فائزون|۲ آذر ۱۳۶۶

کدخبر : 14902 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۰|۱۱:۱۰

تاریخ شمسی

2 آذر 1366

تاریخ قمری

1 ربیع‌الثانی 1408

تاریخ میلادی

23 نوامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- تلاش مجدد ارتش عراق برای تسلط بر ارتفاع گرده‌رش و ناکامی آن.

- تصرف یک سوم از ارتفاع ویولان در مجاورت گرده‏‌رش به‏ وسیله نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق. نرسیدن آذوقه به‏ دلیل اصابت گلوله به یک هلی‏کوپتر خودی در ارتفاع ویولان. بمباران مواضع خودی در شرق رودخانه قلعه‏ چولان، گرده‏‌رش و دره‏ گلان.

- بررسی چگونگی و اهمیت اجرای عملیات روی ارتفاع "آمدین"‌ (شمال شهر ماووت) در جلسه فرماندهان سپاه.

- حمله افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به مواضع لشکر16 ارتش در محور عین‏ خوش که عده‏ای شهید یا مجروح و 80 تن اسیر شدند.

- اتحادیه میهنی کردستان عراق: رژیم عراق در ماه‏ جاری به تلافی حملات چریک‌‏های کرد، عده‏‌ای از مردم غیرنظامی را در روستاهای شقلاوه و چمان به ‏قصد ایجاد هراس و جلوگیری از کمک به چریک‏‌ها اعدام کرده است.

- بررسی پیشرفت کار در منطقه عملیاتی فاو و وضعیت خودی و دشمن در جلسه فرمانده کل سپاه با قرارگاه کربلا و نیروی زمینی سپاه. ارتش عراق از توان خود در سراسر جبهه‌ها کاسته و به جبهه‏ جنوب افزوده است. بازدید وزیر دفاع مصر به هم‏راه فرمانده سپاه هفتم عراق از خط فاو. درخواست سپاه از نیروی هوایی ارتش برای عکس‏برداری از مناطق فاو تا جنوب بوبیان، شرق‏ بصره و منطقه سردشت.

- تفسیر چند روزنامه غربی و رادیو امریکا درباره وضعیت کنونی جبهه های جنگ ایران و عراق و پیش‏ بینی حمله آتی ایران در اطراف بصره.

- مسئول واحد بسیج سپاه پاسداران: برای بالا بردن قدرت رزمی، امسال برنامه‏ های آموزش نظامی، جذب و سازمان‏د‏هی را گسترش خواهیم داد. سپاه یکم نیروی زمینی سپاه از کسانی که توانایی فرماندهی رده‏‌های رزمی و تخصصی را دارند خواست تا خود را معرفی‏ کنند. وزارت فرهنگ و آموزش عالی طرح اعزام شش‏ ماهه دانشجویان به جبهه‏‏‌ها را اعلام کرد. خبرگزاری فرانسه اعزام دانشجویان را برای نخستین‏ بار از شروع جنگ و به نحوی آمرانه دانست.

- در پی درخواست مسئولان از مردم برای جهاد مالی، شایعات مختلفی در مورد مصادره سپرده‌های مردم در بانک‏‌ها رواج یافت که عده‌ای سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج کردند و قیمت ارزهای عمده در باز‏ار تهران افزایش شدیدی پیدا کرد.

- آقای هاشمی در اجتماع بسیجیان مشهد: اگر امریکا، انگلیس، هلند، بلژیک، شوروی و ارتجاع عرب این توطئه‏‌ها [حضور نظامی در خلیج‏ فارس] را برای خاموش کردن صدای ما انجام نداده بودند، ایران نیازی به حرکت جدید و جهاد مالی نداشت. آقای محتشمی وزیر کشور در تهران: پس از پیروزی در جنگ تحمیلی، درگیری با استکبار جهانی ادامه خواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

 

- حمله به دو کشتی پانامایی و رومانیایی در خلیج‏‌فارس. ارتش جمهوری اسلامی کشتی یونانی جی‏می‏لیتا را پس از کنترل آزاد کرد. پنتاگون: 2 مین جدید در خلیج‏‌فارس کشف و خنثی شد.

- بازتاب گسترده سفر هیئت بازرگانی سوریه به بغداد در رسانه‏‌های غربی که آن را گامی در بهبود روابط دو کشور دانستند. رئیس‏ جمهور مصر عادی شدن روابط سوریه و عراق را راهی طولانی دانست. شاه اردن این اقدام رئیس‏ جمهور سوریه را ستایش کرد.

- سفیر شوروی در مصر انعقاد قرارداد دفاعی ایران و شوروی را تکذیب کرد.

- مجله اخبار امریکا و رادیو بی.‏بی‏.سی.، دست‏یابی ایران به موشک‏‌های "استینگر" را از طریق مجاهدان افغانی دانستند. گزارش واشنگتن تایمز از توافق شوروی برای ارسال سلاح به ایران.

 

 

 

 

 

 

- وزیر نفت اندونزی، عراق را یکی از سه مانع اصلی توافق اجلاس آینده اوپک دانست. منابع صنعت نفت: عراق با تولید بیش از سهیمه خود، به وفور نفت در بازار جهانی کمک کرده است.

- افزایش قیمت نفت (20 سنت) در بازارهای جهانی. میدل ایست اکونومیست: ایران تحت فشار مشتریان ژاپنی ناراضی خود به تخفیف قیمت نفت خام دست زده است. بی.‏بی.‏سی: در هفته‏‌های اخیر درآمد نفت ایران شدیداً پایین آمده و فروش نفت آن نصف میزان صادرات در ماه اوت گذشته است. خبرگزاری فرانسه: هدف سفر وزیر خارجه ایران به ژاپن، در فشار قرار دادن دولت ژاپن برای افزایش واردات خود از ایران است.

- گزارش بی.‏بی.‏سی. از اوضاع شمال عراق و نقش ایران در فعال شدن کردهای معارض عراقی.

ارسال نظر






captcha
ارسال