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۱|۱۲:۱۸

تاریخ شمسی

5 آذر 1366

تاریخ قمری

4 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی

26 نوامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- تجزیه و تحلیل فرمانده کل‏ سپاه در جمع فرماندهان درباره خط‌ مشی عملیاتی، هدف‌های جنگ و راه‌های دست‌یابی به آن و نیز اقدامات امریکا جهت ایجاد فشار بر ایران.

- شکست پاتک دشمن به ارتفاع گرده‌رش. بمباران جزیره لاوان به‌وسیله هواپیماهای عراقی.

- تشریح فعالیت‌های مهندسی رزمی جهادسازندگی در سال 1365.

- تحلیل و تفسیر درباره محورهای حمله آتی و فعالیت رهبران ایران برای بسیج نیرو، در رادیو بی‏.بی‏‏.سی. و مجله اکونومیست.

- ادامه مانور نیروهای مردمی و بسیجی در شهرهای مختلف. رئیس‌مجلس: ما باید برای شرایط مختلف خود را آماده کنیم. نخست‌وزیر: به دنبال ضربات سهمگین رزمندگان اسلام به رژیم بعث و وضعیت متزلزل این رژیم، قدرت‌ها احساس کردند که علی‌رغم کمک‌های همه‌جانبه به صدام، پیروزی ایران اسلامی نزدیک است. آیت‌الله منتظری: بسیج نظامی باید همگانی شده و نباید منحصر به عده‌ای خاص شود.

- اعزام اولین کاروان روحانیان حوزه علمیه قم به میدان‌های نبرد. نامه امام‏ جمعه اصفهان به امام‏ خمینی و اعلام آمادگی برای اعزام به جبهه. رئیس ‌سازمان تبلیغات ‏اسلامی: مسئله دفاع در نزد علمای اهل‌سنت و تشیع هیچ‌گونه مشکل فقهی ندارد.

- ادامه کمک‌های مالی به جبهه‌ها، از جمله کمک سازمان گسترش و نوسازی صنایع، اعضای شورای عالی قضایی و مردم کاشان. کمبود نقدینگی بعضی بانک‌ها بر اثر انتشار شایعه واریز پول‌های پس‌انداز مردم به حساب کمک به جبهه‌ها.

- درخواست کمک کشتی‌ کویتی از ناوهای امریکایی و بی‌توجهی ناوها به این خواسته. شکایت رومانی از کویت به دلیل سوء‌استفاده از نام‌های رومانیایی روی کشتی‌های خود. عدم پرداخت خسارت بیمه‌ لویدز به کشتی کویتی به‌دلیل تقلب در نام کشتی.

- تلاش نیروی دریایی امریکا در تأثیرگذاری بر جنگ ایران و عراق بدون درگیری نظامی. ورود یک ناو هلی‌کوپتربر امریکا به خلیج‌فارس.

- شکایت یک ملوان فیلیپینی از ایران و چند شرکت ذینفع در خلیج‌فارس به دادگاه فدرال آلمان به‌علت حمله به کشتی وی و نابینایی او.

- ایتالیا خبر درگیری ناو جنگی ایتالیا با ناوچه ایران را تکذیب کرد. اسپانیا خبر قطع روابط سیاسی با کشور حمله‌کننده به کشتی‌های اسپانیا را تکذیب کرد.

- هزینه عملیات 5 ماهه دریایی امریکا در خلیج‌فارس 490 میلیون دلار برآورد شد.

- سفیر چین در وین ضمن مخالفت با حضور امریکا در خلیج‌فارس آن را باعث تشنج جدید در منطقه دانست.

- مخالفت سفیر عراق در امریکا با طرح ایران برای اجرای قطع‌نامه 598. گزارش بی‏‏.بی‏.سی. از اتخاذ مواضع سخت‌تر ایران و عراق در مورد طرح سازمان ملل.

- جورج شولتز گفت که به‌نظر نمی‌رسد اتحاد شوروی‌ آماده باشد برای تصویب قطع‌نامه تحریم اجباری اسلحه علیه ایران به ایالات‏ متحده بپیوندد. سفیر مسکو در امارات متحده عربی: شوروی عقیده دارد تحریمی که امریکا خواهان اجرای آن علیه ایران است، ممکن است عملاً بی‌فایده باشد. معاون وزیرخارجه بریتانیا: جنگ ایران و عراق به این‌ زودی‌ها خاتمه نمی‌یابد. گزارش بی‏.بی.‏سی. از اظهارنظر مقام‌‏های ژاپنی درباره تحریم تسلیحاتی ایران.

- وزیرخارجه تونس: ما از هیچ کوششی برای وادار کردن ایران به قبول قطع‌نامه 598 و پایان دادن به تجاوزاتش علیه کشورهای همسایه و توقف صدور انقلاب اسلامی، فروگذار نخواهیم کرد. رئیس امارات متحده‌عربی خواستار اتخاذ موضع متحد اعراب برای پایان جنگ شد. وزیرخارجه یمن جنوبی: ما خواهان پایان جنگ هستیم و آن را به صلاح منطقه نمی‌دانیم. سفیر ترکیه در تهران: ما به دنبال این هستیم که یک پایانی براساس عدالت شرافت‏مندانه برای جنگ پیدا کنیم.

- رئیس آکادمی دیپلماسی شوروی: روابط اتحاد شوروی و ایران دارای تاریخ دیرینه‌ای است... مسکو مایل است گره‌هایی را که در این روابط وجود دارد، بگشاید و آن را حل نماید. رادیو بی‏.بی.‏سی. طرح موضوع پیمان دفاعی میان ایران و شوروی را مورد بررسی قرار داد و به اهداف شوروی و تمایلات ایران به وانمود کردن این گرایش اشاره کرد. حمله روزنامه کویتی الرأی‌‏العام به سیاست‌های شوروی.

- گزارش برخی رسانه‌ها دربارة خریدهای تسلیحاتی ایران. مجله جینزدیفنس تحریم تسلیحاتی ایران را بی‌اثر دانست و خرید قطعات هواپیما و موشک‌های تاو و ساخت برخی قطعات در ایران را خاطرنشان کرد. هفته‌نامه لوپوان مدعی فروش خمپاره و 450 هزار گلوله از یک کارخانه خصوصی به ایران شد. یونایتدپرس: محافل تجاری آفریقای جنوبی به‏ طور مخفی تسلیحات و اقلام نظامی را از طریق یک کارخانه یونانی خریداری کرده و آن را با نفت ایران معاوضه می‌کرده‌اند. روزنامه داگنزنیهتر مدعی شد اشمیتز چندین محموله اسلحه با استفاده از خطوط هوایی "سنت‏لوچیا" برای ایران فرستاده است. وزیرخارجه اسرائیل تصور فروش سلاح به ایران از جانب اسرائیل را ابلهانه و دیوانگی خواند. خط تولید جیپ فرماندهی "کا ـ ام" با حضور وزیردفاع ‏گشایش ‏یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

- هرالدتریبون: تخفیفات اخیر در قیمت نفت ایران، در آستانه برپایی اجلاس اوپک، بازار جهانی نفت را متزلزل کرده است.

- پایان کنگره جهانی "بررسی قداست و امنیت حرم" که با حضور بیش از 200 تن از متفکران و علمای اسلامی در تهران برپا شده بود. این کنگره اولین نشست پس از کشتار 400 حاجی ایرانی در مراسم حج سال جاری بوده که در آن عدم صلاحیت سران حکومت عربستان برای تصدی خانه خدا گوشزد گردید. رئیس‌مجلس شورای اسلامی در کنگره: آل‌سعود باید توجه کند یوغ امریکا را از گردن خودش بردارد و استقلال واقعی داشته باشد که این عملی نیست و ماهیت و سابقه آل‌سعود با این اوصاف منطبق نیست. علامه فضل‏ الله: ایران اسلامی به ما درس داده است که چگونه روحیه خود را در مقابل استکبار از دست ندهیم و در جهت ارتقای آن بکوشیم.

ارسال نظر






captcha
ارسال