فائزون|۱ آذر ۱۳۶۴

کدخبر : 14890 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۰|۱۰:۰۱

تاریخ شمسی

1 آذر 1364

تاریخ قمری

9 ربیع‌الاول 1406

تاریخ میلادی

22 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- در اولین جلسه امروز قرارگاه مرکزی سپاه پاسداران، اقدامات انجام‌شده برای فراهم‌شدن زمینه اجرای عملیات در جزیره ام‌الرصاص بررسی شد.

- در دومین جلسه قرارگاه مرکزی سپاه، فعالیت‌های یگان‌های مأمور به اجرای عملیات در منطقه فاو برای آماده‌سازی زمینه اجرای عملیات بررسی شد و در این جلسه، فرمانده کل سپاه وظایف اصلی فرماندهان را "هدایت، مراقبت و هماهنگی" اعلام کرد.

- در سومین جلسه قرارگاه مرکزی سپاه، مأموریت‌های قرارگاه‌های کربلای2، نوح و کربلای1 در عملیات گسترده آتی در منطقه فاو مشخص شد و بر ضرورت آماده‌سازی منطقه هور به‌منزله منطقه عملیات یدک تأکید گردید.

- در آخرین جلسه امروز قرارگاه مرکزی سپاه، فرمانده کل سپاه به بیان تذکرات و نکاتی مهم پرداخت. ازجمله اینکه تلاش برای رسیدن به پیروزی سریع و پایان‌دادن به جنگ ضروری است. نظر امام بر سرعت‏عمل و اعتمادداشتن به خداست؛ توجه به پیروزی در عملیات فتح‌المبین (در حالت ضعف) و عدم موفقیت در عملیات بدر (در وضعیتی قوی) عبرت‌آموز است.

- ستاد مشترک ارتش با صدور اطلاعیه‌ای از بمباران یک کارخانه صنعتی و یک مرکز تجمع خودروهای دشمن در منطقه دربندیخان خبر داد و سخنگوی نظامی عراق ادعا کرد که نیرو‌های عراقی دو هواپیمای ایرانی را وادار به بازگشت کرده‌اند.

- هواپیماهای میگ 23 و 25 عراقی چهار بمب به‌سمت اسکله آذرپاد (جزیره خارک) پرتاب کردند که در آب اصابت کرد و خسارتی نداشت.

- نشریه لویدز لیست: درپی حمله هفته گذشته عراق به تأسیسات جزیره خارک، ذخیره نفت جزیره سیری به‌شدت کاهش یافته است؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی: وضعیت جزیره خارک و صادرات نفت عادی است.

- مجله مید در مقاله‌ای درباره حملات ماه‌های اخیر عراق به خارک و موفقیت برخی از این حملات، دو دلیل احتمالی برای موفقیت‌های عراق ذکر کرده است: خیانت نیروهای پدافندکننده، پیشرفت تکنولوژی هواپیماهای حمله‌کننده و ارتقای آموزش خلبانان آنها.

- یک کشتی آلمانی پس از توقیف و بازرسی یک‏هفته‌ای به‏وسیله ارتش ایران، آزاد شد و یک کشتی قطری احتمالاً براثر اصابت یک موشک عراقی به آن یا برخورد با دکل حوزه نفتی آرامکو غرق شد.

- هواپیماربایان قصد ربودن هواپیمای بوئینگ 747 مسافربری تهران ـ بندرعباس را داشتند که با مقاومت گارد امنیت پرواز روبه‌رو شدند و هواپیما در فرودگاه شیراز فرود آمد.

- اجرای عملیات رزمندگان در منطقه پیرانشهر و تحرکات گروه‌های ضدانقلاب در کردستان.

- استاندار کردستان در نامه‌ای به نخست‌وزیری آمار درگیری‌ها، شهیدان و مجروحان این استان را در مهر و آبان 1364 اعلام کرد.

- عملیات‌های چریکی گروه‌های معارض عراقی علیه حکومت صدام و حمله ناموفق ارتش عراق به یکی از مناطق استقرار اتحادیه میهنی کردستان عراق.

- عراق ادعا کرد که امروز یک حمله زمینی ایران را در جبهه میانی دفع کرده است.

- ادامه تحرکات دیپلماتیک برای خاتمه جنگ و انتشار این ادعا که ایران تلاش‌های میانجیگرانه را پذیرفته است.

- بررسی سیاست جدید شورای همکاری درمورد جنگ ایران و عراق در مقاله نشریه میدل ایست اینترنشنال.

- محکومیت مدیر یک شرکت انگلیسی به‌دلیل صدور قطعات هواپیما و اتهام یک شرکت هلندی به فروش ماده شیمیایی به عراق.

- حجت‌الاسلام باریک‌بین نماینده مجلس خبرگان، برای نخستین‌بار، انتخاب آیت‌الله منتظری را به جانشینی امام خمینی در نمازجمعه قزوین اعلام کرد.

- دیدار هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور نیکاراگوئه.

- بررسی اقدام ایران برای احداث خط لوله نفت، آینده‌نگری و جلوگیری از قطع صادرات نفت در مقاله مجله مید.

- وزیر نفت عراق موافقت‌نامه احداث دومین خط لوله نفت از عراق به ترکیه را با شرکت ایتالیایی سایپام امضا کرد.

- قرارداد اعزام 8500 کارگر دیگر از مصر به عراق امضا شد.

- ادامه جنگ میان شبه‌نظامیان دروزی و امل برای سلطه بر غرب بیروت.

ارسال نظر






captcha
ارسال