فائزون|۶ آبان ۱۳۶۰

کدخبر : 14763 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۷|۱۱:۰۵

تاریخ شمسی

6 آبان 1360

تاریخ قمری

29 ذی‌الحجه 1401

تاریخ میلادی

28 اکتبر 1981
 
خلاصه روز: 

- درپی قطعی‌شدن عملیات در محور سوسنگرد و بستان، ارتش عراق به‏‌منظور تحکیم خطوط پدافندی خود در این محورها دست به اقدامات گسترده‏ای زده و فعالیت خود را بر روی این دو جبهه متمرکز کرده است. عراقی‏ها ضمن تشدید فعالیت‌های خود در طول روز، مواضع یگان‌های لشکر مستقر در این مناطق را نیز به‌شدت زیر آتش گرفته‏‌اند.

- ارتش عراق آبادان را بمباران و یک موشک به شهر دزفول پرتاب کرد؛ نیروهای خودی در منطقه عمومی خرمشهر با شلیک گلوله‌های توپ، یک مقر فرماندهی یگان‌های ارتش عراق و یک انبار مهمات را منهدم کردند؛ 34 تن از نظامیان عراق، در منطقه حاج‌عمران، به کمین نیروهای کرد مسلمان افتادند؛ تیرباران 20 افسر و درجه‌دار عراقی به‌علت سهل‌انگاری در عملیات ثامن‌الائمه(ع).

- پاک‌سازی 2 روستا در حوالی سلماس به‌دست نیروهای خودی؛ در درگیری‌های گروه‌های مسلح برانداز و نیروهای خودی در مناطق اورامانات، قروه، تکاب و بوکان ـ میاندوآب، از نیروهای معارض 2 نفر کشته و 4 نفر دستگیر شدند و از نیروهای خودی نیز، یک تن شهید شد و 2 نفر زخمی شدند؛ یکی از نیروهای بسیج براثر برخورد با مین در جنوب بوکان به شهادت رسید؛ کشف یک تله‌ی انفجاری در منطقه عمومی بوکان؛ عناصر مسلح برانداز در سقز 2 دستگاه از ماشین‌های راه‌سازی را ربودند؛ منابع نظامی گزارش دادند که حدود 290 زندانی و گروگان از نیروهای خودی و مردم عادی، در 2 زندان حزب دمکرات کردستان در منطقه سردشت وجود دارند؛ واحد اطلاعات ژاندارمری تعداد نیروهای مسلح غیرقانونی در بخش جنوب‌غربی سنندج را 850 نفر اعلام کرد؛ 5 تن از عوامل حزب دمکرات تسلیم نیروهای خودی شدند.

- سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و حزب دمکرات کردستان ایران، برای همکاری نظامی در مناطق کردنشین ایران توافق کردند؛ دستگیری یک نفر از افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در درگیری نیروهای این سازمان با پیش‌مرگان کرد مسلمان در سنندج.

- در جریان فرار افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) از زندان رشت، 8 نفر از آنان کشته شدند؛ یکی از عوامل رژیم گذشته که از حامیان مالی سازمان مذکور بود، در درگیری با نیروهای امنیتی به‌شدت مجروح شد و به هلاکت رسید.

- خبرگزاری آسوشیتدپرس، با نگاهی اجمالی به سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، گزارشی از فعالیت‌های مسعود رجوی و دیدگاه‌های وی درمورد امام خمینی و پیش‌بینی سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک، تهیه کرده است.

- خبرگزاری رویتر: 19 نفر از نمایندگان پارلمان آلمان فدرال از حزب سوسیال دمکرات، خواستار حمایت از شورای ملی مقاومت شده‌اند.

- دادستان کل انقلاب در مصاحبه‌ای، درباره وضعیت تشکیلاتی، مالی و عملیاتی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مطالبی بیان کرد که اهم آنها عبارت‌اند از: علت جذب برخی جوانان به این سازمان در سال‌های گذشته، افت توان جذب سازمان پس از روی‌آوردن به فاز نظامی و توقف رشد کمی و کیفی سازمان، شناسایی منابع تأمین مالی سازمان و قطع‌شدن راه‌های تزریق مالی.

- امام خمینی در جمع اعضای سازمان جنبش امل لبنان، درباره همراهی با ملت فلسطین و لبنان، نپذیرفتن سلطه و نیز ترجیح استقلال بر وابستگی و زندگی فقیرانه و شرافتمندانه بر پیشرفتی که لازمه‌اش وابستگی به اجانب باشد، مطالبی بیان کردند.

- فرمانده سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای از برنامه آینده این نهاد برای راه‌اندازی دانشگاه عقیدتی، سیاسی و نظامی و همچنین نقش سپاه در مقابله با گروه‌های ضدانقلاب سخن گفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- رئیس کل بانک مرکزی درباره موضوعات کلان اقتصاد ایران با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرد. متوسط تولید نفت ایران، تلاش برخی کشورهای منطقه و شرکت‌های نفتی برای متوقف‌کردن یا اندک جلوه‌دادن صدور نفت ایران، سهم هزینه‌های جنگ در بودجه عمومی ایران، اطمینان از کفایت ارز مورد نیاز در زمان جنگ و... از مهم‌ترین محورهای این مصاحبه بود.

- در بغداد قراردادی بین عراق و بازار مشترک کشورهای بلوک شرق (کومکون) امضا شد که هدف از آن گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی کشورهای عضو این بازار با دولت عراق بود؛ توافق اولیه شوروی و عراق درخصوص یک پروژه‌ی بزرگ اقتصادی؛ وزیر نفت هند از تمایل عراق برای افزایش صادرات نفت به آن کشور خبر داد.

- آسوشیتدپرس: سنای امریکا به پیشنهاد فروش 5/8 میلیارد دلار تسلیحات نظامی امریکایی به عربستان سعودی رأی داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال