فائزون|۱ آذر ۱۳۶۱

کدخبر : 14892 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۰|۱۰:۱۰

تاریخ شمسی

1 آذر 1361

تاریخ قمری

6 صفر 1403

تاریخ میلادی

22 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- پس از گذشت حدود 2 هفته از عملیات محرم، نیروهای عراقی به مواضع لشکر14 امام‌ حسین(ع) و تیپ84 در ارتفاعات مشرف به شرهانی حمله کردند، باوجود حمایت 7 گردان توپخانه از نیروهای عراقی و استفاده از موشک‌های شیمیایی و آتشزا، نیروهای خودی پس از 6 ساعت دشمن را به عقب راندند. در این درگیری، 300 تن از نیروهای مهاجم کشته و تعدادی زخمی شدند همچنین 20 تن از آنها به اسارت نیروهای خودی درآمدند؛ برجای‌ماندن 2 شهید و 8 مجروح و واردآمدن خسارت‌های مالی درپی هدف قرارگرفتن شهرهای آبادان و خرمشهر به‌وسیله توپخانه‌های ارتش عراق.

- گزارش فرمانده کل سپاه از حملات شیمیایی عراق در منطقه عملیاتی محرم به آقای هاشمی رفسنجانی؛ نماینده امام در شورای عالی دفاع این اقدام عراق را شروع حرکتی خطرناک توصیف کرد.

- روزنامه الثوره ارگان حزب بعث عراق، حمله هواپیماهای عراقی به پایانه نفتی خارک را بخشی از یک طرح نظامی برای محاصره اقتصادی ایران خواند.

- طبق گزارش قرارگاه حمزه، نیروهای حزب دمکرات 6 نفر از 7 پاسداری را که زمستان سال پیش گروگان گرفته بودند به شهادت رسانده‌اند؛ به‌شهادت‌رسیدن یکی از اهالی پیرانشهر به‌دست عناصر حزب دمکرات؛ پاک‌سازی 15 کیلومتر از محور سردشت ـ مهاباد با تلاش نیروهای خودی و به‌دست‌آمدن غنائم فراوان؛ تسلیم‌شدن 2 نفر از نیروهای حزب دمکرات به سپاه مهاباد.

- زخمی‌شدن 8 تن از نیروهای سپاه در سوادکوه به‌دست عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین)؛ خنثی‌سازی 2 بمب یکی در مقابل کارخانه کفش ایران واقع در میدان شهدا و دیگری در میدان امام حسین(ع)؛ کشته‌شدن یکی از نیروهای سازمان مجاهدین خلق درحین فرار از مرز آذربایجان شرقی؛ درپی دستگیری 2 نفر (زن و مرد) در قزوین، هر دو با سیانور اقدام به خودکشی کردند که فقط مرد معالجه شد؛ یکی از وابستگان به سازمان مجاهدین خلق به همراه تعدادی اسلحه در بوشهر دستگیر شد؛ شناسایی و دستگیری یکی از اعضای سازمان (که عضو تشکیلات بوشهر بود) در شیراز.

- دو نفر از اتباع عراقی با عبور از مرزهای غربی خود را به نیروهای سپاه معرفی کردند؛ یک سرباز عراقی که به‌دلیل مخالفت با سیاست‌های رژیم بعثی به زندان محکوم شده بود، با فرار از زندان، ازطریق کویت وارد بندر بوشهر شد و ضمن تسلیم‌شدن درخواست پناهندگی کرد؛ تظاهرات گسترده علیه رژیم عراق در سلیمانیه و کشته یا مجروح‌شدن عده‌ای به‌دست نیروهای نظامی.

- اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از شهرهای مرند، میاندوآب، اردبیل، اراک، فریدون‌کنار، تویسرکان قادرآباد به جبهه‌های جنگ.

- آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تشییع شهدای عملیات محرم اصفهان بر لزوم تنبیه رژیم متجاوز عراق به‌عنوان شرط سوم صلح و برای برقراری آرامش منطقه تأکید کرد.

- میرحسین موسوی در یک مصاحبه مطبوعاتی با موفقیت‌آمیز خواندن نتایج اقدامات قرارگاه حمزه سیدالشهدا در غرب، بر لزوم تداوم عملیات تا محو کامل ضدانقلاب در کردستان و آذربایجان غربی تأکید کرد. وی همچنین اقدام دولت فرانسه در بازپرداخت‌نکردن وام تضمین‌شده 1 میلیارد دلاری ایران و سهیم‌بودن این کشور در جنایات عراق را از دلایل پذیرفته‌نشدن سفیر معرفی‌شده فرانسه اعلام کرد.

- خبرگزاری فرانسه و رادیو اسرائیل در دو خبر جداگانه، جنگ ایران و عراق و تلاش عربستان برای متقاعدکردن الجزایر برای میانجیگری در این جنگ را موضوعات اصلی دومین دور مذاکرات ملک فهد و شاذلی‌بن‌جدید در الجزایر ارزیابی کردند.

- آغاز بازسازی شهر هویزه به کمک آستان قدس رضوی با صرف هزینه‌ای بالغ بر 900 میلیون ریال.

- میزبانی ایران از 4 هیئت بلندپایه از کشورهای پاکستان، مجارستان، کره شمالی و هند (متشکل از گروه اقتصادی ـ بازرگانی کره به ریاست معاون اقتصاد خارجی این کشور، گروه اقتصادی مجارستان به سرپرستی وزیر دارایی کشور مذکور و هیئت نفتی اقتصادی هند به ریاست معاون وزارت نفت این کشور) و ابراز علاقه و آمادگی برای گسترش روابط این کشورها با ایران؛ رادیو بی‌بی‌سی در تفسیری، مذاکرات صاحب‌زاده یعقوب‌خان با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را مثبت و بسیار مفید ارزیابی کرد.

- میرحسین موسوی در مصاحبه مطبوعاتی امروز خود تشکیل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را برای هماهنگی رزمندگان مسلمان عراق علیه رژیم بعثی مفید خواند؛ روزنامه کیهان در مقاله‌ای تأثیر این مجلس در تحولات آتی داخلی عراق و ارتباط موفقیت آن با سیر تحولات جبهه‌های جنگ را بررسی کرده است.

- بررسی روابط عراق با شوروی و امریکا، تمایل این کشور به حفظ رابطه با هر دو ابرقدرت و دلایل آن در گزارش نشریه امریکایی نیویورک تایمز.

- رادیو صوت‌الجماهیر عراق در گزارشی متناقض با ادعای صلح‌طلبی عراق، به برخی موضوعات ازجمله تجاوز این کشور به خاک ایران در ابتدای جنگ و تهدید به توسعه جنگ به کل منطقه تصریح کرد، در این گزارش همچنین بدون اشاره به شکست عراق در عملیات‌های بزرگ، عقب‌نشینی‌های ارتش عراق از مناطق اشغالی خاک ایران داوطلبانه ذکر شده است!

- به گزارش رادیو لیبی، ابوغزاله وزیر دفاع مصر، با درخواست سرفرماندهی نظامی عراق مبنی‌بر آموزش افسران عراقی در مصر موافقت کرده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال