فائزون|۴ آذر ۱۳۶۶

کدخبر : 14939 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۱|۰۹:۴۹

تاریخ شمسی

4 آذر 1366

تاریخ قمری

3 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی

25 نوامبر 1987
 
خلاصه روز: 
- عقب‌نشینی نیروهای اتحادیه میهنی از ارتفاع ویولان. جمع‌بندی و نتایج عملیات نصر8. آمار تلفات و ضایعات دشمن و خودی.
- به قرارگاه قدس مأموریت داده شد علاوه بر ارتفاع ویولان؛ ارتفاع قمیش و تپه هرمدان را تصرف نماید و قرارگاه رمضان نیز ارتفاع گلاله را فتح کند.
- روزنامه میدل ایست ‌اکونومیک دایجست: نیروهای مسلح عراق در سرتاسر جبهه جنگ در آماده‏ باش کامل به‏ سر می‌برند. روزنامه ایندیپندنت: عکس‌های ماهواره‌ای آمادگی گسترده ایرانی‌ها برای دست‌زدن به یک حمله جدید در جبهه جنوبی را نشان می‌دهد. روزنامه کریستین‌ساینس مانیتور: یک دیپلمات با تجربه منطقه می‌گوید ایرانیان آماده‌اند که در جنگی یک‏صد ساله شرکت جویند. یک دیپلمات غربی: ایرانیان هرگز جنگ‌های کوتاه‌ مدت نداشته‌اند، من نشانه‌ای از پایان جنگ نمی‌بینم.
- وزیردفاع کویت: جنگ عراق و ایران به‏ خصوص حملات ایران به کشتی‌ها موجب افزایش حضور ناوگان‌های خارجی در منطقه شده است. روزنامه الرأی‏ العام: قدرت‌های بزرگ با سوءاستفاده از نیاز کشورهای عربی منطقه به امنیت و ثبات، فرصتی تاریخی برای تقویت حضور خود در منطقه یافته‌اند. رئیس‌ انجمن اسلامی لندن: نیت امریکا وارد کردن ضربه مهلک به انقلاب اسلامی ایران است، امّا امریکا نمی‌تواند وارد ایران شود، چون می‌داند که صدها هزار بسیجی درس عبرتی فراموش نشدنی به او خواهند داد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- مین‏ روب‌های انگلیسی 9 مین را در دریای عمان و خلیج‌فارس کشف و خنثی کردند.
- اعلام زمان‌بندی اعزام نیرو به جبهه. درخواست ستاد مرکزی سپاه از واحد بسیج برای ارائه طرح آموزش 2 میلیون تن.
- مردم در شهرهای تهران، ری، اهواز، خرم‌آباد، بروجرد و یاسوج برای حضور در جبهه اعلام آمادگی کردند. نخست‌وزیر در یاسوج: مردم ما با قدرت حق خودشان را خواهند گرفت... هرگونه توقف عملیات رزمی به سود رژیم بعثی خواهد بود. فرمانده کل ‏سپاه در اهواز: مجموع عملیات نظامی در مرزها و داخل خاک عراق ما را به یک برتری نظامی در جنگ رسانده است. وزیر سپاه در شهرری: به جبهه‌ها بیایید تا انتقام خون زنان و کودکان مظلوم سوسنگرد، هویزه، بستان و ده‌ها شهر دیگر را از دشمن بگیریم. در تهران قائم‌مقام فرمانده کل‏ سپاه خواستار حضور مردم در جبهه‌ها برای یک‏سره کردن تکلیف جنگ شد. ارامنه تهران در مانور بسیج به‌سوی میدان آزادی شرکت کردند. آیت‌الله مشکینی در پیامی به رزمندگان خواستار لبیک گفتن به دعوت‌ الله، حضور در بسیج و تاختن بر لشکر کفر شد. رئیس ‌مجلس در شورای اداری استان خراسان: عنصر اساسی در جنگ تداوم حملات تهاجمی است. اعلام تشکر دفتر امام‌خمینی از ارسال تلگرام، نامه و طومار از داخل و خارج کشور برای مشارکت و حمایت از جنگ. سخن‏گوی شورای عالی قضایی: امام به شورای عالی پشتیبانی جنگ اختیار دادند در کنار مجلس در زمینه مسائل جبهه و جنگ قانون‌گذاری کند.
- وزیر امورخارجه ایران در دیدار با وزیرخارجه ژاپن: امیدواریم که کشورهای مختلف به‌خصوص اعضای شورای امنیت برای ختم جنگ موضع عادلانه‌ای اتخاذ کنند. وقتی امریکا و غرب فشار را بر ما زیاد می‌کنند ما راه دیگری را پیدا می‌کنیم. اخیراً با شوروی در مورد نفت و راه‌‌آهن و کشتی‌رانی قراردادهایی امضا کرده‌ایم. وزیرخارجه ژاپن با لحنی دیپلماتیک و توأم با نگرانی از گزارش‌های آمادگی ایران برای حمله به عراق: این نوع گزارش‌ها هیچ کمکی به اوضاع جاری نمی‌‏کند. ژاپن علاوه‏ بر آن که مایل به حفظ موضع بی‌طرف خود در جنگ است، طبیعتاً نگران تأثیر این درگیری بر چگونگی حمل‌ونقل از خلیج‌فارس است.
- گفت‌وگوی معاون وزیرخارجه ایران با معاون وزیرخارجه ژاپن در نیویورک درباره نکات مثبت و منفی قطع‌نامه 598 شورای امنیت.
- آقای ولایتی در دیدار با وزیرخارجه امارات: ما آماده مقابله با امریکا هستیم ولی مذاکره با دوستان را فراموش نکرده‌ایم. وزیرخارجه امارات: در اجلاس امان کشورهایی بودند که می‌خواستند روابط ما با ایران قطع و مصر جایگزین شود که پذیرفته نشد... شما بهترین استفاده را از بند 5 قطع‌نامه 598 بکنید.
- نماینده امریکا در سازمان ملل لزوم پایان جنگ را یک اجماع‌نظر در سطح قدرت‌های بزرگ خواند. خبرگزاری کیودو: وزیرخارجه ژاپن از علی‌اکبر ولایتی درخواست کرده تا ایران قطع‌نامه آتش‌بس سازمان‌ملل را بپذیرد که ولایتی نیز گفته است، سازمان ملل نخواهد توانست ایران را به انجام اقدامات علیه منافع ملی‌اش تحت فشار قرار دهد. رئیس‌مجلس‌شورای اسلامی ترتیب بندهای قطع‌نامه 598 را صحیح ندانست و بر تقدم شناسایی متجاوز و تأمین عدالت بر اجرای بندهای دیگر تأکید کرد.
- گزارش رادیو امریکا درباره دیدار نمایندگان ایران و عراق با دبیرکل سازمان‌ملل در هفته آینده.
- مخالفت وزیر نفت کویت با افزایش قیمت نفت. تخفیف قیمت فروش نفت ایران به دو کمپانی ژاپنی. رضایت ژاپنی‌ها به داشتن روابط با ایران برای تأمین سلامت کشتی‌رانی در خلیج‌فارس.
- گزارش وزیر برنامه و بودجه از 2206 طرح عمرانی جدید کشور در جلسه هیئت دولت.
- نهضت آزادی در بیانیه‏‌ای دولت‏مردان ایران را در روابط با کشورهای منطقه به سوء‌ سیاست متهم کرد و منطقه را با توجه به لشکرکشی امریکا، به مخزن بزرگ باروت که هر لحظه ممکن است منفجر شود، تشبیه کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال