فائزون|۲ آذر ۱۳۶۱

کدخبر : 14918 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۰|۱۱:۴۱

تاریخ شمسی

2 آذر 1361

تاریخ قمری

7 صفر 1403

تاریخ میلادی

23 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- تخریب 6 مغازه و 3 منزل مسکونی و آتش‌گرفتن 2 منزل مسکونی دیگر در حمله‌ توپخانه‌‌ای دشمن به آبادان؛ ورود 80 کامیون حامل مهمات توپخانه ساخت شوروی و موشک‌های ضد‌تانک و زمین‌به‌هوا از عربستان و ازطریق مرز کویت به عراق.

- سرقت 6 دستگاه تراکتور و یک دستگاه وانت تویوتا پس از به‌شهادت رسیدن 3 سرنشین آن به‌دست عوامل حزب دمکرات در حوالی روستای داشکند در محور میاندوآب ـ بوکان؛ با عملیات نیروهای جهادسازندگی، 2 خودرو حامل مهمات که در محور جلدیان ـ پیرانشهر به کمین عناصر حزب دمکرات افتاده بودند، موفق به ترک منطقه شدند. در این درگیری، 2 تن از مهاجمان کشته و 4 تن از نیروهای جهاد شهید یا اسیر شدند، خودرو حامل دارو و برنج نیز به سرقت رفت؛ رادیو صدای کردستان ادعا کرد که در حمله‌ نیروهای دولتی، پیش‌مرگان حزب دمکرات حداقل 4 تن از آنان را از پای درآورده‌اند؛ عوامل حزب دمکرات در محور سنندج ـ قروه به یک نفر از نیروهای خودی حمله کردند که درنتیجة آن 3 تن از افراد ژاندارمری شهید یا مجروح شدند؛‌ 4 تن از نیروهای خودی در حملات نیروهای مسلح غیر‌قانونی در بانه شهید یا زخمی شدند؛ اقدام عناصر حزب دمکرات در اجرای عملیات کمین علیه نیروهای سپاه در سقز یک شهید و 3 زخمی برجای گذاشت؛ در حمله‌ 60 تن از عوامل حزب دمکرات به یک پایگاه نیروهای خودی در اطراف خوی یک تن از نیروهای پایگاه به شهادت رسید و دمکرات‌ها با تحمل 8 کشته و مجروح مجبور به عقب‌نشینی شدند؛ حمله‌ ناموفق عناصر مهاجم به پایگاه حسن سالاران در 30 کیلومتری جنوب سقز موجب کشته‌شدن 2 تن از آنان شد. در این درگیری یک تن از نیروهای خودی نیز به شهادت رسید؛ در عملیات پاک‌سازی روستاهای خواشت، هرسین، ژان و بیساران (در جنوب محور سنندج ـ مریوان) نیروهای خودی پس از 4 سال در این منطقه پایگاه دایر کردند. در این عملیات 14 تن از نیروهای سپاه و ژاندارمری شهید، مجروح یا اسیر شدند.

- اعزام 150 تن از روحانیون حوزه‌ علمیه قم به جبهه‌های جنگ؛ ‌اعزام 270 تن از نیروهای واحد بسیج سپاه فراشبند استان فارس و جمعی از رزمندگان رامهرمز به جبهه؛ اعزام عده‌‌ای از نیروهای بسیج شهر بابک و خان‌ببین رامیان به مناطق جنگی؛‌ نامه‌ فرماندهی منطقه‌5 سپاه آذربایجان شرقی به فرمانده کل سپاه درخصوص استقبال گرم و پرشور مردم از سخنان امام مبنی‌بر شرکت آحاد مردم در جبهه‌ها؛ حجت‌الاسلام سالک مسئول بسیج سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با بی‌نظیر خواندن استقبال مردم از عزیمت به جبهه‌ها عنوان کرد که ابتکار عمل جنگ در دست ما می‌باشد. وی همچنین سخنانی درباره‌ نقش نیروهای بسیج سپاه و مردم در تحقق پیروزی‌ها ایراد کرد.

- تقاضای پناهندگی یک سرگرد ارتش عراق به همراه خانواده‌اش، ‌یک پزشک و 3 عراقی دیگر پس از ورود به ایران ازطریق مرزهای آذربایجان غربی.

- به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر نفت عراق بار دیگر بر توسعة‌ جنگ به آب‌های خلیج‌فارس و حمله به کشتی‌ها تأکید کرد. قاسم احمدتقی همچنین در مصاحبه‌‌ای با روزنامه‌ الانباء (چاپ کویت) از قطع خط لولة‌ نفت صادراتی بانیاس سوریه انتقاد کرد.

- گزارش رادیو بی‌بی‌سی به نقل از شرکت بیمة لویدز لندن از حملات نیروی هوایی عراق به کشتی‌های شناور در جزیره‌ خارک؛ روزنامة‌ گاردین: حملات هوایی عراق بر بازار بیمه‌ کشتی‌ها در لندن تأثیر نداشته است؛ روزنامه‌ تایمز مالی (چاپ لندن) در گزارشی، گلایه‌ غربی‌ها را از ضعف عراق در اقدامات نظامی علیه پایانة‌ نفتی خارک منعکس کرد.

- در گزارشی که روزنامه‌ نیویورک تایمز پس از دعوت عراق از خبرنگاران غربی برای بازدید از برخی شهرهای این کشور، نوشته است، دلایل ناکامی نیروی هوایی عراق در شکست‌دادن ایران مورد سؤال قرار گرفته است. در این گزارش همچنین رابطه‌ امریکا و عراق و آینده‌ صدام در رهبری عراق بررسی شده است؛ "تلفات و کمبودهای ناشی از جنگ با ایران روحیه‌ عراقی‌ها را تضعیف کرده است" عنوان گزارشی است که روزنامه‌ واشنگتن پست به نقل از رابرت کارتی (خبرنگار خود از بغداد) به چاپ رسانده است؛ با وجود سخنان مسئولان عراق مبنی‌بر عادی‌بودن اوضاع، آسوشیتدپرس گزارشی از اوضاع نجف ارسال کرده که نشان از اتخاذ تدابیر شدید امنیتی پس از ورود خبرنگاران غربی به این کشور دارد.

- رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل شهدای شهر اصفهان، با تقدیر از تلاش و فداکاری مردم اصفهان برای انقلاب و جنگ خاطرنشان کرد که دولت ایران درصدد فعال‌کردن سواحل دریای عمان به‌جای خلیج‌فارس برای صدور نفت و بارگیری کشتی‌ها است. رئیس‌جمهور همچنین درباره‌ تأسیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اعلام کرد که ایران آماده‌ کمک به این نهضت است؛ فرمانده کل سپاه هم در مصاحبة مطبوعاتی خاطرنشان کرد که ایجاد پادگان‌های نظامی برای برادران عراقی و تدارکات نظامی مجلس اعلا به‌عهدة‌ سپاه گذاشته شده است.

- سیدمحمدباقر حکیم در مصاحبه‌‌ای مطبوعاتی درمورد شیوة‌ مبارزة‌ این مجلس و ترکیب آن، همچنین نحوة‌ استقبال مردم سخن گفت و امپریالیسم را مهم‌ترین مانع در مسیر تحقق اهداف تشکیلات مبارزان نامید.

- توسعه‌ روابط اقتصادی ایران و اسپانیا و امور مربوط به مشارکت اسپانیا در برنامه‌های عمرانی درحال اجرا در ایران، موضوع گفت‌وگوی سفیر اسپانیا با دکتر بانکی رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.

- روزنامه‌ اطلاعات در مقاله‌‌ای به بررسی دلایل تیرگی روابط ایران و فرانسه و انجام ابتکارات جدید در سیاست خارجی فرانسه، ازجمله تعیین سفیر جدید در تهران پرداخته است. در این مقاله حمایت کامل فرانسه از عراق، اعطای پناهندگی سیاسی به سران تروریست‌های مخالف ایران و بازنگرداندن این مجرمان و فراهم‌کردن زمینه برای ربودن ناوچه‌های نیروی دریایی ایران، چند دلیل سردی روابط فیمابین ذکر شده است.

- به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس، سفیر ایران، شرکت نیروهای ایران را در حادثة‌ حمله به پادگان نظامی بعلبک لبنان تکذیب کرد؛ محسن رضایی نیز در مصاحبة‌ مطبوعاتی در رادیو، تلویزیون با تکذیب این خبر، حادثه‌ مذکور را حرکتی مردمی برای نشان‌دادن نبرد استقلال در لبنان ذکر کرد؛ در پایان جلسه‌ شورای عالی دفاع، آقای هاشمی رفسنجانی موضع رسمی جمهوری اسلامی را اعلام کرد. وی نیز اتهام شرکت در این حمله را تکذیب کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال