فائزون|۵ آبان ۱۳۶۰

کدخبر : 14755 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۷|۱۰:۱۷

تاریخ شمسی

5 آبان 1360

تاریخ قمری

28 ذی‌الحجه 1401

تاریخ میلادی

27 اکتبر 1981
 
خلاصه روز: 

- قرارگاه مقدم نیروی زمینی، طرح اولیه عملیات در منطقه بستان را با نام طرح عملیاتی کربلای1، به فرمانده نیروی زمینی ارتش پیشنهاد کرد.

- در بمباران آبادان، موشک‌باران شهرهای دزفول و اهواز و گلوله‌باران پاوه، 5 نفر شهید و 11 تن زخمی شدند و خساراتی به ‌بار آمد.

- حمله‌ی افراد حزب دمکرات به چند نهاد دولتی در مهاباد؛ مجروح‏‌شدن یک دختر پانزده‌ساله براثر انفجار مین در اشنویه؛ نیروهای سپاه 2 روستا در شمال‏‌غربی ارومیه را پاک‌سازی و چند تن از وابستگان به حزب دمکرات را دستگیر کردند؛ دستگیری 12 تن از اعضای تشکیلاتی حزب دمکرات در بانه.

- دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در نامه‌ای به مسعود رجوی پیوستن این حزب را به شورای ملی مقاومت اعلام کرد.

- درپی آزادسازی شهر بوکان، فرمانده سپاه منطقه7 کشور در نامه‌ای به فرماندهی کل سپاه، با اشاره به اهمیت شهر بوکان به‌عنوان یک پایگاه نظامی، سیاسی و فرهنگی برای گروه‌های غیرقانونی، آزادسازی این شهر و تأثیرات نظامی آن را در منطقه تجزیه‏‌وتحلیل کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- براثر اقدامات گروه‌های مسلح برانداز در شهرهای تهران، بجنورد، کرمانشاه، بابل و اصفهان، 3 نفر از وابستگان به این گروه‌ها کشته و 4 نفر زخمی و دستگیر شدند. همچنین از نیروهای امنیتی و مردم، یک نفر شهید و 11 نفر دیگر زخمی شدند. نیروهای خودی یک خانه‌ی تیمی را در بندرعباس و یک انبار مهمات سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را در قزوین کشف کردند.

- نامه رئیس‌جمهور برای معرفی میرحسین موسوی به‌عنوان نخست‌وزیر، جهت اخذ رأی اعتماد در صحن علنی مجلس قرائت شد.

- وزیر امور خارجه ایران اقدام مسئولان برخی کشورهای منطقه و رسانه‌های غربی در نسبت‌دادن بمباران مراکز نفتی کویت به ایران را توطئه خواند و هدف آن را تبدیل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به جنگ اعراب‌ و فارس‌ اعلام کرد.

- رئیس دیوان عالی کشور در مصاحبه اختصاصی با کیهان درباره نحوه کار دادگستری، نارسایی‌ها و ضعف‌های قوه قضاییه و تلاش برای استیفای حقوق مردم، تردید در صداقت نهادهایی چون سازمان عفو بین‌الملل و گزارش‌های برخی رسانه‌های خبری درباره زندان‌ها و آمار اعدام‌ها در ایران سخن گفت.

- وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به وزیران اطلاعات کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، ضمن اشاره به جایگاه دینی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی انقلاب اسلامی ایران، آن را تحولی تاریخی علیه سلطه کشورهای خارجی دانست و با تأکید بر اقدامات توطئه‌آمیز و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های غربی، از آنها خواست تا از حرکت استقلال‌طلبانه مردم ایران حمایت کنند.

- فرمانده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه‌ای با خبرگزاری پارس درباره اوضاع عمومی جبهه‌ها، اهمیت بهره‌گیری از تجربه‌های به‌دست‌آمده در عملیات‌های گذشته و نقش روحیه نیروهای خودی در تداوم مقاومت مطالبی بیان کرد.

- رادیو امریکا از احتمال شروع دور جدید گفت‌وگوهای ایران و شرکت‌های ژاپنی به‌منظور ازسرگیری اقدامات تکمیلی ساختمان پتروشیمی بندر امام‌خمینی و رفع اختلاف‌نظرهای طرفین خبر داد.

- با نزدیک‌شدن زمان رسیدگی به اختلافات ایران و امریکا در دادگاه لاهه، 13 تن از گروگان‌های سابق سفارت امریکا دادخواستی را برای اخذ غرامت از ایران تسلیم یک دادگاه فدرال کردند که قاضی دادگاه با استناد به موافقت‌نامه ایران و امریکا در سال 1359، آن را رد کرد.

- معاون اول نخست‌وزیر عراق در دیدار از اردن، قرارداد پرداخت وام 180 میلیون دلاری به اردن را امضا کرد؛ طبق یک قرارداد 200 میلیون دلاری با عراق، شرکت سرمایه‌گذاری اریکسون سوئد دستگاه‌های مخابراتی عراق را نوسازی می‌کند.

- رئیس‌جمهور امریکا به‌رسمیت‏‌شناختن اسرائیل ازسوی سازمان آزادی‌بخش فلسطین را شرط گفت‌وگو با این سازمان اعلام کرد. ریگان: تحویل آواکس به عربستان درجهت منفعت‌رساندن به اروپاست و از منابع نفتی این کشور حفاظت خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال