فائزون|۳ آذر ۱۳۶۱

کدخبر : 14936 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۱|۰۹:۳۸

تاریخ شمسی

3 آذر 1361

تاریخ قمری

8 صفر 1403

تاریخ میلادی

24 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- مجروح‌شدن 6 نفر و خسارت‌دیدن چند منزل مسکونی و یک مدرسه در حمله‌ نیروهای هوایی عراق به آبادان و خرمشهر؛ سقوط هواپیمای اف5 نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در یک درگیری هوایی در منطقه‌ عملیاتی مسلم‌بن‌عقیل در حوالی ایوان؛ کشف و خنثی‌سازی یک مین دریایی شناور در 16 مایلی جزیره‌ خارک به‌دست افراد نیروی دریایی جمهوری اسلامی.

- در پایان جلسه‌ شورای عالی دفاع، آقای هاشمی رفسنجانی موضوعات مطرح‌شده در جلسه را که شامل نتایج عملیات محرم، طرح ارتش برای تشکیل گردان‌های قدس، وضعیت کلی جبهه‌ها و برنامه‌های آینده‌ جنگ بود، بازگو کرد.

- در درگیری با نیروهای مسلح غیر‌قانونی در کچل منگان سقز 5 تن از نیروهای خودی شهید یا زخمی شدند، از تلفات عناصر مسلح غیر‌قانونی آمار دقیقی به دست نیامد؛ نیروهای حزب دمکرات در محور میاندوآب ـ بوکان یک کامیون را به آتش کشیدند؛ چته‌های حزب دمکرات 10 تن از اهالی شهرستان بانه را ربوده، با خود بردند؛ ترور ناموفق یکی از نیروهای پاسدار به‌دست دو فرد مسلح و دستگیرشدن یک تن از آنان؛ قرارگاه حمزه: عده‌‌ای از اسرای زندان‌های حزب دمکرات کردستان ایران (متشکل از نیروهای نظامی و انتظامی و...) در ازای دریافت اسلحه و مهمات به دولت عراق واگذار شده‌اند؛ حزب دمکرات در نظر دارد 100 تن از زندانیان خود را که اکثراً از نیروهای سپاه و بسیج هستند و در روستای دولتو (در 24 کیلومتری شمال سردشت) نگهداری می‌شوند، اعدام کند؛ درخواست دریافت امان‌نامة 4 تن از افراد حزب دمکرات پس از اظهار ندامت از اعمال گذشته و تحویل‌دادن 3 قبضه اسلحه.

- سخنان سرهنگ کوچک‌زاده فرمانده ژاندارمری کل کشور درباره‌ تأسیس 40 پاسگاه ژاندارمری در مناطق آزادشدة‌ غرب و جنوب کشور و پاک‌سازی مناطق غرب کشور از وجود نیروهای مسلح غیر‌قانونی.

- تیراندازی ناموفق سرنشینان یک خودرو به‌سوی یکی از نیروهای کمیته‌ در خیابان ولی‌عصر تهران؛ مشکوک‌شدن نیروهای واحد گشت سپاه به یک زن جوان در همین خیابان و کشف مقداری اسناد سازمان و به‌دست‌آوردن آدرس برخی خانه‌های تیمی؛ دستگیری یکی از اعضای گروه‌های عملیاتی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در اصفهان؛ کشته‌شدن 5 تن از اعضای چریک‌های فدایی خلق (شاخه‌ اشرف دهقان) در یک درگیری در ارومیه؛ 8 تن از اعضای یک گروه سلطنت‌طلب به 6 ماه تا 5 سال زندان محکوم شدند.

- اعزام جمعی از نیروهای داوطلب بسیجی از بندر گناوه، منطقة‌ 5 و 6 کشوری به جبهه‌های جنگ؛ کمک نقدی مردم مشکین‌شهر به جبهه‌ها؛ گفت‌وگوی مطبوعاتی حجت‌الاسلام سالک (مسئول بسیج مستضعفین) درمورد دلایل تشکیل بسیج، خط مشی و موانعی که این نهاد از زمان تشکیل با آن روبه‌رو بوده و برنامه‌های آیندة‌ آن. وی در این مصاحبه اعلام کرد که طرح ادغام بسیج در سپاه پاسداران سوءاستفاده از این نیروی عظیم مردمی را ناکام گذاشت.

- سخنان سرپرست ستاد بازسازی استان باختران و مسئول بنیاد مسکن این استان درباره‌ پیشرفت فعالیت‌های بازسازی مناطق جنگی سرپل ذهاب، منطقه‌ ثلاث باباجانی و گیلان‌غرب؛ به گفته‌ سرپرست بنیاد مسکن استان لرستان، فعالیت عمرانی مؤثری برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در خرم‌آباد، دشت‌عباس و 120 روستای استان ایلام آغاز شده است.

- نشریه‌ بیمه‌ لویدز اعلام کرد که نرخ بیمه‌ کشتی‌هایی که به ترمینال نفتی ایران در جزیره‌ خارک و بندر بوشهر تردد می‌کنند افزایش چندانی نیافته است؛ مطلبی مشابه نیز در گزارش روزنامه‌ گاردین با عنوان "صدور نفت فارغ از حمله‌ عراق" آمده است.

- امام خمینی در جمع 16 تن از ائمة‌ جمعة شیعه و سنی شهرهای خراسان در حسینیة جماران زمزمه‌های ضد‌انقلاب را مبنی‌بر دلسردی مردم بی‌اساس خوانده، اسلام را عامل اتحاد شیعه و سنی و حمایت یکپارچة‌ مردم از انقلاب دانستند.

- امام خمینی در دیدار با گروهی از نیروهای قرارگاه حمزه و خانواده‌ شهدا به ستایش از همه‌ نیروهایی که به انقلاب و اسلام خدمت می‌کنند، پرداختند و به اهالی کردستان توصیه کردند مراقب باشند تا گروهک‌های معاند آنان را فریب ندهند.

- دیدار سرهنگ صیادشیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش با آقای هاشمی رفسنجانی درپی بروز اختلاف میان وی و سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش و تصمیم‌ به برگزاری جلسه‌‌ای با حضور طرفین برای رفع اختلافات.

- امضای یادداشت تفاهم درزمینه‌های گوناگون اقتصادی، فنی، صنعتی، بازرگانی، کشاورزی، دامداری و تبادل تجارب علمی و تحقیقاتی بین وزیر دارایی مجارستان و وزیر کشاورزی و عمران روستایی ایران.

- محمدباقر حکیم سخنگوی مجلس اعلای عراق در مصاحبه‌‌ای مطبوعاتی، سرنگونی حکومت صدام و مبارزه با استکبار جهانی را مهم‌ترین اهداف این نهضت خواند و اعلام کرد که درصورت مشترک‌بودن اهداف، این نهضت حاضر به همکاری با گروه‌های سیاسی غیر‌اسلامی می‌باشد. وی یادآور شد که این مجلس از ائتلاف میان احزاب و گروه‌ها به وجود نیامده و در سخنانش به موضوع قومیت در عراق نیز اشاره کرد.

- گزارشی از اقدامات نیروهای معارض عراقی علیه نظامیان این کشور ازجمله: حمله به پایگاه ارتش عراق در نزدیکی ده سیرکوتک، اسیرکردن 14 سرباز و به‌غنیمت‌گرفتن مقدار زیادی مهمات؛ مین‌گذاری بر سر راه عبور یک کاروان نظامی، انهدام 2 خودرو و کشته‌شدن 8 تن از سرنشینان آنها؛ حمله به یک واحد گشت در مسیر جاده‌ چواره ـ قرنه؛ حمله به پادگان توتمان؛ پرتاب نارنجک به مقر سازمان امنیت سلیمانیه؛ مین‌گذاری در جاده‌ ماوؤت؛ به‌آتش‌کشیدن دفتر حزب بعث و مقر پلیس شاندری؛ برگزاری تظاهرات گسترده در اربیل و... .

ارسال نظر






captcha
ارسال