فائزون|۱ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 14729 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۶|۱۳:۲۸

تاریخ شمسی

1 آبان 1361

تاریخ قمری

5 محرم 1403

تاریخ میلادی

23 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- تبادل آتش توپخانه در منطقة عمومی عملیات رمضان و مسلم‌بن‌عقیل؛ ناکامی هواپیماهای جنگی عراق در حمله به حریم هوایی آبادان؛ تخریب یک منزل مسکونی براثر گلوله‌های توپخانه‌ها‌ی عراق؛ کشف و خنثی‌سازی بیش از 15 هزار عدد انواع مین از آغاز عملیات مسلم‌بن‌عقیل تاکنون؛ ارسال 47 دستگاه خودرو و کامیون نظامی حامل مهمات و مین‌های ضد‌تانک و ضد‌نفر از عربستان و قطر به عراق؛ تقاضای پناهندگی 21 نفر از مردم عراق از ایران.

- گزارش روزنامه کیهان درباره‌ی کمک‌های ارسال‌شده از شهرهای گوناگون به جبهه‌ها‌؛ همچنین کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به آسیب‌دیدگان جنگ تحمیلی و سیل‌زدگان شهر تهران.

- به‌جای‌ماندن 5 شهید در حمله نیروهای مسلح غیر‌قانونی به پایگاه نسناز در محور کامیاران ـ مریوان؛ شهادت 2 سرباز در درگیری بین نیروهای تأمین جاده و نیروهای مسلح غیر‌قانونی در محور مهاباد ـ بوکان؛ شهادت یک سرباز و هلاکت 16نفر از مهاجمان در حمله‌ی چته‌های حزب دمکرات به پایگاه ربط در شمال‌شرقی سردشت؛ ناکامی عناصر مسلح غیر‌قانونی در حمله به منزل یک کرد مسلمان در اشنویه؛ مجروح‌شدن 2 سرباز در برخورد با مین در حوالی چناره سنندج؛ کشف و ضبط کامیون حامل مواد منفجره در تهران به‌همت نیروهای سپاه؛ تقاضای امان‌نامه‌ی 2 نفر از عناصر حزب دمکرات از سپاه سنندج.

- توضیحات فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا درمورد اقدامات قرارگاه؛ اجرای برنامه‌های موفق در پاک‌سازی منطقه‌ی غرب کشور؛ دستاوردهای قرارگاه در دوره‌ی یک‌ماهه پس از تشکیل؛ وضعیت داخلی ضد‌انقلاب و آزادسازی بیش از 50 کیلومتر از جاده‌ی راهبردی پیرانشهر ـ سردشت که مجرای تنفسی ضد‌انقلاب به شمار می‌رفت.

- شهادت یک جوان بسیجی در شهرک ولی‌عصر و یک نفر در کارگاه نجاری در خیابان کمیل تهران به‌دست نیروهای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)؛ تیراندازی به‌سمت ساختمان دادستانی شهرستان اهواز و مجروح‌شدن نگهبان آن؛ حمله به پایگاه مقاومت شهید باهنر هشتپر و مجروح‌شدن یک نفر از افراد پایگاه.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از سوئیس درباره‌ی درخواست پناهندگی خلبان یک هواپیمای غیر‌نظامی ایران از دولت سوئیس. درپی پناهنده‌شدن این خلبان وزیر امورخارجه‌ی ایران گفت: این‌گونه افراد از بقایای حکومت طاغوت هستند و با این کار به دامان اربابان سابق خود برمی‌گردند.

- ملاقات و گفت‌وگوی سیداحمد خمینی و آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی صلح با عراق. ابراز مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صلح تا سقوط صدام و ایجاد حکومت اسلامی با دعوت فرماندهان نظامی به مجلس.

- هئیتی ازسوی سازمان کنفرانس اسلامی با هدف تسلیم پیام احمد سکوتوره رئیس کمیته حسن نیت منتخب سازمان کنفرانس اسلامی، به رئیس‌جمهور ایران وارد تهران شد. رئیس‌جمهور ایران در دیدار با اعضای این هیئت گفت: ما خواهان بازگشت عراق به مرزهای پیش از جنگ و دریافت غرامت هستیم. فاجعه‌ی بزرگی که عراق مسبب آن بوده این است که با مشغول‌کردن دو نیروی نظامی عظیم، موضوع مهم فلسطین به فراموشی سپرده شده است. علی‌اکبر ولایتی نیز اظهار کرد: تنها فایده‌ی این‌گونه سفرها آشنایی هیئت‌ها با حقایق جنگ است. ما هیچ‌گاه از شرایط بر حقمان عدول نخواهیم کرد.

- دکتر نوربخش رئیس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با روزنامه کیهان از کاهش 30 درصدی به 6/15 درصدی نرخ تورم از سال 1356 تا 1361 خبر داد و این کنترل را موفقیت بزرگی برشمرد.

- توضیحات نخست‌وزیر درمورد ادعای مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص فروش اسلحه به ایران؛‌ پیشنهاد عراق به پذیرش هزار خانواده از اسیران ایران و وضعیت بارگیری در جزیره‌ی خارک.

- نماینده‌ی صلیب‌سرخ جهانی از به‌شهادت‌رسیدن 2 نفر و مجروح‌شدن 12 نفر از اسیران ایرانی در اردوگاه‌های عراق خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه خواستار روشن‌شدن سرنوشت 12 اسیر ایران و محکومیت عراق برای ارتکاب این جنایت هولناک از صلیب‌سرخ شد. دیدار مدیر بخش اجرایی کمیته‌ی بین‌المللی صلیب‌سرخ با سرپرست هلال‌احمر ایران و گفت‌وگو درباره‌ی وضعیت اسرای عراقی و ایرانی.

- مصاحبه‌ی خبرگزاری فرانسه با پیتر هوک مدیر فعالیت‌های عملی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درمورد نتایج سفرش به ایران.

- اقدام صدام حسین در اهدای نشان رافدین به تعدادی از نیروهای عراقی به‌منظور قدردانی از آنان.

- درحالی‌که اخبار رسانه‌ها از کمک‌های نظامی و سیاسی تعدادی از کشورهای اروپایی به عراق در جنگ علیه ایران حکایت دارد، سفیر دانمارک درمورد وضع جامعة اقتصادی اروپا درباره‌ی جنگ عراق و ایران گفت: جامعه‌ی اروپا آماده است که در اقدامی که برای برقراری دوباره‌ی صلح انجام شود، مشارکت و پس از پایان درگیری‌ها در بازسازی دو کشور همکاری کند.

- گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از افزایش حدود 60 درصدی صادرات این کشور به عراق درطول سال جاری.

- روزنامه‌ی شرق (چاپ پاکستان): جنگ عراق علیه ایران ثابت کرد که ایران می‌تواند در جبهه‌ی داخلی و خارجی، امریکا را شکست دهد.

- تحلیل خبرگزاری یونایتدپرس در روزنامه‌ی فرانکفورتر الگمانیه درباره‌ی تأثیرات بیرونی جنگ در کشورهای ایران و عراق و عملکرد سیاستمداران و نظامیان عراق برای جلب تو أمان کمک از کشورهای بلوک شرق و غرب و کشورهای منطقه و مواضع ایران دربرابر آن.

ارسال نظر






captcha
ارسال